3 maart 2020
 

McLaren 765LT

McLaren introduceert 765LT

Autozine
3 maart 2020 | Lichter, sterker en met een nog hoger prestatieniveau op de weg en op het circuit. De McLaren 765LT, de nieuwste toevoeging aan de legendarische 'Longtail' modelreeks van McLaren, is het meest dynamische en gefocuste LT-model tot nu toe van McLaren Automotive. De 765LT vormt een nieuw hoofdstuk in het 'Longtail'-verhaal dat in de jaren negentig begon met de McLaren F1 GTR-raceauto, en dat in 2015 een nieuwe impuls kreeg met de ontwikkeling van een reeks nieuwe straatlegale modellen. Van de rijbeleving voor de bestuurder en de rijeigenschappen op het circuit tot het lage gewicht, de geoptimaliseerde aerodynamica en het verhoogde vermogen: de nieuwe McLaren 765LT beschikt niet alleen over alle uitzonderlijke eigenschappen die de basis vormen voor de LT-reeks, maar tilt deze eigenschappen naar een hoger niveau. Ook de belofte van exclusiviteit wordt ingelost. Wereldwijd zijn slechts 765 genummerde exemplaren van de 765LT beschikbaar voor klanten.
Info

Koolstofvezeltechnologie, op maat gemaakte koolstofvezel carrosseriedelen en optimale aerodynamische eigenschappen vormen de sleutel tot een gewichtsbesparing van 80 kg (DIN) in vergelijking met de 720S Coupé. De McLaren 4,0-liter twinturbo V8-motor levert een vermogen van 765 pk en een draaimoment van 800 Nm en is verbonden met een transmissie die is geoptimaliseerd voor een onovertroffen acceleratievermogen. Samen met een aangepast onderstel met aangepaste veren en schokdempers en een remsysteem afgeleid van raceauto's biedt de nieuwe 765LT een ongeëvenaarde rijbeleving.

McLaren

In vergelijking met de 720S is de rijhoogte aan de voorkant 5 mm verlaagd (achter ongewijzigd) en de spoorbreedte met 6mm verbreed. Samen zorgen deze veranderingen voor meer de grip en een betere balans. Tegelijk zorgt de toegenomen rolstijfheid voor meer rijstabiliteit. De nieuwe lichtgewicht hoofdveren zijn voorzien van hulpveren voor het verlagen van het onafgeveerde gewicht met behoud van tegendruk tijdens het inveren. Daarnaast levert de toepassing van twee veren in plaats van één veer gewichtsbesparing op.

De verlengde voorsplitter en de verlengde actieve achterspoiler dragen samen met de koolstofvezel bodemplaat, de unieke deurgeleiders en de verlengde achterdiffuser zorg voor 25% meer neerwaartse druk in vergelijking met de 720S. De hydraulisch verstelbare achterspoiler heeft drie standen die speciaal zijn afgestemd op de 765LT. Een druk op de Aero-knop volstaat voor het activeren van'Driver Downforce. Deze positie genereert meer neerwaartse druk in bochten op hoge snelheid; DRS verlaagt automatisch de luchtweerstand tijdens rechtuitacceleraties; High Speed Braking gebruikt het volledige oppervlak van de actieve spoiler voor het genereren van 60% meer neerwaartse druk. Dit resulteert in een kortere remweg en toegenomen remstabiliteit bij hoge snelheden. Het grotere oppervlak en de nieuwe statische positionering van de vleugel, die 60mm hoger staat dan bij de 720S coupé, zorgen zelfs bij ingeschoven toestand voor meer neerwaartse druk.

De nieuwe 765LT is de krachtigste en meest agiele straatlegale McLaren LT tot nu toe. Een extra brandstofpomp en een gewijzigde oliepomp optimaliseren de vloeistofstromen terwijl het gemodificeerde motormanagementsysteem garant staat voor de snelle gaspedaalrespons die de bestuurder van deze LT verwacht. Het piekvermogen van de McLaren twinturbo 4,0-liter V8 is 765 pk bij 7.500 min-1. Het maximum draaimoment is 800 Nm bij 5.500 min. De overbrengingsverhoudingen van de transmissie zijn geoptimaliseerd voor maximaal acceleratievermogen. Door de fijnafstemming van motor en transmissie reageert de LT nagenoeg direct op het gaspedaal. Gemiddeld is de 765LT nog eens 15% sneller dan de 720S Coupé. De prestaties van de 765LT komen tot uiting in de acceleratiecijfers: 0-100 km/h in 2,8 seconden en 0-200 km/h in 7,2 seconden.

Door middel van het McLaren Active Dynamics Panel kan de bestuurder zelf de eigenschappen en de responsiviteit van de motor, de versnellingsbak en de wielophanging aanpassen. Er is keuze uit de standen Comfort, Sport en Track. Een innovatie die voor het eerst wordt toegepast in de 765LT is de nieuwe 'limit downshift' functionaliteit van de transmissie. Voorheen was het niet mogelijk om terug te schakelen als het motortoerental daardoor te hoog zou oplopen. De zeventraps Sequential Shift Gearbox van de nieuwste LT heeft aangepaste software waardoor de transmissie terugschakelt op het moment dat het motortoerental en de wegsnelheid met elkaar overeenkomen. Deze nieuwe voorziening geeft de bestuurder meer vrijheid tijdens het schakelen en zorgt voor meer een verbeterde geluidsbeleving binnen en buiten de auto, doordat de motor kortstondig de toerenbegrenzer aantikt voordat de volgende versnelling wordt geselecteerd.

