Opel Astra (2004 - 2009)
Twee nieuwe dieselmotoren voor Opel Astra
De 1.9 CDTi-motoren hebben een maximum koppel van respectievelijk 280 en 320 Nm, dat over een toerenbereik van 2.000 tot 2.750 tpm beschikbaar is. In combinatie met de standaard 6-versnellingsbak zorgen deze nieuwe motoren voor voldeonde prestaties. De 150 pk sterke Astra 1.9 CDTi accelereert van 0 naar 100 kilometer per uur in 8,9 seconden en bereikt zijn topsnelheid bij 208 kilometer per uur. Beide 1.9 CDTi-versies hebben een brandstofverbruik van 5,9 liter diesel per 100 kilometer. De actieradius bedraagt hierdoor bijna 900 kilometer.
De basis van beide motoren is bijna identiek: vier cilinders, een cilinderinhoud van 1910 cm3, vierkleppentechnologie, turbotechnologie met variabele geometrie en een intercooler, alsmede variabele meervoudige directe brandstofinspuiting. De brandstoftoevoer naar de cilinders geschiedt door het common-rail syteem van de laatste generatie met een druk van bijna 1600 bar. De nieuwe 1.9 CDTi-motoren worden geproduceerd in Pratola Serra (Italie), vanaf het voorjaar van 2005 tevens in Kaiserslautern, Duitsland.
Een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter (DPF) is leverbaar als een optie (€ 675,-) voor beide 1.9 CDTi-versies in de Astra. Het filter heeft geen additieven nodig en sluit daarmee de nadelen van voorgaande systemen uit. Dankzij een nieuwe regeneratiemethode blijft het brandstofverbruik op hetzelfde niveau als wanneer het filter niet gebruikt wordt.
De vanaf-prijs voor de nieuwe Astra 1.9 CDTi Enjoy met 150 pk bedraagt € 27.100,-. De Astra 1.9 CDTi met 120 pk is verkrijgbaar vanaf € 24.900,-. Deze prijs geldt voor de Essentia-uitvoering. Beide motoren zullen ook leverbaar zijn in de nieuwe Opel Astra Stationwagon, die in september 2004 geintroduceerd zal worden. De prijzen voor de 1.9 CDTis in de Astra Stationwagon zijn respectievelijk € 27.845,- en € 25.600,-.