Publicatiedatum: 7 augustus 2022
Renault 5 Retrofit
Autotest

Renault 5 Retrofit

Een groene klassieker

Autotest - Een klassieke auto is leuk, daarover bestaat geen twijfel. Maar juist omdat een klassieker zich van achterhaalde techniek bedient is de motor minder zuinig en worden uitlaatgassen ongefilterd in het milieu geblazen. Bovendien zijn veel oude motoren vanwege hun leeftijd onbetrouwbaar. Daarom zijn er inmiddels diverse bedrijven die oldtimers voorzien van elektrische aandrijving. Maak kennis met een echte groene klassieker: de Renault 5 "Retrofit".

Retrofit staat voor het inpassen van moderne techniek in oude objecten. Het "oude object" in kwestie is een Renault 5 uit de jaren '70. Ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan van dit model heeft de fabrikant diverse oude exemplaren gekocht en gerestaureerd.

Renault 5 Retrofit

Restauratie

En als een fabrikant dat zelf doet, dan is er ongelimiteerde toegang tot alle documentatie, mankracht en reserve-onderdelen. Toch heeft men er niet voor gekozen de auto optisch weer in nieuwstaat terug te brengen. Om duidelijk te maken dat het hier een retrofit-auto betreft, is gekozen voor een groene lak in combinatie met witte accenten die nooit is geleverd.

En er vallen meer zaken op. Alle logo's, van binnen en buiten, zijn vervangen door het nieuwste Renault-logo. Het typeplaatje achterop leest zelfs "Renault 5 50". Aan de binnenkant is gekozen voor een lichte bekleding in combinatie met zilverkleurige accenten. Dat is een interpretatie van de toekomst zoals die werd gezien in de jaren '70.

Renault 5 Retrofit
Renault 5 Retrofit

Toen de Renault 5 in 1972 op de markt verscheen, is nooit rekening gehouden met elektrische aandrijving. Toch verscheen er in 1976 een elektrisch aangedreven versie op de markt. Bij gebrek aan ruimte werd daarom de achterbank verwijderd om plaats te maken voor een batterij. Inmiddels zijn batterijen sterker en kleiner geworden. De achterbank is dit keer gebleven, maar vrijwel de gehele bagageruimte wordt in beslag genomen door de batterij.

Elektrische auto

Dit vijfje is door het Franse bedrijf MMC Automotive voorzien van een elektrische aandrijflijn. Daarbij is gebruik gemaakt van standaard componenten die in meerdere auto's zijn toe te passen. Het belangrijkste doel was om de conversie zo voordelig mogelijk te maken. De gebruikte onderdelen kosten zo'n 13.000 euro, daar komt zo'n 5.000 euro voor andere onderdelen en arbeidsloon bij.

Om de prijs relatief laag te houden, is gekozen voor simpele batterijtechniek. Zo kan de "Renault 5 Retrofit" alleen laden aan een stopcontact (3 kW), niet bij een publiek laadpunt of snellader. Omdat de batterij een beperkte capaciteit  (10.7 kWh) heeft, duurt het laden van 0 naar 100% zo'n 3 uur, waarna de elektrische Renault 5 ongeveer 80 km bereik heeft.

Renault 5 Retrofit

Een auto met gebruiksaanwijzing

Nog een consequentie van de goedkope techniek: de elektromotor heeft weliswaar veel koppel, maar slechts weinig vermogen (29 pk). Ondanks het feit dat de accu (92 kg) plus elektromotor samen ongeveer even zwaar zijn als de benzinemotor en brandstoftank die zijn verwijderd, is de elektromotor te zwak. Daarom is dit één van de weinige elektrische auto's die een versnellingsbak nodig heeft.

