Forum Mercedes-Benz SLK
Reacties van eigenaren
'11
1
bouwjaar
jaar in bezit
64k
km
benzine
Betrouwbaarheid
9
Comfort
9
Motor
9
'12
1
bouwjaar
jaar in bezit
22k
km
benzine
Betrouwbaarheid
9
Comfort
9
Motor
9
Naam: Guydutchie, datum : 31 augustus 2015
Ervaring met Mercedes-Benz SLK: Na jaren van motorrijden maakte ik 5 jaar geleden de overstap naar mijn eerste cabrio. Het werd een Mitsubishi Colt CZC met stalen klapdak. Het bleek een schot in de roos. Dat cabriorijden beviel ons heel erg goed. En daarmee groeide de wens naar een echte cabrio. En dat moest dan ook een roadster worden. Daarmee werd mijn keuze al flink ingeperkt. Bovendien ben ik erg gehecht aan mijn klapdak en daarmee bleven er nog maar drie over: De MB SLK, de BMW Z4 en de (toen nog) Mazda MX5. Als Japanner-rijder ging mijn voorkeur in eerste instantie uit naar de Mazda. Hoewel de Benz mij ook echt aansprak had ik mijn zinnen gezet op de nieuwe MX5 met klapdak. Pfff.... die komt er (voorlopig) dus niet. En ook een automaat zit er voor NL voorlopig nog niet in.
Toen ben ik gaan proefrijden in de Z4 en de SLK en daaruit bleek dat de SLK ons het beste past: redelijk sportief maar vooral ook een comfortabele toerauto die zich prima thuis voelt op de bochtige buitenwegen. Vooral de wisselwerking tussen de automaat en de compressor motor bevielen me beter dan bij de Z4. De automaat is sowieso heel erg goed. Lekker alert en communicatief in de sportstand en heerlijk comfortabel in de normale stand. De normale stand gebruik ik het meeste. Met de pook kun je ook zelf schakelen (geen flippers) maar dat werkt niet echt handig en ik gebruik het zelf-schakelen nooit. Mijn andere auto heeft wel flippers maar die gebruik ik ook nooit. Ik mis ze dus ook niet in de SLK.
Wat ik wel jammer vind is dat de knop voor het schakelen tussen de normale- of de sportstand in de middenconsole zit en niet op het stuur. Dat is eigenlijk ook mijn enige kritiekpunt. Mijn gemiddelde verbruik is ongeveer 1:14 wat ik heel netjes vind. Het windgevoel is wat sterker dan in mijn oude Colt CZC maar - met de windvanger tussen de stoelen - zeker niet storend. In een cabrio moet je ook een beetje de wind voelen.
Wat me bijzonder positief is opgevallen is de zeer praktische en ruime bagageruimte. Qua liters scoort de SLK niet noemenswaardig beter dan mijn oude Colt maar vooral door de hoogte is de ruimte wel veel praktischer. Met geopend dak passen er nog gemakkelijk gevulde boodschappenkratten onder het dak. Natuurlijk is de toegang wel lastiger maar dat is op te lossen door het dak even te sluiten bij het inladen.
Mijn keuze is gevallen op een gebruikte SLK uit 2012 waarmee ik inmiddels 5000 km heb gereden. En - zoals het hoort - nagenoeg elke kilometer met het dak open.
Ervaring met Mercedes-Benz SLK: Na jaren van motorrijden maakte ik 5 jaar geleden de overstap naar mijn eerste cabrio. Het werd een Mitsubishi Colt CZC met stalen klapdak. Het bleek een schot in de roos. Dat cabriorijden beviel ons heel erg goed. En daarmee groeide de wens naar een echte cabrio. En dat moest dan ook een roadster worden. Daarmee werd mijn keuze al flink ingeperkt. Bovendien ben ik erg gehecht aan mijn klapdak en daarmee bleven er nog maar drie over: De MB SLK, de BMW Z4 en de (toen nog) Mazda MX5. Als Japanner-rijder ging mijn voorkeur in eerste instantie uit naar de Mazda. Hoewel de Benz mij ook echt aansprak had ik mijn zinnen gezet op de nieuwe MX5 met klapdak. Pfff.... die komt er (voorlopig) dus niet. En ook een automaat zit er voor NL voorlopig nog niet in.
Toen ben ik gaan proefrijden in de Z4 en de SLK en daaruit bleek dat de SLK ons het beste past: redelijk sportief maar vooral ook een comfortabele toerauto die zich prima thuis voelt op de bochtige buitenwegen. Vooral de wisselwerking tussen de automaat en de compressor motor bevielen me beter dan bij de Z4. De automaat is sowieso heel erg goed. Lekker alert en communicatief in de sportstand en heerlijk comfortabel in de normale stand. De normale stand gebruik ik het meeste. Met de pook kun je ook zelf schakelen (geen flippers) maar dat werkt niet echt handig en ik gebruik het zelf-schakelen nooit. Mijn andere auto heeft wel flippers maar die gebruik ik ook nooit. Ik mis ze dus ook niet in de SLK.
