18 december 2003
 

Peugeot 307

Nieuwe dieselmotor voor Peugeot 307

18 december 2003 | De "Auto van het Jaar 2002", de Peugeot 307, blijft actueel. Het aanbod van het 307-gamma is continu in ontwikkeling door de introductie van nieuwe carrosserievormen. Eerst waren er de 3- en 5-deurs versies. Later kwamen daar de SW, de Break, de CC en de WRC bij. Naast nieuwe carrosserieen kwamen er ook nieuwe motoren. En binnenkort komt daar de 2.0 HDi 16V bij. Deze motor heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en is voorzien van een roetfilter. De motor is het resultaat van de samenwerking tussen PSA Peugeot-Citroen en Ford.

Met meer vermogen en meer koppel is deze motor voorlopig de top van het HDi-motorengamma in de 307. De motor is gekoppeld aan een nieuwe 6-versnellingsbak, de ML6C/L. Het aanbod van HDi-motoren in de Peugeot 307 ziet er nu als volgt uit:

  • 1.4 l 50 kW (70 pk) 150 Nm
  • 2.0 l 66 kW (90 pk) 205 Nm
  • 2.0 l 79 kW (110 pk) 250 Nm
  • 2.0 l 16V 100 kW (136 pk) 320 Nm

De 2.0 HDi 16V is afgeleid van de 2.0 HDi met 79 kW (110 pk) en maakt gebruik van dezelfde basis, maar verschilt op wezenlijke punten: een aluminium cilinderkop met 16 kleppen en een 2e generatie inspuitsysteem van Siemens dat een maximale inspuitdruk van 1600 bar levert en wordt gestuurd door piezo-elektrische verstuivers. De turbocompressor heeft een variabele geometrie. De nieuwste technieken werden toegepast om een soepele en krachtige motor te ontwikkelen met een koppel van 320 Nm bij 2.000 tr/min. Een "overboost"-regeling kan dat tijdelijk verhogen tot 340 Nm.

Peugeot 307

Het "Common Rail"-inspuitsysteem kan zes verschillende injecties per arbeidsslag uitvoeren om de brandstof in de verbrandingskamers brengen. Twee daarvan laten de motor zo stil mogelijk werken. Twee andere zorgen voor een maximaal vermogen en koppel en de laatste twee programma's dienen voor het regenereren van het roetfilter. Verder is de motor ook milieuvriendelijk en voldoet aan de Euro 4-norm. Het roetfilter vangt en elimineert de vaste deeltjes uit de uitlaatgassen.

Aan de buitenzijde is de rode "i" van het HDi-logo een subtiele aanwijzing dat de auto is voorzien van de nieuwe motor. Onder de motorkap staat op het kleppendeksel HDi 16 om het verschil met de andere uitvoeringen duidelijk te maken. De nieuwe motor wordt vanaf maart 2004 geleverd in verschillende uitvoeringsniveaus, zowel als 3- en 5deurs, als Break en als SW. De prijzen verwachten wij begin februari 2004.

Tegelijkertijd krijgt de 307 XSi een nieuwe bekleding genaamd "Speed up". Het centrale deel daarvan is van open geweven grijs/zwarte stof met een aluminiumkleurige applicatie op het bovenste deel van de rugleuning en op de randen. De hoofdsteunen zijn met leer bekleed. Tevens wordt de XSi dan leverbaar in de kleur Gris Fer, die tot nog toe alleen voor de 307 CC beschikbaar was.