10 maart 2020
 

Mercedes-Benz Vito

Mercedes-Benz vernieuwt Vito

Autozine
10 maart 2020 | De Mercedes-Benz Vito is vernieuwd voor modeljaar 2020. Zo is er de 100% elektrische eVito Tourer met een actieradius van 421 kilometer en mogelijkheid tot DC-laden. Nieuw is ook de viercilinder dieselgeneratie van de OM 654-motorenfamilie met de topvariant 124 CDI voor de Vito Tourer. Innovaties op het gebied van infotainment en assistentiesystemen, evenals aanpassingen op designgebied, ronden de model-wijziging af. De vernieuwde Mercedes-Benz Vito is vanaf april 2020 te bestellen en leverbaar vanaf juni. De eVito Tourer volgt in de zomer van 2020. De vanafprijs bedraagt 18.990 (exclusief BTW/BPM) voor een Vito 110 FWD Economy bestelwagen.
Nieuwe vloermatten voor de Vito?
Dat kan! Vanaf € 35,-
Just Carpets.nl

 

De Mercedes-Benz eVito Tourer beschikt over hetzelfde uiterlijk als de Vito met verbrandingsmotor. Maar achter de voorzijde bevindt zich de elektrische aandrijflijn (eATS), die de voorwielen aandrijft met een piekvermogen van 150 kW. De elektromotor, de transmissie met vaste overbrenging, het koelsysteem en de vermogenselektronica vormen een compacte eenheid. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ion-accu die in de bodemplaat van het voertuig is geplaatst. De topsnelheden van 140 km/h (standaard) en 160 km/h (optioneel) zorgen voor een snelle verplaatsing, zelfs buiten het stadsverkeer.

Mercedes-Benz Vito

De Mercedes-Benz eVito Tourer heeft een watergekoelde AC-boordlader met een vermogen van 11 kW. Dit betekent dat het voertuig is voorbereid op bijladen thuis of bij openbare laadstations. Het opladen gebeurt via de CCS-laadaansluiting in de linker voorbumper. Hierdoor is het ook mogelijk om te laden met gelijkstroom (DC). Dankzij het maximale laadvermogen van 110 kW kan de eVito Tourer bij een snellaadstation worden opgeladen in minder dan 45 minuten van 10 naar 80%. De accu met een bruikbaar vermogen van 90 kWh maakt een theoretische actieradius van 421 kilometer mogelijk.

Zoals gebruikelijk bij elektrische auto's laadt de Mercedes-Benz eVito Tourer ook tijdens het rijden zijn accu bij. Bij het rijden en het remmen wordt de mechanische draaibeweging omgezet in elektrische energie en gebruikt om de hoogspanningsaccu op te laden (recuperatie). De bestuurder heeft hier grote invloed op. Hij kan de kracht van de recuperatie naar behoefte veranderen met behulp van paddles achter het stuurwiel. Een efficiënte en comfortabele rijstijl wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe functie in de eVito Tourer: het DAUTO-recuperatieniveau. Volgens het principe 'rijden met vooruitziende blik en energie besparen' wordt de informatie van de veiligheidsassistenten in een netwerk opgenomen en wordt het recuperatieniveau in real time aangepast aan de situatie. Daarnaast helpen drie rijprogramma's de klant om individueel te kiezen tussen maximaal comfort of een maximaal bereik tijdens de rit.

Door de accu in de voertuigbodem te plaatsen, is de binnenruimte identiek gebleven. De lokaal emissievrij rijdende Mercedes-Benz is in twee verschillende lengtes leverbaar: de eerste variant heeft een totale lengte van 5.140 millimeter en er is ook een extra lange versie van 5.370 millimeter.