Wat ik wel jammer vind is dat de knop voor het schakelen tussen de normale- of de sportstand in de middenconsole zit en niet op het stuur. Dat is eigenlijk ook mijn enige kritiekpunt. Mijn gemiddelde verbruik is ongeveer 1:14 wat ik heel netjes vind. Het windgevoel is wat sterker dan in mijn oude Colt CZC maar - met de windvanger tussen de stoelen - zeker niet storend. In een cabrio moet je ook een beetje de wind voelen.
Wat me bijzonder positief is opgevallen is de zeer praktische en ruime bagageruimte. Qua liters scoort de SLK niet noemenswaardig beter dan mijn oude Colt maar vooral door de hoogte is de ruimte wel veel praktischer. Met geopend dak passen er nog gemakkelijk gevulde boodschappenkratten onder het dak. Natuurlijk is de toegang wel lastiger maar dat is op te lossen door het dak even te sluiten bij het inladen.
Mijn keuze is gevallen op een gebruikte SLK uit 2012 waarmee ik inmiddels 5000 km heb gereden. En - zoals het hoort - nagenoeg elke kilometer met het dak open.
Reactie van: Rmesken, datum: 9 juni 2017
Antwoord: Deze nieuwe R172 heeft geen kompressor maar een turbo.
'11
1
bouwjaar
jaar in bezit
20k
km
benzine
Betrouwbaarheid
10
Comfort
9
Motor
10
Naam: Roeldejong, datum : 13 februari 2012
Ervaring met Mercedes-Benz SLK 200: Weinig tractie op gladde ondergrond met 18 inch bandenmaat. Aanschaf van winterbanden een verstandige optie. Bluetooth telefoon werking omslachtig.
Grote verbetering en in vormgeving en rijeigenschappen. Motorgeluid maakt ondanks sound enginering een op het eerste gehoor een wat timide indruk. De automatische bak is meer soepel dan sportief. Maar wat een feest op de lange afstand. Na een ritje in een dag vanuit Spanje naar Nederland ben je heel blij met deze rijmaschine.
Stille motor in combinatie in Eco start modus vraagt in begin wel enige gewenning. Zoniet, dan is de sportstand in te schakelen. Ik vind hem verassend veelzijdig en ook goed doordacht. Meer een cabriolet en snelle reisauto ineen, met beschaafde sportieve mogelijkheden, dan sportwagen, die daarom in de gewone dagelijkse praktijk dan ook 1 L. op 10 / 12 km.gebruikt.
Ervaring met Mercedes-Benz SLK 200: Weinig tractie op gladde ondergrond met 18 inch bandenmaat. Aanschaf van winterbanden een verstandige optie. Bluetooth telefoon werking omslachtig.
Grote verbetering en in vormgeving en rijeigenschappen. Motorgeluid maakt ondanks sound enginering een op het eerste gehoor een wat timide indruk. De automatische bak is meer soepel dan sportief. Maar wat een feest op de lange afstand. Na een ritje in een dag vanuit Spanje naar Nederland ben je heel blij met deze rijmaschine.
Stille motor in combinatie in Eco start modus vraagt in begin wel enige gewenning. Zoniet, dan is de sportstand in te schakelen. Ik vind hem verassend veelzijdig en ook goed doordacht. Meer een cabriolet en snelle reisauto ineen, met beschaafde sportieve mogelijkheden, dan sportwagen, die daarom in de gewone dagelijkse praktijk dan ook 1 L. op 10 / 12 km.gebruikt.
Ervaring met Mercedes-Benz SLK: Heb alle type SLK200's gehad, maar de R172 springt er met kop en schouders bovenuit . Wat een fantastische auto (als je van 2-zitters houdt)!
Aangezien we meestal geen coureur op een circuit zijn, is de R172/200 bovengemiddeld of meer dan sportief en verder uitstekend voor dagelijks gebruik. Dit is echt geen wagen om je voor te schamen en ik merk dat ik behoorlijk mee kan komen met elk ander zeer sportief merk (wel in sport-stand natuurlijk). Vaak ook de elektrische wagens die over het algemeen toch echt wel snel weg zijn bij een stoplicht . Gewoon erachteraan en gas geven, prima bij te houden.
Enig Minpuntje: Het verbruik klopt voor geen meter met de opgegeven fabriekswaarden. max. 1:20Km zit er echt niet in! Zo ook alles tussen de 1/15Km & 1/20Km als gemiddeld verbruik.
Ik rij dagelijks uitsluitend snelweg en heb mijn best gedaan om eens een paar keer zo zuinig mogelijk te rijden (Tussen 80Km en de 100km/u in E-stand en geprobeerd de verbruikswaarde (zie dynamisch-verbruiksdisplay tussen de klokken) rond de zuinige 5Ltr/100km te houden). De beste totale verbruikswaarde die na meerdere malen proberen werd aangegeven is 7.4L/100Km. Dat is dus 1 op 13.5Km. Dit was de beste dus meer zit er echt niet in. Klopt dus niet echt met de fabrieksopgave!
Maar dat mag de pret niet drukken. Gewoon instappen, starten en maximaal genieten van deze beauty!
Zoek je een degelijke sportieve 2-zitter-cabrio-middenklasser ... then the SLK200/R172/1.8/184Pk/7-tronic Automatic is the choice!
Succes!