Forum Kia Rio (2011 - 2017)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Kia Rio: Koppelingsplaten vreten snel weg omdat de auto nijgt tot afslaan bij een verkeerslicht bij optrekken rijd je veelal met slippende koppeling om dit niet te laten gebeuren wat de koppelingsplaten natuurlijk niet ten goede komt.... maar met schaamrood voor een verkeerslicht is ook niet alles voor een ervaren chauffeur... als dit in het nieuwe model ook is voor mij niet weer een Rio.
Antwoord: Uit de reactie van mijn dealer merkte ik op dat de drukgroep van de KIA RIO's een zwakke plek is. Bij voelde de koppeling week aan en ging slippen. Auto had 58.000 km gelopen. Onder garantie vervangen.
Antwoord: Het klinkt allemaal niet best met die auto. Wij ook aangeschaft 2e hands exemplaar van 2 jaar oud. Hoop gerattel bij vrije loop. Nu lager moeten vervangen worden in versnellingcompartiment. Draait mooi en trekt goed op. Rijd 1:16. Ook 5 deuren, wel zo makkelijk. Voor teparatie wij ontvangen garantie tot 2021. Wij zijn blij met die wagen en ook voor ons geen Kia meer wanneer op is.
Ervaring met Kia Rio: Geweldige auto, 80.000 km gereden met de 1.2 in 3,5 jaar, veel verre vakanties en woon-werk 70 km per dag. Nog nooit ook maar 1 klein probleempje gehad. Wel elke 15.000 km voor onderhoud naar de dealer, maar beurten zijn niet duur. Beste auto die ik ooit gereden heb.
Antwoord: In 2015 een Kia Rio gekocht 57.000 km gereden en ingeruild op een Mazda 2 in 2019. De Kia Rio is duur aan onderhoud: 1150 euro alleen de jaarlijkse beurten. Ik had een jaar met maar 8.000 km gereden, moest toch een jaarlijkse controlebeurt vanwege de garantie toch weer nieuwe olie en filters vervangen volgens de rekening.
Ervaring met Kia Rio: Tot voor kort had ik weinig tot geen problemen met mijn inmiddels 3 jaar oude Kia Rio. Echter, bij de laatste beurt bleek dat mijn koppelingsplaten en remschijven versleten waren. Dat vind ik persoonlijk nogal al rap na nog geen 50.000 km. Ik moet nu eerlijk bekennen dat ik ernstige twijfels heb over de kwaliteit van de auto. Natuurlijk alle waarde naar zijn geld, maar nieuwe remschijven en koppelingsplaten na zo weinig kilometers getuigd niet echt van kwaliteit.
Antwoord: En die 7 jaar garantie dan v.w.b. de koppelingsplaten? Of zit dat niet op alles wat slijt? Maar toch wel op iets wat bovengemiddeld snel slijt? Anders kan je alles wat stuk gaat slijtage noemen.
Antwoord: Nou, mijn Kia Rio de derde koppelingsset ingegaan, bij 130 km per uur gaat de auto stinken naar koppelingsvoering materiaal. Lucht is niet te harden ze weten het eigenlijk ook niet meer bij Kia. Staat nu 60.000 km op. Gedonder is begonnen bij 45.000 km. Verder rijdt en koppelt schakelt de auto perfect. Een drama.
Antwoord: Never nooit een Kia meer; altijd wat aan de hand, leuke wagen om te zien... maar daar is alles mee gezegd.
Ervaring met Kia Rio: Tweedehands gekocht (2jaar oud) met nog 5 jaar garantie! Bevalt prima, rijdt lekker, geen storingen, lage onderhoudskosten. Minpuntje is de zwarte lak, erg krasgevoelig!
Ervaring met Kia Rio 1.2 eco dynamics: Motor reageerde traag bij optrekken, daardoor slaat de motor nog al eens af. Moet extra gas geven om dit te voorkomen. Niet fijn voor de koppelingsplaat. Garage geeft aan dat ze hier niets aan kunnen doen. Wie heeft dit ook en wat is er aan gedaan?
Antwoord: Bij dit probleem slijt de koppeling snel 40.000 km, reparatiekosten 800 euro. Dit zit niet in de garantie. De garantie van Kia is voor de garage de truc om de auto verplicht zijn duurdere onderhoud te laten uitvoeren. Zoek een goedkopere garage en halveer de kosten op onderhoud.
Antwoord: Mijn zoon heeft de zelfde auto, vooral in de stad heeft de auto wat probleem om in zijn stationair te gaan, toerental meter gaat weleens drie keer diep heen en weer, lijkt wel of de motor wil uitslaan en vervolgens gaat die het wel stationair draaien. Dealer en Kia Nederland heeft niets kunnen doen. Incompetent mensen zijn ze allemaal daar. Nieuw gehaald en tegen 10.000 km begin de ellende weer. Hoe kan KIA groot worden met zo'n klantenservice. Volgende keer geen KIA meer, Thats for sure!
