Mercedes-Benz CLS (2004 - 2011)
Betrouwbaarheid
Aantal defecten per bouwjaar per auto
3,5
4,1
3,9
4,2
4,5
4,7
5,2
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
Belangrijkste aandachtspunten per bouwjaar
2010
Band onvoldoende profiel
13%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
13%
ernstig
2009
Bandenspanning niet op juiste waarde
22%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
13%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
9%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
8%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
6%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
5%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
5%
ernstig
2008
Bandenspanning niet op juiste waarde
10%
eenvoudig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
9%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
9%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
8%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
6%
eenvoudig
Band beschadigd
5%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
5%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
4%
ernstig
Stadslicht werkt niet (goed)
3%
gemiddeld
2007
Bandenspanning niet op juiste waarde
15%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
13%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
11%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
8%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
5%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
3%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
3%
ernstig
Uitlaatsysteem ondeugdelijk bevestigd
3%
ernstig
2006
Band onvoldoende profiel
11%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
10%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
9%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
9%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
7%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
7%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
3%
ernstig
Band beschadigd
3%
gemiddeld
Veer gebroken of gescheurd
3%
ernstig
2005
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
11%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
9%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
9%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
8%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
8%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
4%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
3%
ernstig
2004
Bandenspanning niet op juiste waarde
10%
eenvoudig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
9%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
8%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
7%
ernstig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
6%
ernstig
Band onvoldoende profiel
6%
gemiddeld
Stofhoes stuurinrichting beschadigd, dicht niet af
5%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Veer gebroken of gescheurd
4%
ernstig
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen. Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2020.