Renault Vel Satis
Betrouwbaarheid
Aantal defecten per bouwjaar per auto
2,7
3,9
5,1
5
5,6
6
5
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
Belangrijkste problemen per bouwjaar
2008
Stuurkogel te veel speling
15%
ernstig
Band onvoldoende profiel
12%
gemiddeld
2007
Bandenspanning niet op juiste waarde
22%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
10%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
7%
ernstig
Stuurkogel te veel speling
6%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
5%
ernstig
Roestschade veerschotel
4%
ernstig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
4%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
4%
ernstig
2006
Bandenspanning niet op juiste waarde
14%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Stuurkogel te veel speling
7%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
7%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
5%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
5%
ernstig
Remleiding door corrosie aangetast
4%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
4%
ernstig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
3%
gemiddeld
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
3%
ernstig
2005
Bandenspanning niet op juiste waarde
11%
eenvoudig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
9%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
8%
ernstig
Stuurkogel te veel speling
8%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
3%
ernstig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
3%
gemiddeld
Roestschade veerschotel
3%
ernstig
2004
Bandenspanning niet op juiste waarde
10%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
8%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Stuurkogel te veel speling
6%
ernstig
Band onvoldoende profiel
6%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
4%
gemiddeld
Achterlicht werkt niet (goed)
3%
gemiddeld
Licht- donkerscheiding dimlicht onduidelijk
3%
gemiddeld
2003
Band onvoldoende profiel
9%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
9%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
8%
ernstig
Stuurkogel te veel speling
8%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
5%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Stofhoes aandrijfas beschadigd en dicht niet af
4%
ernstig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
4%
ernstig
Remleiding door corrosie aangetast
4%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
2002
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
9%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
7%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
7%
gemiddeld
Stuurkogel te veel speling
6%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Remleiding door corrosie aangetast
5%
ernstig
Stofhoes aandrijfas beschadigd en dicht niet af
5%
ernstig
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Achterlicht werkt niet (goed)
3%
gemiddeld
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
3%
ernstig
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen. Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2021.