Forum Renault Megane (2002 - 2009)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Hoe heb je dat raammechanisme vervangen? En waar heb je het nieuwe mechanisme vandaan? Bij mij is het rechter voorportier raam stuk. Als de dealer het doet ben ik honderden euro's kwijt, dus misschien wel zelf doen.
alvast bedankt
Henk
Ervaring met Renault Megane 1.4 Dynamique Luxe: Na erg lang getwijfeld te hebben, toch besloten deze buitengewoon fraaie auto te kopen. Het uiterlijk en het interieur zijn hier echt de doorslaggevende factoren geweest. Veel luxe, goede stoelen!
Zeker omdat ik veel Km per jaar rijd (35.000 per jaar) zijn dit belangrijke zaken voor mij. De auto is op snelheid ook lekker stil. Zorg wel dat je voorzien bent van goede Michelin banden!
Tot nu toe geen enkel probleem kunnen ontdekken met de gevreesde elekronica. Alleen een defect achterlicht en een lege batterij van de key-card. Zaken die je met enige intelligentie zelf kunt verhelpen....
Ook de dealer (Munsterhuis, Enschede) is bijzonder netjes en help graag.
De 1.4 motor is, vooral op LPG, niet erg sportief te noemen. Het voldoet, maar het houd niet over. Door het koud starten op benzine verbruikt hij natuurlijk nog steeds de nodige (dure) liters, waarna de overschakeling op LPG probleemloos verloopt. Rijden op LPG is tot nu toe ook probleemloos verlopen.
Ervaring met Renault Megane 1.6: Auto heeft inderdaad regelmatig kuren, maar geen van de electronica problemen, of problemen met electrische ramen.
Wel een reeks kleine irritaties:
- hoge bandenslijtage (17 inch velgen)
- piepende remmen (opgelost door Lucas remblokken te gebruiken, die Renault overigens niet voor u monteert)
- krakend plastic paneeltje aan linkerbuitenzijde tussen beide portieren, is niet te verhelpen, wat je ook doet, te krap gedimensioneerd
- waterlekkende airco in het interieur (kan auto zelf niet veel aan doen, maar er kan vuil bij komen en daar heb ik met mijn opel vectra van 140000 km nog nooit last van gehad)
- ontstekings-sondes (op motorkrans of nokkenas) stuk: dure reparatie (nooit bij andere auto meegemaakt)
- what's next?
Antwoord: Waterlek airco in het interieur wordt veroorzaakt door het afvoerslangetje van het condenswater. Deze zit in de buurt van de uitlaat en kan door de warmte versmelten. Hierdoor krijg je een beperkte afvoer waardoor het condenswater overloopt naar het interieur. Oplossing is simpel, de afvoerslang iets inkorten en je hebt er geen last meer van.
Ik heb verder totaal geen problemen met mijn 5 jaar oude Megane, nieuwe banden zitten erop na 65.000 km, heb wel de 16 inch velgen erop. Mijn vrouw heeft een lease golf, 2 jaar oud, deze heeft wel al drie keer bij de dealer gestaan, electronica problemen en electrische ramen die uit de geleiding vallen? Voordeel van een leasebak is dat het mij niets kost.
Ervaring met Renault Megane 2.o business line:
Ervaring met onderhoud: Auto rijdt op zich perfect, met een speciale Sebring-uitlaat komt er net wat meer pk uit en auto is dan best snel en geluid is net even wat leuker dan standaard. Maar dan de versnellingsbak, schijnt een fabricagefout in te zitten , regelmatig maakt de versnellingsbak bij wegrijden een sterk ijzer op ijzer schurend geluid, koppeling is in z'n geheel vervangen. Volgens Renault Nederland zou het probleem opgelost zijn, maar het geluid kwam na een mand of wat weer terug ... hopeloos en erg jammer van een voor de rest prima auto. Heeft iemand ook deze ervaring, zo ja ben benieuwd of dit opgelost is en hoe.
Antwoord: Kan je helaas geen antwoord geven op je uitlaatprobleem. Heb zelf mijn 1.5 dCi laten chiptunen van 80 naar 114 PK. Hierbij ging het ons vooral om het koppel (wat een verschil), iedereen aan te bevelen. Hiervan ging overigens de Renault-dealer van hyperventileren. Logisch dat Renault hier niet achter staat. Ze hebben bij standaarduitvoeringen al zoveel kwaliteitsproblemen dat ze dit niet aankunnen. Maar ja: wie mooi wil zijn ...
Ervaring met Renault Megane 1.6i tourer: Renault maakt inferieure producten en verhult problemen. Te veel reparaties waarvan de problemen eigenlijk al bekend zijn: Lekkende ramen, Airco continu stuk
Antwoord: Airco stuk, dat ken ik . vloeistof e.d. zijn oke, maar de electr. aansturing ho maar.
Zijn er meer mensen met dit euvel?
Antwoord: Ik heb problemen met de stekker van de kabelboom. Daardoor werkt de kabelboom niet. Geprobeerd om te laten repareren, maar helaas had Renault de verkeerde kabelboom geleverd.
Ervaring met Renault Megane 1.6 16v tech line: Onze Megane gaat binnenkort voor de 8ste keer in een half jaar naar de dealer, waar we overgens goed geholpen worden. De storingen en mankementen die wij meegemaakt hebben, zijn te veel om hier even te vermelden. Ik denk dat Renault mischien beter 5 sterren auto's kunnen maken voor degelijkheid dan met botsproeven. Oh ja, van de importeur hoef je ook niks te verwachten. Mijn advies: niet kopen!
Antwoord: Nou, over de Megane kan ik meepraten. In 4 jaar 57 keer in de garage (vandaag nog display stuk) en 7 keer weggesleept. Alles is inmiddels vernieuwd behalve asbakje ... Ik rijd al 40 jaar, ben met een Renault Dauphine begonnen daarna Japanners. Nooit problemen tot dit. Overigens nog een 60 000 op de teller.
Ervaring met Renault Megane 1.9 DCI: Heerlijke auto, maar check altijd even onder de motorkap. Electronisch geen pijl op te trekken. Als alles het doet is het een fijne auto, motor is ook erg vlot. Reparaties van electronica kosten een rib uit je lijf.
Ervaring met Renault Megane 1.5dci: Kijk onder de motorbeschermingskap en bekijk de staat van de kabelboom.
Vertrouw niet blind op de dealer, blijf zelf ook nadenken en controlleer na
een beurt de motor visueel. Raammechanisme zwak, maar zelf te repareren,
veel goedkoper.