Mercedes-Benz S-klasse (1998 - 2005)
Betrouwbaarheid
Aantal defecten per bouwjaar per auto
4,7
5,1
4,8
5,5
6
6,4
5,4
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
Belangrijkste aandachtspunten per bouwjaar
2004
Band onvoldoende profiel
12%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
9%
eenvoudig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
8%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
6%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
6%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
5%
ernstig
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
4%
ernstig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
3%
gemiddeld
2003
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
11%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
10%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
9%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
8%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
7%
gemiddeld
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
5%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
5%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
4%
ernstig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
3%
ernstig
2002
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
15%
ernstig
Band onvoldoende profiel
9%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
9%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
7%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
5%
ernstig
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
5%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
4%
ernstig
Remleiding door corrosie aangetast
3%
ernstig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
2001
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
12%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
8%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
8%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
8%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
5%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
4%
ernstig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
3%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Remleiding door corrosie aangetast
3%
ernstig
2000
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
12%
ernstig
Band onvoldoende profiel
8%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
8%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
7%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
5%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
4%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
3%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
3%
ernstig
1999
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
12%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
10%
ernstig
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
7%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
5%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
5%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
3%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
2%
eenvoudig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
2%
ernstig
1998
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
11%
ernstig
Band onvoldoende profiel
10%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
10%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
6%
eenvoudig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
6%
ernstig
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen. Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2020.