Taxibedrijven profiteren van de grote verscheidenheid aan stoelconfiguraties. Dankzij de flexibele stoelconfiguraties kan hij worden uitgerust met maximaal negen stoelen of bijvoorbeeld een vis-à-vis-stoelopstelling. Indien de eVito Tourer met 9 zitplaatsen uitgerust wordt, kan dit voertuig in aanmerking komen voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) van 36 procent tot maximaal 75.000 euro van het investeringsbedrag in 2020.

Bestuurders van een eVito Tourer profiteren van de connectiviteitsoplossingen die worden aangeboden onder de naam Mercedes PRO connect. Dankzij de service 'Remote Charge Management' is het mogelijk om de temperatuur van de voertuigen aan te passen voordat de rit begint, zodat de volledige acculading beschikbaar is aan het begin van de rit. Met behulp van de Mercedes PRO connect-app kan de bestuurder op afstand programmeren wanneer hij wegrijdt en welke temperatuur hij wenst in het voertuig. Naast de bestuurder ontvangt ook de wagenparkbeheerder alle relevante informatie over het opladen van de accu's en de airconditioning in de tool voor voertuigbeheer. Programmering is direct mogelijk via Mercedes PRO. Dit heeft geen effect op de actieradius, omdat de laadstroom wordt gebruikt voor de voorverwarming.

Na de model-update is de van Mercedes-Benz Cars bekende 2,0-liter OM 654 viercilinder dieselmotor, die geoptimaliseerd is op het gebied van efficiëntie en emissies, nu ook beschikbaar voor alle achterwielaangedreven varianten van de Vito. Voorheen was de nieuwe motorengeneratie alleen beschikbaar voor de Vito Tourer. Daarnaast is de Vito 124 CDI leverbaar voor de Vito Tourer. Deze levert 176 kW (239 pk) en 500 Nm koppel (brandstofverbruik gecombineerd: 6,4-6,3 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 168-166 g/km). Tijdens de acceleratiefase zorgt de Vito 124 CDI voor nog eens 30 Nm ('overtorque') bovenop de 500 Nm koppel die reeds beschikbaar is. De Vito 124 CDI versnelt van 0 naar 100 km/h in 7,9 seconden. De topsnelheid is 210 km/h.

De OM 654 motorengeneratie is efficiënter dan de OM 651 en belooft bovendien een beter geluids- en trillingscomfort. De combinatie van een aluminium behuizing en stalen zuigers, het trapsgewijze verbrandingsproces en de NANOSLIDE cilindercoating om de wrijving in de motor te verminderen, samen met de dynamische meerwegs uitlaatgasrecirculatie en de motorgerelateerde uitlaatgasnabehandeling, moeten een relatief laag verbruik en lage emissies mogelijk maken. Dankzij de geïsoleerde opstelling dicht bij de motor kenmerkt de uitlaatgasnabehandeling zich door een laag warmteverlies en door optimale werkomstandigheden. De maatregelen omvatten:

  • Hoge- en lagedruk uitlaatgasrecirculatie inclusief koeling
  • Een dieseloxidatiekatalysator (DOC) om de uitstoot van koolmonoxide (CO) en onverbrande koolwaterstoffen (HC) te verminderen.
  • Een partikelfilter met SCR-katalysatorfunctie (sDPF)
  • Een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) voor de reductie van stikstofoxiden. Hiertoe wordt ammoniak in de vorm van AdBlue aan het uitlaatgas toegevoegd voordat het door het partikelfilter stroomt
  • Een extra SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) met ammoniak-blokkerende katalysator (ASC) in de uitlaat

Hoe efficiënt deze maatregelen zijn, blijkt bijvoorbeeld uit de brandstofbesparing van ongeveer 13 procent die de nieuwe Vito 119 CDI5 heeft ten opzichte van zijn voorganger. De capaciteit van de SCR-tank bedraagt nu 24 liter voor alle modellen.

