6 juli 2022

Peugeot Expert

Peugeot introduceert e-Expert Hydrogen

6 juli 2022 - Peugeot introduceert de e-Expert Hydrogen. Voor de opwekking van stroom maakt de e-Export Hydron gebruik van een brandstofcel in combinatie met een accu. De brandstofceltechnologie maakt het mogelijk om de e-EXPERT Hydrogen binnen enkele minuten bij te tanken met waterstof. De e-EXPERT Hydrogen heeft drie tanks, die samen 4,4 kilo aan gasvormige waterstof kunnen herbergen. Samen met een 10,5 kWh lithium-ion batterij geeft dit de e-EXPERT een actieradius van 400 kilometer volgens de WLTP testcyclus.
IkWilVanMijnAutoAf

De nieuwe PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen maakt gebruik van nieuwe technologie, genaamd Next gen e-Van Hydrogen efficiency, dat gebaseerd is op het EMP2 (Efficient Modular Platform) multi-energieplatform. Deze technologie maakt het mogelijk om twee elektrische energiebronnen te combineren in één mid-power plug-in waterstof/elektrisch systeem, dat bestaat uit een accu die kan worden opgeladen aan het lichtnet of met een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit en water. Waterstof wordt opgeslagen in drie tanks onder de vloer van de e-EXPERT Hydrogen. Op deze wijze profiteert de bestuurder van gecombineerde voordelen van brandstofcel- en accutechnologie, йn natuurlijk van het gemak en plezier van elektrisch en emissievrij rijden.

Peugeot Expert

Voor de productie van de brandstofcel werkt Peugeot samen met Symbio, een specialist in waterstofsystemen voor lichte en zware bedrijfsauto's. De brandstofcellen voor de e-EXPERT Hydrogen worden geproduceerd in de Symbio-fabriek nabij Lyon.

De brandstofcel is samengesteld uit verschillende membraanlagen die stroom genereren door waterstof en zuurstof om te zetten in water en elektrische stroom. In de cel ontstaat een chemische reactie tussen twee elementen: waterstof (de brandstof, in de tanks) en zuurstof (in de omgevingslucht). Door veel membranen te gebruiken, wordt voldoende elektrisch vermogen opgewekt om de elektrische motor van de e-EXPERT Hydrogen aan te drijven. Bij deze reactie komt geen CO2 vrij, het bijproduct is uitsluitend zuiver water.

De brandstofcel van de PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen wordt gevoed door drie waterstoftanks met een capaciteit van 4,4 kg waterstof, onder een druk van 700 bar. De tanks bevinden zich onder de vloer achterin en hebben geen effect op de laadruimte van de e-EXPERT.

De brandstofcel wordt gecombineerd met een oplaadbare lithium-ion accu met een capaciteit van 10,5 kWh en een maximale output van 90 kW. Deze accu bevindt zich onder de voorstoelen en voorziet de motor van de nodige energie tijdens verschillende fases van de rit. Een 11 kW driefase oplader bevindt zich in de motorruimte.

Deze twee energiebronnen werken samen om de 100 kW en 260 Nm sterke elektromotor te voorzien van de nodige energie. De motor bevindt zich op de vooras en is vergelijkbaar met die van de bestaande (batterij-elektrische) e-EXPERT.

Het maximale vermogen van de e-EXPERT Hydrogen is beschikbaar vanaf het moment dat de auto wordt gestart. Dat betekent maximale kracht zonder trillingen, zonder lawaai, zonder versnellingen, zonder geur en natuurlijk zonder CO2-uitstoot. Waterdamp uit de uitlaatpijp is de enige uitstoot.

Vandebron
XLLease