Mercedes-Benz E-Klasse (1983 - 1995)
Betrouwbaarheid
Aantal defecten per bouwjaar per auto
6.9
4.5
5.1
4.6
5.1
4.1
4.1
3.2
3.5
3.8
4.1
'95
'94
'93
'92
'91
'90
'89
'88
'87
'86
'85
Belangrijkste problemen per bouwjaar
1995
Bandenspanning niet op juiste waarde
23%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
15%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
8%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
1994
Bandenspanning niet op juiste waarde
10%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
10%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
7%
ernstig
Band onvoldoende profiel
6%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
4%
gemiddeld
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Stofhoes stuurinrichting beschadigd, dicht niet af
3%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
2%
ernstig
1993
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
14%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
9%
eenvoudig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
7%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
2%
ernstig
Remleiding door corrosie aangetast
2%
ernstig
Stadslicht werkt niet (goed)
2%
gemiddeld
1992
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
11%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
7%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
6%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
5%
ernstig
Veer gebroken of gescheurd
4%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
1991
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
13%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
11%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
9%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
4%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
3%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Veer gebroken of gescheurd
3%
ernstig
1990
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
12%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
11%
eenvoudig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
8%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
4%
gemiddeld
Veer gebroken of gescheurd
4%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
4%
ernstig
Remleiding door corrosie aangetast
3%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
1989
Bandenspanning niet op juiste waarde
11%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
10%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
8%
ernstig
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
3%
ernstig
Band beschadigd
3%
gemiddeld
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
1988
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
13%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
10%
eenvoudig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
8%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Uitlaatsysteem niet gasdicht
5%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
3%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
3%
ernstig
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
3%
ernstig
1987
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
13%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
10%
ernstig
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
5%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
4%
ernstig
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
4%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
1986
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
14%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
7%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
7%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
6%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
4%
gemiddeld
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
3%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
2%
ernstig
1985
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
11%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
7%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
5%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
4%
ernstig
Band onvoldoende profiel
4%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
3%
ernstig
Remleiding door corrosie aangetast
3%
ernstig
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen. Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2022.