Nissan 350Z Roadster
Nissan maakt prijs 350 Z Roadster bekend
Het meest in het oog springende onderdeel van de 350Z Roadster is het binnen 20 seconden elektrisch te openen en te sluiten dak. De kap verdwijnt in een ruimte achterin en wordt afgedekt met een kunststof afdekplaat, die eveneens elektrisch werkt. De vormen van de afdekplaat van de kap sluiten naadloos aan op die van de hoofdsteunen. Tussen de zetels zit ook een klein glazen schot dat windturbulentie in de auto vermindert. In gesloten toestand zit het dak solide op zijn plek dankzij een drievoudige vergrendeling aan de voorruitstijl. De bediening daarvan gaat met een centrale hendel. De achterruit is van glas en voorzien van verwarming, zodat er ook bij vochtig en/of koud weer goed zicht is verzekerd.

In de bodemplaat zijn diverse verstevigingen aangebracht om de wegligging op hoog niveau te houden en torsie op slecht wegdek uit te bannen. Net als bij de 350Z Coupe heeft ook de Roadster achterin de zo kenmerkende verstevigingsbalk tussen de wielkasten. In dit geval vormt die de scheidslijn tussen de bagageruimte en het compartiment voor het dak
De geventileerde en gedeeltelijk met leer beklede stoelen zijn exclusief voor de Roadster. De centrale delen zijn bekleed met lucht doorlatende stof, wat voor extra verkoeling zorgt bij het open rijden in warm weer. De Roadster heeft een rond de bestuurder gevormde cockpit. De toerenteller vervult daarin een hoofdrol. Hij wordt geflankeerd door een snelheidsmeter en meters die het brandstofniveau en de motortemperatuur aangeven. Verder zijn er nog drie meters centraal boven in het dashboard voor aanvullende informatie. Ze zijn naar de bestuurder toegericht net zoals destijds bij de 240Z.
Cabrio's blinken doorgaans niet uit door veel bergruimte. In dit opzicht biedt de 350Z Roadster echter meer dan gemiddeld. Evenals de Coupe heeft hij een afsluitbaar bergvak achter de passagiersstoel, terwijl de bagageruimte verrassend groot is voor een sportauto. Doordat hij nagenoeg rechthoekig is, biedt hij een inhoud van 130 liter en dat is voldoende voor een golftas of een grote koffer.

De Roadster heeft dezelfde motor als de Coupe. Deze V6 levert 206 kW/280 pk, heeft een inhoud van 3,5-liter en drijft de achterwielen aan via een kort schakelende zesversnellingsbak. De krachtbron zit voorin, maar zo ver mogelijk naar achteren met het oog op een optimale gewichtsverdeling. De Roadster haalt een topsnelheid van 250 km/uur (begrensd) en accelereert in 6,4 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.