Voor het eerst is de 9G-TRONIC automatische transmissie nu ook beschikbaar voor alle Vito-varianten met achterwielaandrijving. Deze automaat met koppelomvormer vervangt de 7G-TRONIC en was voorheen voorbehouden aan de Vito Tourer. Met de DYNAMIC SELECT-schakelaar kan de bestuurder met de rijprogramma's 'Comfort' en 'Sport' het schakelgedrag aanpassen aan zijn individuele rijbehoeften. Als alternatief kan hij in de 'handmatige' modus zelf schakelen met behulp van DIRECT SELECT-stuurschakelpaddles.

In combinatie met de nieuwe OM 654-motorenfamilie is de Mercedes-Benz Vito uitgerust met achterwielaandrijving, optioneel is permanente vierwielaandrijving leverbaar. Hierdoor kan het model zich met gemak over de meest uiteenlopende soorten ondergrond bewegen. Ook in combinatie met vierwielaandrijving blijft de voertuighoogte onder de grens van 2 meter.

Daarnaast is de Vito in combinatie met voorwielaandrijving verkrijgbaar met het instapmodel van de OM 622-motorenfamilie: de compacte viercilinder met 1,7 liter cilinderinhoud en 75 kW (Vito 110 CDI, brandstofverbruik gecombineerd: 6,5-6,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 172-169 g/km) en 100 kW (Vito 114 CDI, brandstofverbruik gecombineerd: 6,5-6,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 172-168 g/km) zijn overdwars geplaatst en gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De optionele extra's voor de Vito zijn gericht op de inzet als bedrijfsvoertuig. Er zijn tal van deur- en raamvarianten leverbaar, net als een dakreling met dragers. De laadruimte kan worden voorzien van een houten vloer, een railsysteem voor het verankeren van ladingen, spanrails aan de zijwanden en binnenbekleding voor maximale functionaliteit. In de bestelwagen biedt een nieuwe, optionele en belastbare lichtgewicht kunststofvloer tal van voordelen ten opzichte van de standaard metalen laadvloer. Deze kunststofvloer verhoogt bovendien het laadvermogen met 12 tot 15 kilogram ten opzichte van de houten vloer. Dakopbouwsystemen, draagsystemen en bagageruimtebakken zijn af fabriek of als accessoire verkrijgbaar. Het railsysteem in de Vito Tourer staat garant voor meer comfort en een vereenvoudigde bediening, waarmee de stoelen achterin bijzonder gemakkelijk kunnen worden verplaatst.

Met het nieuwe AIRMATIC-systeem breidt de Vito zijn brede scala aan toepassingen opnieuw uit. Want of het nu gaat om een hobbelige landweg of een gladde snelweg: het AIRMATIC-luchtveringssysteem, dat voor het eerst beschikbaar is in de Vito, eVito Tourer, V-Klasse en EQV (stroomverbruik gecombineerd: 26,4-26,3 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km), past het onderstel vanaf oktober 2020 aan op de omstandigheden. De grotere bodemvrijheid zorgt ervoor dat het rijcomfort ook op een ongelijkmatige ondergrond behouden blijft. De demping wordt op elk wiel onafhankelijk van de actuele rijsituatie en de wegomstandigheden geregeld. Dit gebeurt snel en precies via twee afzonderlijke kleppen voor de duw- en drukrichting in de dempers.

De op comfort gerichte basisinstelling wordt bij toenemende snelheid aangepast voor een veilige rijstabiliteit. De afzonderlijke instelling van de duw- en drukstand door middel van één klep staat garant voor een soepelere rit. Door veiligheid en comfort op een voorbeeldige manier te combineren, neemt Mercedes-Benz Vans een voortrekkersrol op zich in het segment van de middelgrote bestelwagens.

