Mercedes-Benz A-Klasse (1997 - 2004)
Betrouwbaarheid
Aantal defecten per bouwjaar per auto
5.2
5.8
5.9
6.2
6.4
6.4
3.9
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
Belangrijkste problemen per bouwjaar
2003
Bandenspanning niet op juiste waarde
11%
eenvoudig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
6%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
6%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
5%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
4%
gemiddeld
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
4%
gemiddeld
Band beschadigd
3%
gemiddeld
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
3%
ernstig
2002
Bandenspanning niet op juiste waarde
10%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
6%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
5%
ernstig
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
Stadslicht werkt niet (goed)
3%
gemiddeld
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
3%
ernstig
2001
Bandenspanning niet op juiste waarde
10%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
6%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
6%
gemiddeld
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
5%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
5%
ernstig
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
4%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
Stadslicht werkt niet (goed)
3%
gemiddeld
2000
Bandenspanning niet op juiste waarde
8%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
6%
gemiddeld
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
6%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
5%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
3%
gemiddeld
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
3%
ernstig
Schokdemper aanwezig die lekkage vertoont
3%
ernstig
1999
Bandenspanning niet op juiste waarde
7%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
5%
ernstig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
5%
gemiddeld
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
4%
gemiddeld
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
Licht- donkerscheiding dimlicht onduidelijk
3%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
1998
Bandenspanning niet op juiste waarde
10%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
5%
ernstig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
4%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
4%
ernstig
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
3%
ernstig
Licht- donkerscheiding dimlicht onduidelijk
3%
gemiddeld
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
3%
gemiddeld
1997
Bandenspanning niet op juiste waarde
13%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
10%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
10%
ernstig
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen. Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2022.