De remprestaties van de 765LT zijn volledig afgestemd op de dynamische prestaties. Het remvermogen is verbeterd dankzij de nieuwste generatie koolstofvezelkeramische remschijven en remzadels van de McLaren Senna. Een andere technische innovatie is het koelsysteem van de remmen. Het systeem, dat zijn debuut maakt op de 765LT, is afgeleid van de F1 en leidt koellucht naar de voorste remschijven en remzadels. Op het circuit zorgt het systeem voor een 50 graden lagere remtemperatuur met behoud van remprestaties en een consistent remgevoel.

Voor iedereen die van plan is om zijn of haar 765LT intensief op het circuit te gebruiken, is een opgewaardeerd remsysteem leverbaar met de koolstofvezelkeramische remschijven van de McLaren Senna en speciaal voor de nieuwe 765LT ontwikkelde remblokken. De remschijven zijn 60% sterker dan conventionele koolstofvezelkeramische remschijven en hebben een vier keer zo goede warmtegeleiding, en daarmee temperatuurbeheersing, wat leidt tot minder remfading en minder slijtage.

Speciaal voor de 765LT zijn nieuwe gesmede ultralichtgewicht tienspaaksvelgen ontwikkeld. Samen met titanium wielbouten en Pirelli P Zero Trofeo R banden zorgen de wielen voor betere dynamische prestaties en een gewichtsbesparing van 22 kg ten opzichte van de standaard band-velgcombinatie van de 720S.

Een streng dieet heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkelingsafdeling van McLaren de nieuwe LT zo'n 80 kg (DIN) lichter heeft weten te maken dan de 720S Coupé. Het gebruik van koolstofvezel in het minimalistische, op circuitgebruik geïnspireerde interieur van de 765LT levert een belangrijke bijdrage aan het lagere voertuiggewicht. De lichtgewicht koolstofvezel racestoelen wegen samen 18 kg minder dan de standaard sportstoelen van de 720S. De speciaal voor de 765LT ontworpen middentunnel is gemaakt van composietmateriaal en heeft een materiaaldikte van slechts 0,8 mm. Ook de raambediening, delen van het stuuren het Active Dynamics Panel zijn afgewerkt met koolstofveze;- bij de 765LT telt zelfs de allerlaatste gram gewichtsbesparing.

In combinatie met alle beschikbare mogelijkheden om het gewicht te verlagen brengt de McLaren 765LT een droog leeggewicht van 1.229 kg in de schaal. Klanten die de strijd willen aanbinden met de laatste kilo's hebben de keuze uit verschillende MSO Defined opties van McLaren Special Operations. Voor maximale gewichtsreductie staan onder andere superlichtgewicht koolstofvezel racestoelen in de MSO-optielijst. Deze racestoelen zijn ontwikkeld voor de McLaren Senna en gemaakt van koolstofvezel. Zogenaamde 'double-skin' technologie vermindert het gewicht met een derde ten opzichte van koolstofvezel stoelen die op conventionele wijze zijn gemaakt. De superlichtgewicht racestoelen wegen niet meer dan 3,35 kg per stuk.

De neus van de McLaren 765LT is 48 mm verlengd waardoor de voorbumper en de voorsplitter verder naar voren staan. De nieuwe actieve 'Longtail' achterspoiler is 9 mm verlengd. Samen voegen deze twee aanpassingen 57 mm toe aan de totale lengte van de auto.

Een unieke optie voor de 765LT is een paneel van dubbel glas in het achterste bergvak. Het paneel biedt uitzicht op de bovenkant van de McLaren V8 en brengt de motor visueel en auditief binnen in het interieur. Achter de schouder van de bestuurder wordt het glaspaneel ondersteund door een koolstofvezel frame met 765LT-opschrift. Een ander visueel hoogtepunt is het in donkere poedercoating uitgevoerde inlaatspruitstuk met 'Speedmark'-opschrift. De motorruimte is ook van buitenaf zichtbaar door de polycarbonaat achterruit (tenzij de auto is voorzien van privacy glass) zonder dat dit het achteruitzicht beïnvloedt.

Het avontuurlijke karakter van de 765LT komt tot zijn recht met acht speciale 'By McLaren' kleurenschema's voor het interieur. Van subtiel gekleurd lichtgewicht Alcantara met stiksels in McLaren Orange tot een combinatie van bekledingskleuren en gekleurde stiksels, het kan allemaal. Ook aan de buitenkant benadrukt de 765LT zijn uitbundige inborst met keuze uit 17 lakkleuren waaronder twee nieuwe tinten (Nardo Orange en Smoked White) die exclusief zijn voorbehouden aan de nieuwste Longtail. Buiten Chicane Effect, bekend van de 600LT, zijn 13 MSO Defined exterieurkleuren beschikbaar via McLaren Special Operations. Nog een stap verder gaat het MSO Bespoke maatwerkprogramma waarmee de nieuwste LT in elke gewenste kleur kan worden uitgevoerd, zo lang dit technisch mogelijk is

McLaren onthult lichte architectuurMcLaren onthult lichte architectuur
27 augustus 2020
McLaren legt techniek Speedtail uitMcLaren legt techniek Speedtail uit
7 mei 2020
McLaren introduceert 620RMcLaren introduceert 620R
10 december 2019
McLaren introduceert ElvaMcLaren introduceert Elva
13 november 2019