Dankzij de intuïtieve bediening via de DYNAMIC SELECT-schakelaar in de middenconsole kan de bestuurder snel en eenvoudig kiezen uit drie verschillende rijprogramma's. In de conventioneel aangedreven Vito wordt het voertuig in één rijprogramma met 35 millimeter verhoogd, bij snelheden van maximaal 30 km/h. Bij sneller rijden zakt het voertuig automatisch terug naar het normale niveau. In het Comfort-rijprogramma blijft het voertuig op standaardhoogte. Wanneer de Vito een snelheid van 110 km/h bereikt, verlaagt de bestelwagen zichzelf automatisch met 10 millimeter om het brandstofverbruik te optimaliseren. In het Sport-rijprogramma wordt het voertuig 10 millimeter verlaagd, ongeacht de snelheid. Ongeacht het gekozen rijprogramma is de pneumatische niveauregeling volledig automatisch en actief, onafhankelijk van de belading.

Voor de nieuwe Vito is AIRMATIC beschikbaar voor alle varianten die zijn voorzien van de OM 654-motor.

De nieuwe actieve remassistent kan detecteren wanneer er kans is op een aanrijding met een voorligger, waarna in eerste instantie een visueel en akoestisch waarschuwingssignaal wordt geproduceerd. Als de bestuurder hierop reageert, bouwt de assistent de juiste remdruk op voor de situatie. Als de bestuurder niet reageert, biedt het systeem ondersteuning bij actieve remmanoeuvres. In stadsverkeer kan de actieve remassistent ook reageren op stilstaande obstakels of voetgangers die de weg oversteken.

De Vito is nu ook beschikbaar met DISTRONIC. De actieve afstandsassistent kan de door de bestuurder ingestelde afstand tot een voorligger automatisch handhaven en de bestuurder ontlasten, bijvoorbeeld bij het rijden op de snelweg of in fileverkeer. Het systeem accelereert automatisch en remt met maximaal de halve remkracht om de veiligheidsafstand te behouden. Als het systeem detecteert dat er harder geremd moet worden, wordt de bestuurder visueel en akoestisch gewaarschuwd, zodat hij het voertuig indien nodig kan afremmen. In combinatie met het DISTRONIC-pakket beschikt de Vito altijd over de HOLD-functie.

De Vito is standaard voorzien van een bandenspanningscontrolesysteem. Daarnaast kan de Vito individueel worden uitgerust met tal van andere assistentiesystemen, zoals de actieve parkeerassistent, de dodehoekassistent en de spoorassistent. Een andere optie is PRE-SAFE, dat bescherming biedt aan de inzittenden bij een dreigende kop-staartbotsing.

Voor de vernieuwde Mercedes-Benz Vito is het Intelligent Light System ILS beschikbaar als alternatief voor de halogeenkoplampen. Het complete pakket bestaat uit led-indicatoren, led-dagrijverlichting en led-dimlicht, grootlicht en bochtenverlichting. Afhankelijk van de snelheid maken de koplampen gebruik van een variabele lichtverdeling om zich aan te passen aan de huidige verkeersomstandigheden op snelwegen en provinciale wegen. Het intelligente verlichtingssysteem kan ook worden uitgebreid met de optionele grootlichtassistent plus. Deze reageert op de zichtomstandigheden en past de lichtverdeling (dimlicht, gedeeltelijk grootlicht, grootlicht) en ook de reikwijdte van de koplampen aan de desbetreffende verkeerssituatie aan.

Een bijzondere functie, die op dit moment uniek is in het segment, is de digitale binnenspiegel. Deze geeft het beeld van de HDR-camera in de achterruit weer op het display van de spiegel, die dus op dezelfde manier kan worden gebruikt als een conventionele, optische binnenspiegel; zelfs als de bagageruimte of de laadruimte tot aan het dak is volgestapeld. Het voordeel: het zicht op wat er achter het voertuig gebeurt wordt niet beperkt door hoofdsteunen, passagiers of andere visuele hindernissen. De camera die aan de binnenzijde van de achterruit is gemonteerd, geeft een gezichtsveld door dat twee keer zo breed is als dat van een conventionele binnenspiegel, die door het raamoppervlak wordt beperkt.

