Mercedes-Benz W123
Betrouwbaarheid
Aantal defecten per bouwjaar per auto
3.7
3.7
3.4
3.5
3.8
3.6
3.6
4.1
3.7
3.4
1986
1985
1984
1983
1982
1981
1980
1979
1978
1977
Belangrijkste problemen per bouwjaar
1986
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
9%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
8%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
7%
eenvoudig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
7%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
4%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
2%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
2%
ernstig
1985
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
12%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
7%
ernstig
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
6%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
5%
ernstig
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
4%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
1984
Bandenspanning niet op juiste waarde
13%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
8%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
8%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
6%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
4%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
4%
ernstig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
4%
gemiddeld
1983
Bandenspanning niet op juiste waarde
7%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
7%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
7%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
7%
ernstig
Band onvoldoende profiel
6%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Uitlaatsysteem niet gasdicht
5%
ernstig
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
5%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
1982
Bandenspanning niet op juiste waarde
14%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
9%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
7%
ernstig
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
6%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
5%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Band onvoldoende profiel
3%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
3%
gemiddeld
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
1981
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
9%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
8%
ernstig
Band onvoldoende profiel
6%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
5%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
4%
ernstig
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
4%
ernstig
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
4%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
Brandstoflekkage
3%
ernstig
1980
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
11%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
7%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
6%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
5%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
4%
gemiddeld
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
4%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
4%
ernstig
1979
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
11%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
7%
eenvoudig
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
7%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
7%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
4%
ernstig
Band onvoldoende profiel
4%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Dim-, grootlicht werkt niet (goed)
2%
gemiddeld
1978
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
14%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
8%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
8%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
Stofhoes stuurinrichting beschadigd, dicht niet af
3%
ernstig
Brandstoflekkage
3%
ernstig
Band beschadigd
2%
gemiddeld
1977
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
15%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
9%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
4%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
4%
gemiddeld
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
4%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
3%
gemiddeld
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
3%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
3%
ernstig
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen. Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2022.