Opel Meriva
Nieuw en toch vertrouwd
Opel had drie doelen voor ogen bij het vernieuwen van de Meriva: de motoren, de versnellingsbakken en het "infotainment" systeem moesten worden verbeterd. Dat is allemaal onderhuids; om aan de buitenwacht duidelijk te maken dat het een nieuwe generatie Meriva betreft, is het uiterlijk ook aangescherpt.
De Meriva voor modeljaar 2014 is herkenbaar aan een nieuwe grille en nieuwe breedstralers. De auto heeft daarmee een minder braaf smoeltje gekregen en straalt in plaats daarvan meer zelfvetrouwen uit.
Om het lijnenspel te benadrukken, loopt onder de zijruiten voortaan een chromen rand. Let in het bijzonder op de knik bij de ruiten van de achterportieren: hierdoor hebben kleine kinderen beter zicht naar buiten en dat is uiterst waardevol voor een auto als deze. De achterlichten gebruiken voortaan LEDs; dat is betrouwbaarder en verbruikt minder stroom dan de gloeilampen van voorheen.
Flex
Opel noemt de Meriva de "flexibiliteitskampioen" omdat de ruimte op vele manieren is te benutten. Zo loopt er een rail tussen de voorstoelen waarop naar wens bergvakken zijn te plaatsen en te verplaatsen. Deze rail loopt voortaan niet meer door naar de achterbank. Volgens Opel stelden klanten dit niet op prijs omdat het de ruimte achterin in twee stukken deelde.
Als vanouds is de achterbank uitgebreid te verstellen. Heel bijzonder is de "lounge" opstelling waarbij de zittingen iets naar voren komen en dan verder uit elkaar komen te staan (de wielkasten beperken de breedte dan niet meer).
Uniek voor Opel is "FlexFix": het fietsenrek dat in de achterbumper is geïntegreerd en letterlijk in een handomdraai is uit- dan wel in te klappen. Om parkeren makkelijker te maken is voortaan een achteruitrijcamera leverbaar.
Alhoewel de Meriva iets groter is dan de belangrijkste concurrenten, is de binnenruimte nauwelijks groter. Het grote pluspunt zit in de flexibele indeling van de ruimte. Dankzij de achterportieren die tegen de rijrichting in openen (tot 87 graden), is de ruimte bovendien beter toegankelijk.
Gezeten achter het stuurwiel valt op dat de zit nog hoger is dan die in andere MPV's (Multi Purpose Vehicles). Wanneer wordt gekozen voor de optionele "ergonomische" stoelen (ontwikkeld in samenwerking met het Duitse instituut voor gezonde ruggen), is de zit voorin vorstelijk.
Uitrusting
Voor modeljaar 2014 is de Meriva voorzien van een nieuw audio-, communicatie- en navigatiesysteem, genaamd "IntelliLink". Opel geeft hier hoog over op en stelt dat de mobiele telefoon van de bestuurder hiermee perfect zou worden geïntegreerd met de auto. In de basis is de functionaliteit echter gelijk aan die van soortgelijke systemen van andere merken.
Zowel de iPhone (kabel of Bluetooth) als Android toestellen (alleen Bluetooth) worden eenvoudig gekoppeld. Daarna kan handsfree worden gebeld, kunnen SMS-berichten worden voorgelezen en kan muziek die is opgeslagen op de telefoon worden afgespeeld. Opel gaat een stapje verder dan gebruikelijk door spraakgestuurde functies van de telefoon beschikbaar te maken in de auto. Denk hierbij aan Siri op de iPhone; al rijdende kan de bestuurder vragen stellen, waarna een gesproken antwoord terugkomt.