De digitale binnenspiegel scoort ook punten bij slecht zicht: de camera kan ook perfect uit de voeten in ondergrondse parkeergarages en in de regen en stuurt een scherp beeld naar het 1.600 x 320 pixel TFT lcd-scherm met hoge resolutie. De beeldverwerking van de digitale binnenspiegel zorgt ervoor dat donkere en lichte delen van het beeld op een evenwichtige manier worden weergegeven. Zelfs een laagstaande zon kan het beeld op het scherm niet beïnvloeden. De digitale binnenspiegel kan worden omgeschakeld van het camerabeeld naar het analoge beeld met behulp van de bekende dimschakelaar. Als optische spiegel biedt hij zodoende zicht op de achterkant van het voertuig.

Afhankelijk van de variant kan de topsnelheid voor een Vito met bedrijfswagenregistratie beperkt worden tot 120 km/h of 160 km/h. Dit minimaliseert niet alleen de brandstofkosten, maar ook de TCO door de slijtage te verminderen.

Bij de model-update is ook het aanbod van de infotainmentsystemen uitgebreid. De vernieuwde Vito maakt gebruik van digitale radio-ontvangst (DAB+) voor alle audiosystemen. Zelfs de radiovoorbereiding met twee frontluidsprekers is ontworpen voor DAB, net als de basisradio Audio 10, die al digitale radiozenders kan ontvangen. Dit betekent dat radio-ontvangst mogelijk is, zelfs over lange afstanden, van een constante kwaliteit. Daarnaast heeft de Audio 10 een Bluetooth-interface met handsfree-functie of voor het streamen van muziek. Een smartphone kan worden opgeladen via de usb-interface.

De nieuwe infotainmentsystemen Audio 30 en Audio 40 komen tegmoet aan vele wensen van klanten. Ze zijn voorzien van een 7-inch touchscreen met smartphone-integratie via Apple CarPlay. Bij het Audio 40-systeem kan het geïntegreerde navigatiesysteem ook via het scherm worden bediend. In combinatie met Mercedes PRO connect is navigatie met 'Live-Traffic-Information' dus voor het eerst mogelijk in de Vito. De navigatie-instructies en -displays met 3D-stadsweergave en oriëntatiepunten zijn intuïtief te begrijpen. Het display heeft nog een andere functie: in het geval van de systemen Audio 30 en Audio 40 dient het ook als monitor wanneer de 180°-achteruitrijcamera is geselecteerd om het verkeersgebied achter de Vito vast te leggen. Omdat de beeldsignalen van de achteruitrijcamera nu digitaal worden doorgegeven, is het beeld scherper dan voorheen.

Niet alleen de eVito profiteert van de digitale connectiviteitsservices die worden aangeboden onder de paraplu van Mercedes PRO. Efficiëntie, zuinigheid en toezicht op het wagenpark worden ook steeds belangrijker voor kleine en middelgrote bedrijven die conventioneel aangedreven voertuigen in hun wagenpark hebben. De producten rond de connectiviteits- en fleetmanagementoplossing Mercedes PRO connect helpen de efficiëntie te verhogen, de bedrijfskosten te verlagen, de beschikbaarheid van voertuigen en de communicatie binnen het wagenpark te verbeteren en de bestuurder te ontlasten. Mercedes PRO bundelt alle relevante services op één web-gebaseerd platform: www.mercedes.pro.

Een communicatiemodule (LTE) met een vast geïnstalleerde simkaart schept de technische voorwaarden voor het vastleggen en uitwisselen van gegevens. De services zelf kunnen worden gebruikt via de pc en mobiele apparaten. De volgende acht pakketten zijn momenteel beschikbaar voor de Vito:

  • Live Traffic Information6
  • Geoptimaliseerde ondersteuning
  • Vereenvoudigde vlootcommunicatie
  • Gedigitaliseerde registratie
  • EfficiĆ«nt vlootbeheer
  • EfficiĆ«nte rijstijlanalyse
  • Mobiele voertuigbediening
  • Data-interface Mercedes-Benz bestelwagens

Naast de acht pakketten voor de conventioneel aangedreven Vito-varianten is voor de Mercedes-Benz eVito het pakket 'Digitalised eVan Management' beschikbaar.

De Vito is ook voorbereid op het ergste scenario, daarvoor zorgen het Mercedes-Benz noodoproepsysteem en het pechmanagement dat vanaf het moment van de overdracht van het voertuig wordt geactiveerd. Het noodoproepsysteem is standaard aan boord. Met crashsensoren kunnen ongevallen onmiddellijk worden geregistreerd en reddingsdiensten worden automatisch gewaarschuwd als passagiers niet reageren via een onmiddellijk tot stand gebrachte spraakverbinding. Als alternatief kan de noodoproep ook handmatig worden geactiveerd via de SOS-knop in de dakconsole. Het systeem brengt een spraakverbinding tot stand met de Mercedes-Benz noodoproepcentrale en geeft de exacte positie en andere informatie door die nodig is voor de redding en berging.

Bij pech kan de bestuurder via het ongeval- en pechmanagement technische bijstand vragen door op de storingsknop in de dakconsole te drukken. Er wordt contact met het Customer Assistance Center (CAC) gemaakt, waarbij de huidige locatie en alle relevante voertuiggegevens automatisch worden doorgegeven. Het CAC zal daarop de dichtstbijzijnde Mercedes-Benz dealer verwittigen, die ofwel hulp ter plaatse biedt of het voertuig naar de dichtstbijzijnde Mercedes-Benz dealer afsleept. Zo kunnen de uitvaltijden worden verkort en kan de inzet van het voertuig sneller worden gegarandeerd.

De ontwerpers hebben het markante en dynamische design van de Mercedes-Benz Vito aangepast. De vernieuwde Vito is te herkennen aan de nieuw ontworpen grille, waarvan de uitvoering afhangt van onder meer opties zoals DISTRONIC en de actieve remassistent. De Mercedes-Benz ster is centraal in de grille geplaatst, waarin drie zwarte lamellen zijn opgenomen. Als optie voor alle Vito-modellen is ook een grille in chromen uitvoering leverbaar.

De ontwerpers hebben ook het interieur geüpdatet. De slijtvaste en elegante 'Caluma' stof vervangt de tot op heden gebruikte stof 'Tunja'. Aan de linker- en rechterzijde van het dashboard is de Vito na de model-update voorzien van nieuwe luchtuitstroomopeningen in sportieve turbinelook. Het middelste deel van het dashboard wordt nu - in combinatie met het optionele chroompakket - omlijst door een sierdeel in hoogwaardige pianolak. Bij deze optie zijn de randen van de nieuwe luchtuitstroomopeningen ook in chroom uitgevoerd.

Het metallic kleurengamma is uitgebreid met de lakken grafietgrijs en selenietgrijs. Daarnaast is hyacintrood metallic, een kleur die populair is bij de personenwagens van Mercedes-Benz, aan de selectielijst van alle modellen toegevoegd. De lakkleur staalblauw is ook als nieuwe optie verkrijgbaar.

Nieuwe lichtmetalen velgen zorgen voor een opvallend en dynamisch uiterlijk: een 19-inch tienspaaks lichtmetalen velg in zwart met gepolijste afwerking en twee 18-inch velgen: een vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velg in tremolietgrijs of een vijfspaaks lichtmetalen velg in zwart, beide met gepolijste afwerking. Daarnaast zijn er nu ook 17-inch lichtmetalen velgen in zwart beschikbaar. De 17-inch versie is er qua design op gericht om de aerodynamica van het voertuig te verbeteren.

UnitedConsumers
 

Info

Techniek

Forum