Mercedes-Benz SLK (2004 - 2011)
Betrouwbaarheid
Aantal defecten per bouwjaar per auto
3,6
2,8
3,2
3,3
3,6
3,7
4
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
Belangrijkste aandachtspunten per bouwjaar
2010
Bandenspanning niet op juiste waarde
21%
eenvoudig
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
16%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
8%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
8%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
8%
gemiddeld
Veer gebroken of gescheurd
5%
ernstig
Band beschadigd
3%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
3%
ernstig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
2009
Bandenspanning niet op juiste waarde
17%
eenvoudig
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
12%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
12%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
11%
gemiddeld
Fusee(kogel) te veel speling
4%
ernstig
Remleiding door corrosie aangetast
4%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Veer gebroken of gescheurd
3%
ernstig
Band beschadigd
3%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
2%
ernstig
2008
Bandenspanning niet op juiste waarde
23%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
10%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
9%
gemiddeld
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
7%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Veer gebroken of gescheurd
4%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Band beschadigd
3%
gemiddeld
Fusee(kogel) te veel speling
3%
ernstig
Stadslicht werkt niet (goed)
2%
gemiddeld
2007
Bandenspanning niet op juiste waarde
18%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
9%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
6%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
6%
eenvoudig
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
5%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
5%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Veer gebroken of gescheurd
3%
ernstig
Band beschadigd
3%
gemiddeld
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
2006
Bandenspanning niet op juiste waarde
21%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
9%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
9%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
6%
eenvoudig
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
4%
ernstig
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
3%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
3%
ernstig
Band beschadigd
3%
gemiddeld
Fusee(kogel) te veel speling
3%
ernstig
Remleiding door corrosie aangetast
2%
ernstig
2005
Bandenspanning niet op juiste waarde
18%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
10%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
7%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
5%
gemiddeld
Veer gebroken of gescheurd
4%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Band beschadigd
3%
gemiddeld
Fusee(kogel) te veel speling
3%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
2%
ernstig
2004
Bandenspanning niet op juiste waarde
15%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
8%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
7%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
5%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Veer gebroken of gescheurd
4%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
4%
ernstig
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
3%
gemiddeld
Band beschadigd
3%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
3%
ernstig
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen. Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2020.