Publicatiedatum: 17 februari 2004
Peugeot 307 SW
Autotest

Peugeot 307 SW

Je voelt je lekkerder in een SW

Autotest - Het gamma is compleet. Inmiddels twee jaar geleden verscheen de Peugeot 307 in de basisvorm op de markt. Peugeot sprak zelf van de "evolutionaire gezinsauto", omdat de 307 ongekend veel ruimte met relatief bescheiden buitenmaten combineert. Inmiddels is de auto leverbaar als Break, Commercial, SW en sinds kort ook als Coupé Cabriolet. Het is echter de "SW" die het best verkoopt. Een proefrit maakt snel duidelijk waarom.

De 307 "SW" is een forse stationcar, met die uitzondering dat het volgens de terminologie van Peugeot geen stationcar is. Een "SW" is bij Peugeot een auto met de ruimte van een stationcar, maar met de luxe en uitstraling van een gezinsauto. De omvang van de auto en het gevoel bij het instappen doen echter denken aan een MPV. Mede dankzij het standaard gemonteerde glazen panoramadak, geeft de van nature al royaal bemeten 307 als SW een enorm gevoel van ruimte.

Peugeot 307 SW

MPV-gevoel

Dat MPV-gevoel wordt versterkt bij een blik achterin. De bagageruimte en achterstoelen laten zich namelijk op diverse manieren indelen. De "achterbank" bestaat standaard uit drie losse stoelen die onafhankelijk kunnen worden versteld. Om tot de maximale laadruimte te komen, kunnen de stoelen worden opgeklapt. Om ook tot een vlakke laadvloer te komen, moeten de stoelen worden verwijderd (best lastig op locatie, zonder bergruimte voor de uitgenomen stoelen).

Dankzij extra verankeringspunten in de bagageruimte, kan een extra rij (optionele) stoelen worden geplaatst. Dan biedt de 307 SW plaats aan zeven personen, waarvan de achterste twee echter wel bijzonder klein van stuk moeten zijn.

Naar keuze kan ook met alleen een achterste rij stoelen en een minimale bagageruimte worden gereden, waarmee de achterste passagiers uitzonderlijk riant zitten. De rugleuningen van de voorstoelen zijn naar beste MPV-traditie voorzien van vliegtuigtafeltjes.

Luxe

Voorin geeft de SW een MPV-gevoel door een enorme hoeveelheid bakjes en vakjes. Ook onder de voorstoelen is bergruimte te vinden in de vorm van lades. Toch vormen juist de stoelen één van de weinige minpunten van de 307 SW. Van de drie testrijders had ondergetekende continue een probleem met de stoel. De rugleuning heeft bovenaan een verdikking die precies op de verkeerde plek tegen de schouderbladen drukt. Het verstellen van de stoel, rechtop of juist onderuit zitten bood daarvoor geen oplossing.

De overige testrijders zaten echter prima en konden dankzij het verstelbare stuurwiel en de mede in hoogte verstelbare stoelen een prima zitpositie vinden.

Peugeot 307 SW

De hier gereden "Pack"-uitvoering is gericht op luxe. Het stuurwiel is bekleed met leder en ligt prettig in de hand. De uitrusting is zonder meer compleet te noemen met onder andere: koplampen met lichtsensor, ruitenwissers met regensensor, cruise-control, parkeerhulp, boordcomputer, audiosysteem en klimaatcontrole.

Jammer is wel dat, zoals bij vrijwel iedere Franse auto, op de schaalverdeling van de snelheidsmeter de 100 en 120 km/u niet met getallen zijn aangegeven. De bestuurder moet maar een schatting maken van deze snelheden, wat vooral in flitspaalrijk Nederland bijzonder vervelend is. Het is voor een fabrikant toch zo eenvoudig om de opdruk van de schaalverdeling aan te passen! De testauto kende nog een schoonheidsfoutje in de vorm van vocht achter één koplamp en twee knipperlichten.

Rijeigenschappen

De testauto is voorzien van een 2-liter benzinemotor. Dit is een bekende die in vrijwel ieder Peugeot-model leverbaar is. In de 307 SW is de krachtbron stil en zoals gebruikelijk meer gericht op comfort dan op prestaties. Toch presteert de SW bovengemiddeld goed, maar daarvoor moet de motor flink in de toeren worden gejaagd. Vooral bij lage toeren is weinig vermogen beschikbaar.

Peugeot 307 SW

Remmen en besturing zijn prima. Omdat de 307 SW een forse auto is, is het weggedrag van nature rustig. Dankzij de vlakke achterkant is de auto gemakkelijk te overzien en te parkeren. Een rit met de 307 is echter geen opmerkelijke ervaring. Geen enkele SW-bestuurder zal doelbewust een omweg maken om nog eens extra te kunnen genieten.

Dat kan echter veranderen als de SW in het juiste perspectief wordt gezet. Zowel de ruimte als de vele gebruiksmogelijkheden maken de 307 SW tot een serieus alternatief voor een MPV. De 307 SW kent echter niet het hoge zwaartepunt (matige wegligging, minder veilig), de matige stroomlijn (fors verbruik, mindere prestaties) en de omvang van een MPV (lastig parkeren, weinig elegant voorkomen). In dat opzicht is een (proef)rit met de 307 SW ineens een heel prettige ervaring!

Conclusie

De combinatie van de hoge bouw van de 307 met de ruimte van een stationcar biedt een aantrekkelijk concept. De 307 SW biedt vrijwel alle voordelen van een MPV, maar geen van de nadelen. Het is daarom logisch dat de SW de meest gekozen variant van de 307 is, want je voelt je lekkerder in een SW! (Ivo Kroone)

plus
  • Ruim en praktisch
  • Prima prijs/prestatie verhouding
  • Uitstekend alternatief voor een MPV
min
  • Stoelen niet geschikt voor ieder postuur
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter