Opel Astra GTC (2005 - 2011)
Derde wereldpremiere van Opel in Parijs: Astra High Performance Concept
Deze prestaties zijn in de eerste plaats te danken aan de motor die in aangepaste vorm (de 200 pk sterke 2,0-liter turbo benzinemotor met een maximumkoppel van 262 Nm) ook de vijfdeursvariant van de Astra en de Astra Stationwagon aandrijft. De sportieve Astra HPC dankt zijn vermogenswinst aan een geoptimaliseerd in- en uitlaattraject, het gebruik van hoogkwalitatieve motoronderdelen en aanpassingen aan de turbocompressor en het injectiesysteem. Het IDSPlus-onderstel van de designstudie is afgestemd op de motor, die standaard wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dit systeem met elektronische dempersturing en regelsystemen, die ook in de serieversies van de Astra verkrijgbaar zijn, werd verder ontwikkeld om de Astra High Performance Concept sportiever te maken.
De kracht die schuilgaat onder de huid van deze sportieveling, komt al vanaf de eerste aanblik tot uiting dankzij designelementen, zoals de voorpartij die een gespierder uiterlijk kreeg dan de standaard Astra GTC. Het uiterlijk wordt bepaald door een veel bredere en lagere luchtinlaat, een honingraatvormig radiatorrooster en een bumper met uitgesproken "spoilerlip" en geintegreerde mistlampen in de indrukwekkende zijopeningen. Tegelijk vormen ze een harmonieuze verbinding naar de zijdrempels, die naar achteren sterker tot uiting komen. De achterzijde van de Astra High Performance Concept oogt even krachtig als de voorpartij. Ze wordt geaccentueerd door twee zijdelingse uitsparingen met roosterwerk, twee uitlaten (links en rechts) en een opvallende dakspoiler die samen met de windafleider in de onderkant van de bumper de neerwaartse druk verhoogt. Het sportieve uiterlijk wordt benadrukt door de grote, lichtmetalen 19"-wielen.
Ook het interieur oogt opvallend en is net als de carrosserie in vuurrood uitgevoerd. Het opvallendste uitrustingselement vormen de Recaro-zetels, die ontworpen werden met het oog op een uitstekende zijdelingse steun en die bovendien een verlengbare zitting en een in vier richtingen verstelbare lendensteun meekregen. Andere hoogstandjes in het interieur zijn de nieuwe lederen versnellingspookknop en de rood omrande instrumenten, die het design van deze stijlstudie weerspiegelen. De Astra High Performance Concept werd ontwikkeld door ingenieurs van het International Technical Development Center (ITDC) in Russelsheim, in nauwe samenwerking met het Opel Performance Center-team.