De navigatiefunctie is niet of nauwelijks verbeterd. Bij complexe verkeerssituaties verschijnt nog steeds geen schematische weergave, maar wordt slechts ingezoomd op de wegenkaart. Opel stelt dat het in- en uitzoomen zeer snel verloopt, maar de snelheid blijft ver achter bij die van bijvoorbeeld een smartphone. Ook jammer: in het display tussen de snelheidsmeter en toerenteller kunnen geen instructies van het navigatiesysteem worden getoond.
Rijden
De Opel Meriva is hoger en zwaarder dan een traditionele personenauto. Toch rijdt de Meriva al sinds de introductie in 2010 bijna even goed als een gewone auto. Dat is te danken aan een stug onderstel dat wanneer het er op aan komt toch het nodige comfort biedt. Hier is voor deze nieuwe generatie, geheel terecht, niets aan gewijzigd.
Het grootste nieuws voor het nieuwe modeljaar is de introductie van een geheel nieuwe dieselmotor. De bestaande 1.3 en 1.7 liter dieselmotoren zullen worden vervangen door een 1.6 liter diesel. Deze is sterker dan de oude 1.7 en tegelijkertijd zuiniger dan de 1.3. Toch valt aanvankelijk op dat de nieuwe dieselmotor vooral stiller is dan de vorige generatie.
Voor deze test is de "1.6 CDTi" die 136 pk / 320 Nm levert ingezet. Het vermogen is over een zeer breed toerenbereik beschikbaar, zodat schakellui kan worden gereden. De ene bestuurder zal dit als uiterst comfortabel ervaren, anderen zullen het als karakterloos omschrijven.
Volgens fabrieksopgave zou de nieuwe 1.6 CDTi 4.4 liter dieselolie per 100 km verbruiken, maar in de praktijk is dit nauwelijks haalbaar. Een kalme rijstijl kost zo'n 5 liter per 100 km. Reken bij iets steviger doorrijden op minimaal 6 liter per 100 km. Op het moment van schrijven is een extra zuinige variant van de 1.6 CDTi in ontwikkeling die, dankzij een ander motormanagement en diverse aanpassingen aan het koetswerk, beduidend zuiniger zou zijn.
Versnellingsbak
De 1.4 liter benzinemotor (al dan niet met turbo) is niet aangepast voor modeljaar 2014. Toch is het verbruik verlaagd dankzij een nieuwe versnellingsbak. De interne wrijving is verminderd, waardoor het verbruik lager is geworden en het schakelen bovendien minder kracht vraagt. Tijdens de eerste kennismaking met de Meriva viel op dat het koppelingspedaal extreem laat aangreep en dat gaf wat ongemak. Dit probleem is voor modeljaar 2014 verholpen.
Wie het schakelen liever aan de computer overlaat, kan voortaan ook de 1.4 liter turbo benzinemotor koppelen aan een automaat. Dit is een traditionele zestraps automaat zonder dubbele koppeling of andere innovatieve techniek. Het verbruik is met de automaat daarom fors hoger dan bij de handgeschakelde 1.4 Turbo. De automaat verstaat zijn werk prima; hij schakelt vrijwel onmerkbaar en maakt het leven nog makkelijker.
Conclusie
De Opel Meriva is opgefrist voor modeljaar 2014. De sterke punten zijn gebleven. Alhoewel de Opel Meriva niet ruimer is dan soortgelijke auto's van andere merken, is de toegang beter en is de beschikbare ruimte optimaal te benutten. Daarbij is het weggedrag bovengemiddeld goed.
De grote winst voor modeljaar 2014 zit in het audio- en navigatiesysteem, dat nu beter samenwerkt met mobiele telefoons. De nieuwe dieselmotor is zuiniger, sterker en vooral heel veel stiller dan voorheen. Dankzij nieuwe versnellingsbakken zijn alle motorvarianten iets zuiniger geworden. Bovendien is voortaan ook een Meriva met benzinemotor en automaat leverbaar.
- Prima weggedrag
- Flexibel in te delen ruimte
- Niet zo zuinig als beloofd
- Duidelijkheid navigatiesysteem laat te wensen over