Ik wil zo graag reactie van KIA Nederland hieromtrent ontvangen, maar dat zullen ze niet... lafards!!
Antwoord: Ik heb een nieuwe Kia Rio gekocht, nu 6.000km op de teller staan en precies hetzelfde probleem. Nieuwe aircocompressor geplaatst, probleem niet verholpen, weten niet wat het probleem is en het is nu afwachten op een eventuele oplossing die ze vanuit Kia Korea verwachten. Geen idee hoe lang ik moet wachten (waarschijnlijk 6 weken) en of er uiteindelijk een passende oplossing wordt geboden. De airco werkt hierdoor ook af en toe niet naar behoren. Koop een nieuwe auto en dan nu een probleem waarbij ze geen oplossing kunnen bieden en zeggen ze dat dit probleem niet bekend is! Kan deze auto met dit probleem niet meer inruilen of verkopen.
Antwoord: Beste lezers,
Ik heb een Rio uit 2016, 6 weken oud en meteen al last van schommelend toerental als je afremt bij airco aan. Is de airco uit dan is er ook geen probleem ook als de blower voluit gezet word dan reageert hij op het toerental.
Een bizar vervelend probleem wat ook bekend is bij Kia Nederland het zou aan de software van de Euro 6 motor liggen? Kia is er volgens zeggen mee bezig hopen op een snelle oplossing ik hou intensief contact met mijn dealer hierover.
Jeroen
Ervaring met Kia Rio Comf plus 5d: Tevreden eigenaar, geen enkel probleem.
Antwoord: Lijkt me sterk. Iedereen heeft problemen met de auto. Minimaal moet om de 30.000 km de olie vervangen worden. Bij ons moest dit nu al 2x gebeuren na 60.000km. Het niet een bepaald onderhoudsvrije auto.
Antwoord: Olie verversen is normaal onderhoud en is geen probleem of defect! En verversen na 30.000 km is heel schappelijk.
Antwoord: Bij ons moest de olie al vervangen worden na 15000 kilometer. Inmiddels staat er 56.000 kilometer op de teller en moet de distributieriem vervangen gaan worden met spanrol volgens de garage. Haarscheurtjes in de riem zijn ontdekt. Wel wat vroeg voor een auto van 2012. Volgens dealer komt het omdat we dit jaar in Italie op vakantie zijn geweest en de temperaturen hoog waren, rond de 35 graden. De riem droogt uit en moet vervangen worden.
Voor de rest gaat het wel met de auto. Zal niet mijn volgende keus weer worden. We waren in 2012 nog enthousiast maar dat is nu na 56.000 kilometer minder geworden. Ook hebben we de banden al moeten vervangen en het koolstoffilter. Komt nog bij dat we van de zomer in Italie een probleem hadden met de verdamper, deze werkte niet mee zodat de achteraskoppeling een E34 melding gaf. Dealer heeft de code uitgelezen en bleek dat de NOX sensor vervangen moest worden en AdBlue bijgevuld moest worden.
Antwoord: Distributieriem, maar er zit toch een ketting in de Kia Rio? En een ketting hoeft bijna nooit te worden vervangen.
Antwoord: Mijn Kia Rio ondertussen 1 jaar en 2 maanden iets meer dan 10.000 KM en nog niets problemen gehad, rijd perfect zacht, zuinig. Ik ben zeer tevreden en gekocht in Belgie bij cardoen en top service daar. En ja, Kia Rio heeft ketting en geen riem, dus moet normaal niet vervangen worden. Ik heb model 2015 en ben super tevreden, misschien de manier hoe je er mee rijdt?
Antwoord: Mijn Kia Rio is net 1 jaar geworden net.. 18.400,00 km op de teller.
Nog geen enkel probleem gehad. Ik ben zeer tevreden met de auto.
Ook gekocht in Belgie (Kia Vermant)
Ik denk dat het aan jullie nerderlanders ligt.
Groetje van de Belg (die wel kan rijden)
Antwoord: Ik vond het ook een raar antwoord; hij heeft geen distributieriem. Wij hebben hem van 2012, maar nog niks gehad. Er staat 83.000 km op de teller.
Ervaring met Kia Rio 1.4 crdi superpack: Ik rijd nu 3.5 jaar een Rio 1.4 CRDi zonder problemen. In het begin last gehad van cuppende banden achter. Ik rijd nu al 2 jaar op Vredestijn banden en heb sinds die tijd geen problemen meer.
Auto zelf rijd perfect en ik heb geen seconde spijt van de 1.4 4-cilinder ipv de 1.1 3-cilinder.
Verbruik is iets aan de hoge kant ten opzichte van mijn vorige auto maar betrouwbaarheid van de auto en lage onderhoudskosten steken daar zeer positief bij af.
Ik ben zeer tevreden.
Ervaring met onderhoud: Alleen 1x schijven voor krom na noodstop. Verder alleen klein en groot onderhoud