Forum Nissan Leaf (2018 - 2025)
Reacties van eigenaren
'23
1
bouwjaar
jaar in bezit
17k
km
elektriciteit
Betrouwbaarheid
10
Comfort
8
Motor
8
'18
1
bouwjaar
jaar in bezit
?
km
benzine
Betrouwbaarheid
6
Comfort
6
Motor
6
Naam: M. Heuvelmans, datum : 29 november 2020
Ervaring met Nissan Leaf: Ik heb gisteren Radar gezien.
Ik begrijp niets van de beoordeling: uitstekende prestatie!
Ervaring met Nissan Leaf: Ik heb gisteren Radar gezien.
Ik begrijp niets van de beoordeling: uitstekende prestatie!
Reactie van: Michaelkohnert, datum: 3 september 2021
Antwoord: Ik ook niet! Nou zijn wij eerlijk hij doet wat de doen moet, maar de Leaf 2019 doet het erg slecht en nogmaals slecht in zaken bereik en vooral OPLAADTJID. Daar is de concurrentie wel lichtjaren verder. Hoezo zit daar geen ccs-stekker op anders heb je niets aan een snellader? Ben nog nooit zo een waardeloze auto gereden. Zelf de Renault Zoe doet het onwijs beter.
Ervaring met Nissan Leaf: Het is de 60 kWh versie, dropdown van Autozine biedt die variant niet. Auto doet alles volgens verwachting en beter, voor zover de klant zich vooraf heeft ingelezen. Mindere zaken waren vooraf gekend, zoals verouderd infotainment GPS, laden aan 6 kWh bij AC en max. 50 kWh bij DC, en Chademo.
Chademo-stekker was grootste twijfelgeval bij aanschaf, maar slechts 4 keer aan snellader gehangen in 18 maanden. Overigens steeds beschikbaar en functioneel, maar de max. 100 kWh die de 60 kWh Leaf aankan, wordt zelden aangeboden in combinatie met Chademo.
Auto veert stugger dan 40 kWh versie en dan voorafgaande auto (Prius 2008), omwille extra gewicht batterij, dat laat zich voelen op slechte stedelijke wegen in Belgie, maar ook dat wist ik vooraf.
Verbruikt tot nu toe 14,1 kWh 100 km, dus merkelijk zuiniger dan WLTP en vele malen zuiniger dan menig professionele autojournalist. Een voorzichtige rechtervoet doet wonderen, en inderdaad rond de 100 km u op snelweg. Leaf 2017-2023 was einde loopbaan zo weinig gegeerd dat de korting voor een wagen van 1 jaar opliep tot 35% onder (formele) catalogusprijs, met name 28.000 i.p.v. 44.000, bij de dealer.
Voorkeur gegeven aan volwassen auto voor die prijs inclus. Chademobeperking, i.p.v. 10 tot 15.000 euro extra voor vergelijkbare EV met CCS. Prijzen andere EVs vandaag gunstiger, maar nog niet vergelijkbaar, en je koopt nu eenmaal op een moment dat het uitkomt.
Ervaring met verkoop: Kreeg de keuze tussen bon tekenen en auto afleveren met wachttijd 4 maanden, en vastgelegde prijs, of 4 maanden wachten tot de auto beschikbaar was (salariswagen bij importeur), en 1.000 Euro extra betalen. Reden was destijds onzekerheid over EV premie in Vlaanderen, toen aangekondigd maar nog niet gestemd of gepubliceerd. Uiteindelijk de 3.000 Euro voor tweedehandse EV niet gekregen omdat politici beslisten dat een wagen van 1 jaar niet tweedehands is, en een wagen van 2 tot 5 jaar dan weer wel ...Het zij zo, maar er zit een redenering achter waar je naar kan gissen.
Ervaring met onderhoud: Auto in onderhoud bij dealer in Belgie, staat niet in dropdown van Autozine. Vooralsnog 1 jaarlijkse beurt en 200 Euro, voor filter airco en check alle systemen en remmen. Niet gratis maar de dealer mag best iets vragen voor enkele uren werk, klant kan kiezen voor garage of DHZ of negeren onderhoudsinterval.