Forum Seat Ateca
Reacties van eigenaren
Antwoord: Kan er iemand mij vertellen wat ik kan doen? Oplossing
Van automatische achterklep die niet meer open gaat gaat wel uit slot maar opent niet automatisch en maakt dan een geluid!!!?
Antwoord: Zeer waarschijnlijk defecte motoren. Deze gaan blijkbaar wat vaker stuk.. Duur geintje. Misschien is het maar 1, als je pech hebt 2.
Antwoord: Ik hebt sins vandaag voor 3de keer voor...
Ervaring met Seat Ateca: Ik heb een DSG automaat met een 1.5 TSI motor. Top auto. Mis alleen een dodehoek spiegel. De auto komt uit Duitsland en is een FR uitvoering. Blijkbaar was dat geen optie in Duitsland.
Ervaring met verkoop: Prima garage. Kom er al 20 jaar.
Ervaring met Seat Ateca 1.5 style automaat: Fantastische auto met een automaat. Super snel en redelijk zuinig. Fijne stoelen. DSG automaat meer dan fijn.
Ervaring met Seat Ateca 1.6 TDU: Bij ongeveer 30.000 km motorstoring, wat een roetfilterprobleem leek te zijn. Nog geen 20.000 km verder weer roetfilter vervangen. Probleem is nooit weggeweest, maar na de auto stilzetten en opnieuw starten werkt alles weer.
Bij 198.000 km motor kapot gelopen doordat er een oliekering is gaan lekken en de distributieriem heeft aangetast. Gevolg: alles kapot. Onder coulance een nieuwe motor gekregen.
Nog geen 5000 km verder weer roetfilter stuk. Achteraf bleek er een sensor niet zijn werk te doen waardoor er te veel diesel ingespoten werd.
Nu 246.000 km en heeft de Ateca mij weer laten stranden met een defecte dynamo. Elke 2500 km moet er een halve liter koelvloeistof bij , Seat daler krijgt het niet gevonden. Allemaal erg jammer het is een super fijne auto, maar dit is de eerste en tevens laatste.
Ervaring met Seat Ateca: Ik heb met mijn Seat Ateca al het een en ander in negatieve zin meegemaakt; tijdens het rijden ging spontaan de achte klep open. Deze kreeg ik met geen mogelijkheid meer dicht. Na hulp van de Seat hulpdienst was dit opgelost.
Sinds een week is de motor spontaan uitgevallen op de snel weg alwaar ik 120 km/u reed. Dashboard gaf aan storing start/stop knop. Toch levensgevaarlijk als dan ook nog de motor gewoon weg uitvalt! De eerste keer de Seat hulpdienst gebeld voor dit euvel. Daar ik toch na enige tijd met de auto thuis was gekomen, kwamen zij niet langs. Ik heb de dealer gebeld voor een afspraak. Kon pas twee dagen later. De volgende dag was de storing aanduiding weg. Ik ben die dag naar Antwerpen gereden (afspraak). Helaas gebeurde het net voor Antwerpen weer. Ik bleef op de start knop drukken, in de hoop dat de motor weer aan zou slaan (er was ook geen vluchtstrook!). Gelukkig ging de motor weer aan en kon ik weer verder. Tot drie kilometer verder het weer gebeurde. Gelukkig was er toen wel een vluchtstrook. De motor kreeg ik toen helemaal niet meer aan. Weer de Seat hulpdienst gebeld. Ik ga er verder niet op in, maar de hulpdienst is werkelijk waardeloos. Ik heb in vijf uur tijd zo'n beetje alles zelf moeten regelen. Een medewerker die vond dat ik rustiger moest zijn anders zou hij ophangen. Uiteindelijk toch weggesleept naar een Seat garage. Daar staat de auto nu nog (ongemaakt). Hij moet terug naar de dealer in Rotterdam. Maar dat kan nog vijf dagen duren. Een vervangende auto kan ik nu eindelijk morgen ophalen na heel veel gezeur van mijn kant. Hopelijk is de Ateca dinsdag of woensdag bij de dealer. Ik ben overigens zelf met de trein vanuit Antwerpen terug gegaan.
Antwoord: 49000KM in 1 jaar? In dat zelfde jaar dan toch op onderhoud geweest?
Antwoord: Ja, ja, wij hebben toch ook wel wat probleempjes hoor. Toen we de auto begin dit jaar ophaalden hadden we ook het probleem met de achterklep die spontaan openging onder het rijden. Dit bleek een "bug" te zijn in de sensor voor de voeten. Sensor is opnieuw ingelezen en vervangen. Probleem nog niet terug gehad.
Dan de virtuele cockpit begon een maand daarna. De rode kleur van display was defect waardoor er stukken grijs alleen maar te zien was. Ook dit bleek een software probleem te zijn. Inmiddels opgelost.
Nu in de zomer kregen we een pittiger probleem. Iedere keer als de airco aan sloeg, viel de motor uit. Dus, als we voor een stoplicht stonden en de airco sloeg aan, moesten we de auto opnieuw starten en een beetje gas bijgeven. Naar de garage eerst gebeld waar een oudere man aangaf dat de carburator of zo iets wat bijgesteld moest worden. Echter bij het garagebezoek bleek het ook weer om een software probleem te gaan die de benzine toevoer regelde. Carborators zitten niet meer in nieuwe auto's volgens de monteur. Wel raar dat de andere monteur stellig wist wat het probleem was. Maar goed, hij staat nu al een aantal dagen bij de dealer voor weer een software update. Wij hebben de FR 1,5 TSI DSG.
Ervaring met Seat Ateca 1.0 style: Zeer fijne auto, zuinig en heerlijk stil.
Ervaring met Seat Ateca 2.0 tdi 150: Distributie riem kapot voor tijd om deze te vervangen.