Lightyear 2
Lightyear 2 nu te reserveren
"De Lightyear 2 helpt ons in onze missie om schone mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Dit is de eerste elektrische auto die ervoor zorgt dat men voorrang kan geven aan duurzaamheid, zonder afbreuk te doen aan het praktische nut", zegt Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear. "Door het efficiënte gebruik van zonlicht, tilt de Lightyear 2 de elektrische rijervaring naar een hoger niveau, terwijl hij tegelijkertijd de afhankelijkheid van de al overbelaste elektriciteitsnetten vermindert. Integendeel, want de auto levert zelfs schone energie aan het netwerk."
In vergelijking met andere elektrische auto's, stoot de Lightyear 2 50 procent minder CO2 uit en biedt hij een theoretisch rijbereik van meer dan 800 km. Het is de volgende stap in de missie naar schone mobiliteit, en het tweede productievoertuig wil hier het voortouw in nemen. De auto kan al bogen op 21.000 pre-orders van internationale leasing en ride-sharing partners, waaronder LeasePlan, MyWheels, Arval en Athlon. Hiermee stijgt het aantal bestuurders dat zal profiteren van elektrisch rijden op zonne-energie, wereldwijd.
Uit het Mobility Consumer Index Report, dat EY uitbracht, blijkt dat 52 procent van de autokopers wel overweegt om een elektrisch voertuig aan te schaffen, maar dit niet meteen doet. Dit komt onder meer door drempels zoals het rijbereik, de prijs, het niet bezitten van een thuislader, en het aantal openbare laadstations. De extra efficiënte zonneauto van Lightyear biedt hiervoor een mogelijke oplossing.
Hoefsloot sluit af: "Efficiëntie begint met een nauwkeurig plan en ontwerp. Daarom ontwierpen we de auto's zo aerodynamisch mogelijk. Zo werden de batterij en het gewicht van de auto verminderd. Dit wierp ook zijn vruchten af, die nu met veel meer mensen gedeeld kunnen worden."