Porsche Boxster (2004 - 2012)
Porsche Boxster ondergaat facelift
Het extra vermogen resulteert in combinatie met geoptimaliseerde aerodynamica in een hogere topsnelheid bij een lager verbruik. De Boxster heeft nu een topsnelheid van 256 km/h en verbruikt gemiddeld (EU-norm) 9,6 liter superplus per 100 kilometer. De topsnelheid van de S-variant bedraagt 268 km/h; het gemiddelde verbruik bedraagt hier 10,4 l/100 km.
Naast de 24 tot 35 millimeter grotere spoorbreedte (afhankelijk van de combinatie van velgen en banden), dragen ook de grotere wielen, de verbeterde torsiestijfheid en buigsterkte, de stuurbekrachtiging met variabele overbrengingsverhouding, de nog korter en scherper schakelende versnellingsbak, en de compleet nieuwe stoelen met nog meer zijdelingse steun bij aan deze verbetering van het rijplezier. De actieve veiligheid is op een hoger niveau gebracht met een geoptimaliseerd remsysteem en de uitbreiding van de standaarduitrusting met PSM Porsche Stability Management. PSM stabiliseert de auto bij onder- of overstuur door de individuele wielen gericht af te remmen en door in te grijpen in het motormanagement.
Het nieuwe front van de Boxster heeft overduidelijk de karakteristieke trekken van een Porsche sportwagen, terwijl tegelijkertijd het typische Boxster-gezicht is behouden. Een karakteristiek kenmerk is het nieuwe koplampconcept. Dit omvat aparte koplampen voor de hoofdverlichting in combinatie met boeglampen met geintegreerde mistlampen. Een ander significant verschil met de eerste Boxster-generatie is zichtbaar aan de achterzijde: de scheidingslijn tussen het achterpaneel en de feitelijke carrosserie van de auto loopt niet langer onder, maar boven de achterlichten. De nieuwe modellen hebben wederom dezelfde, karakteristieke uitlaat in het midden van de auto. En net als voorheen is ook hieraan het verschil tussen de basis en de S-uitvoering te zien. De Boxster heeft een ovale uitlaatpijp, de Boxster S heeft twee ronde uitlaatpijpen.
Andere verschillen met de eerste Boxster-generatie zijn de grotere luchtinlaten voor de achteras en de nieuwe, buiten het koetswerk uitstekende portiergrepen. Een ander punt is dat alle concave oppervlakken, bijvoorbeeld op het portierpaneel van de vorige Boxster-serie, nu zijn komen te vervallen. In plaats daarvan bollen de zijpanelen van de nieuwe Boxster naar buiten, als een teken van kracht en prestaties. Een ander aspect van het nieuwe ontwerp wordt duidelijk na het openen van het dak: de hogere rolbeugels, nu met afgeplatte bovenkanten, zijn een paar centimeter naar achteren verplaatst ten behoeve van meer ruimte achter de rugleuningen van de stoelen.
De rijkere standaarduitrusting, die onder meer grotere velgen, PSM, airconditioning, radio-CD-speler en boordcomputer omvat, betekent echter geen hogere prijs. De basisprijs voor de nieuwe Porsche Boxster bedraagt € 61.600,- incl. BTW en BPM. De Boxster S gaat € 72.370,- incl. BTW en BPM kosten.