30 mei 2019
Lexus RX

Lexus RX

Lexus vernieuwt RX 450h voor modeljaar 2020

Autozine
30 mei 2019 | Lexus vernieuwt de RX 450h voor modeljaar 2020. Er zijn belangrijke aanpassingen doorgevoerd bij het best verkochte model van Lexus. De verkoop van de vernieuwde Lexus RX 450h start in het najaar van 2019. Het lijnenspel dat zich uitstrekt van de vóór- tot achterzijde van de auto is verder doorontwikkeld. De ingenieurs hebben elk aspect van de SUV uitgebreid onder de loep genomen, de stijfheid van de carrosserie en de wielophanging is verbeterd en voorzien van nieuwe schokdempers en het remsysteem is vernieuwd. Daarnaast heeft de vernieuwde RX 450h een primeur als eerste Lexus met het met BladeScan uitgeruste Adaptive High-beam System (AHS). Ook heeft de SUV standaard de nieuwste generatie van het Lexus Safety System + aan boord.
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
 

De vernieuwde RX 450h is voorzien van een 12,3 inch groot touchscreen in aanvulling op de oorspronkelijke remote touch interface van Lexus. Deze interface wordt niet langer bediend met een controller, maar met een touchpad. Het nieuwe infotainmentsysteem van de RX450h ondersteunt voortaan Apple CarPlay en Android Auto. Via de telefoon is spraakbesturing mogelijk in de vorm van Apple Siri of Google Assistant.

Lexus RX

De vernieuwde Lexus RX 450h is voorzien van de nieuwste versie van het geavanceerde Lexus Safety System +. Tot de belangrijkste functies van het Lexus Safety System + behoren:

  • Pre-Collision System, dat overdag en in het duister voetgangers signaleert alsook fietsers overdag.
  • 'Lexus CoDrive', inclusief Lane Tracing Assist en Adaptive Cruise Control
  • Road Sign Assist
  • Automatic High Beam/Bladescan Adaptive High Beam

De vernieuwde Lexus RX 450h beschikt over een grootlichtsysteem van het BladeScan-type AHS. LED-licht schijnt op twee bladvormige spiegels die op hoge snelheid ronddraaien. Het licht wordt overgebracht naar een lens om de weg voor de auto te verlichten. Het licht lijkt niet te bewegen, maar ondertussen stuurt het AHS van het BladeScan-type de lichtverdeling op nauwkeurige wijze aan door de rotatie van de bladvormige spiegel te synchroniseren en door de LED-koplampen in en uit te schakelen. Het stelt de bestuurder in staat om voetgangers en verkeersborden veel eerder te herkennen, zonder het zicht vanuit de auto of van bestuurders van tegemoetkomende auto's te verminderen. Voetgangers kunnen in het donker al op een afstand van 56 meter worden herkend, bij het vorige systeem was dit 32 meter.

De nieuwe vormgeving van de vóór- en achterbumper zorgt ervoor dat de bumpers optisch aansluiten op de lijnen die van de voorzijde naar de achterzijde lopen. Het design straalt hierdoor meer kracht uit. Verder is het onderste deel van de achterbumper optisch verbonden met de achterspatborden. De kenmerkende Lexus 'spindle grille' is voorzien van een nieuw frame dat aansluit op de zijkanten van de voorbumper. De nieuwe, sierlijke koplampen geven de voorkant een scherpe aanblik. Aan de achterzijde zijn de lichtunits voorzien van een structuur met 'L'-design.

Bij de vernieuwde Lexus RX 450h zijn tal van verbeteringen doorgevoerd die voor meer rijplezier moeten zorgen, zoals veranderingen aan de wielophanging en een verbeterde carrosseriestijfheid. Lexus hoofdingenieur Takeaki Kato heeft met zijn ontwikkelingsteam intensief samengewerkt met het productieteam om voor meer rijplezier te zorgen. Om die stijfheid te realiseren is er onder andere op grote schaal gebruikgemaakt van Laser Screw Welding en spotlassen. Dit en de bijzonder krachtige lijm die is gebruikt, in combinatie met de stijvere stabilisatorstangen, levert een directere respons op stuurinput op.

De vernieuwde Lexus RX 450h is voorzien van Active Cornering Assist (ACA) dat onderstuur tegengaat als halverwege een bocht het gaspedaal wordt ingetrapt. Ook is de afstelling van het EPS-systeem geheel herzien. Dat zou resulteren in een lineair stuurgevoel, waardoor de RX 450h onder alle omstandigheden keurig de gekozen koers zou blijven volgen. De vernieuwde schokdempers van de Lexus RX 450h zijn voorzien van het nieuwe Friction Control Device (FCD), dat hoogfrequente trillingen die door kleine oneffenheden in het wegdek worden veroorzaakt verwerkt. De schokdempers moeten ervoor zorgen dat de RX 450h vrijwel niet overhelt in bochten.