Renault Clio Estate
Verstandig alternatief
De Renault Clio is sinds jaar en dag een succesnummer voor Renault. Drie jaar na de introductie van het huidige model ziet Renault wel de noodzaak van een verjongingskuur, maar tegelijkertijd is Renault heel voorzichtig met de succesformule. Daarom is het karakter van de auto niet veranderd, maar zijn vooral de sterke punten benadrukt.
En voor de Clio is dat onder andere het uiterlijk. Om de Clio beter te laten passen bij de andere nieuwe modellen van Renault, zijn voor modeljaar 2017 de bumpers voor en achter aangepast. Daardoor lijkt de auto nu breder en voornamer. Aan de voorzijde wordt dat geaccentueerd door C-vormige dagrijverlichting.
Geheel nieuw is de donkerrode kleur "Rouge Intense" en dat staat de Clio goed: het is minder speels dan het standaard rood en geeft de auto een chique tintje. Precies wat de bedoeling was met deze facelift!
Ruimte
Ook het interieur heeft een iets chiquere uitstraling dankzij nieuwe materialen en bekleding. Volgens Renault zou dat de Clio zelfs naar het niveau van een hoger segment tillen. Dat is echter wel erg optimistisch gesteld, het verbeterde interieur zorgt er hoogstens voor dat de Clio de concurrentie beter aan kan.
Omdat het hier slechts een facelift betreft, is de auto niet groter of kleiner geworden. De binnenruimte is daarom als vanouds voorin goed en achterin redelijk voor een auto van deze omvang. De hier geteste stationcar, pardon "Estate", biedt 443 liter bagageruimte. Door de achterbank op te klappen neemt dat toe tot 1.380. Beide zijn gemiddelde waarden voor een auto van deze omvang.
Uitrusting
Op het gebied van actieve veiligheid blijft de Clio ook na de verjongingskuur iets achter. Hier geen camera's die met de bestuurder meekijken en geen computers die actief kunnen ingrijpen. Parkeren is veiliger en makkelijker geworden dankzij de optionele achteruitrijcamera en parkeersensoren rondom.
Het infotainment-systeem (audio, navigatie en communicatie) is in orde, maar heeft wat vreemde trekjes. Zo wordt de Bluetooth-verbinding met een telefoon verbroken wanneer deze via USB wordt aangesloten om op te laden. Het is dus óf opladen óf telefoneren. Vreemd. Ook vreemd is het navigatiesysteem dat blijft piepen voor iedere snelheidscontrole; zelfs wanneer ruim onder de maximumsnelheid wordt gereden en zelfs als het navigatiesysteem helemaal niet in gebruik is!
dCi 110 diesel
Geheel nieuw voor de vernieuwde Clio is de "dCi 110" motor. Dit staat voor een 110 pk sterke dieselmotor, waarmee de Clio nu de sterkste dieselmotor in zijn segment biedt. En dit is waarom Renault de Clio nu als alternatief voor auto's uit een hoger segment aanprijst.
Dat dit de topmotor is, blijkt vanaf het moment dat het koppelingspedaal wordt losgelaten. Onmiddellijk schittert de viercilinder diesel met veel kracht en souplesse. Daarmee is de Clio heerlijk vlot, maar kan net zo goed schakellui worden gereden.
In de "eco"-stand doen zowel de motor als alle stroomverbruikers (airco!) een stapje terug omwille van het verbruik. Ook voorziet Renault in de inmiddels gebruikelijke schakelindicator en een start/stop-systeem. Ondanks al deze brandstofbesparende systemen en ondanks een zeer kalme testrijder, was het beloofde verbruik van 1 op 28.6 in de praktijk bij lange na niet haalbaar. Reken op 1 op 25 bij een rustige rijstijl en 1 op 22 bij stevig doorrijden.
Weggedrag
Het weggedrag is niet aangepast voor modeljaar 2017. En zoals blijkt: terecht. Renault probeert met de Clio een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken, daarom is de auto niet uitgesproken hard of zacht geveerd. Ook de besturing is niet licht of zwaar, maar precies goed.
In de regel cijfert de auto zich zoveel mogelijk weg en is de Clio een weinig opmerkelijke auto om te rijden. Echter, wanneer meer van de auto wordt gevraagd op een uitdagend parcours of in de drukke stad, dan blijkt de wegligging prima te zijn. Dan geeft de Clio zelfs het broodnodige rijplezier. Dus ondanks het feit dat de Clio een echte allemansvriend is, toont de auto wel degelijk karakter wanneer het moet.
Conclusie
De Renault Clio heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2017. Omdat de Clio uiterst succesvol is, wilde Renault geen enkel risico lopen en zijn de aanpassingen gering. Het uiterlijk is iets verfijnd voor een hoogwaardigere uitstraling. Ook de uitrusting is iets rijker geworden.
Renault stelt dat de Clio daarmee een goed alternatief zou zijn voor een auto uit een hoger segment. Op het gebied van ruimte en comfort maakt de Clio die claim niet waar. Als het gaat om de prestaties, dan komt de Clio met de nieuwe dCi 110 wél een eind in de buurt. Bovendien: de Clio (Estate) is een stuk voordeliger dan een grote auto en gezien de prijs is de Clio Estate wel degelijk een verstandig alternatief.
- Veel gebruiksgemak
- Prima rijeigenschappen
- Sterke, soepele 110 dCi motor
- Niet zo zuinig als beloofd
- Telefoon niet bruikbaar tijdens opladen