En dat vergt weer een bijzondere gebruiksaanwijzing. Als een elektrische auto tot stilstand komt, is het logischerwijs niet nodig om de motor van de aandrijflijn te ontkoppelen. De elektromotor staat immers ook stil. Wegrijden moet daarom zonder het koppelingspedaal te gebruiken. Echter, vanwege het overweldigende koppel van de elektromotor moet het koppelingspedaal eenmaal op snelheid juist wel worden gebruikt. Kortom: de bestuurder moet het hoofd er even bij houden!

Renault 5 Retrofit

In theorie kan de 5 Retrofit een serieus snelle auto zijn. Echter, om in aanmerking te komen voor een Frans kentekenbewijs mogen de prestaties niet te veel verschillen van het origineel. Volgens MCC Automotive zijn de prestaties van de elektrische Renault 5 ongeveer gelijk aan die van de versie met benzinemotor. Juist omdat kort voor de proefrit met dit retrofit exemplaar is gereden met een Renault 5 met benzinemotor, is duidelijk dat het origineel veel beter presteert.

De elektrische Renault 5 heeft wel superieure souplesse. In de praktijk kan in de vierde versnelling bijna tot stilstand worden afgeremd, waarna de elektromotor weer moeiteloos accelereert. En natuurlijk is de elektromotor veel stiller dan het origineel!

Renault 5 Retrofit
Renault 5 Retrofit

Weggedrag

Een auto van vijftig jaar oud heeft altijd "gebruikssporen", echter dit exemplaar met 208.000 km op de klok heeft overduidelijk te veel meegemaakt in zijn bestaan. Dit oudje piept, kraakt en zucht in iedere bocht en daar kan het frisse uiterlijk niets aan veranderen.

Zoals gebruikelijk bij de Renault 5 is de besturing zeer indirect, maar hoe zorgvuldig ook wordt gestuurd: de retrofit 5 wiebelt als een waterbed. Zelfs wanneer rechtuit wordt gereden danst de auto op de veren en 60 km/u voelt daarom al als een zeer hoge snelheid. Toch lijkt het onderstel niet defect, want op een verkeersdrempel biedt ook deze elektrische 5 het voor het model kenmerkende comfort zonder na te deinen.

Voor Renault maakt het gelukkig allemaal weinig uit. De 5 Retrofit is namelijk bedoeld als reclame-object en slechts weinigen zullen er daadwerkelijk mee rijden. Deze auto moet de aandacht trekken op evenementen om de naam "Renault 5" weer in de herinnering te roepen voor de komst van de geheel nieuwe Renault 5 in 2024. Dan betreft het een exemplaar dat vanaf de eerste schets als elektrische auto is ontworpen en is alleen het koetswerk retro.

Renault 5 Retrofit

Conclusie

Is het een goed idee om een klassieke auto achteraf te voorzien van elektrische aandrijving? In theorie wel, want het voorkomt schadelijke uitstoot, bespaart productie van een nieuwe auto en afvoer van een oude, maakt een einde aan de onbetrouwbare aandrijving én maakt het rijden in een klassieke auto zorgeloos. Echter, de budget-conversie die is gekozen voor de Renault 5 Retrofit is niet de meest gelukkige. Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de prijs zijn de prestaties onder de maat, is de actieradius klein en zijn de laadmogelijkheden zeer beperkt.

Daarbij is het succes van een retrofit-operatie sterk afhankelijk van de gekozen auto. De hier gereden Renault 5 van begin jaren '70 heeft met zijn hoge kilometerstand merkbaar te veel meegemaakt en daar kunnen een nieuwe aandrijflijn of een fris groene lak weinig aan veranderen. Eén ding staat buiten kijf: deze Renault 5 is letterlijk en figuurlijk een groene klassieker geworden!

plus
  • Geweldige uitstraling!
  • Geen schadelijke uitstoot
  • Zorgeloos en betrouwbaar dankzij nieuwe aandrijflijn
min
  • Traag
  • Piept, zucht en kraakt (alleen dit exemplaar)
  • Twijfelachtige wegligging (alleen dit exemplaar)