Publicatiedatum: 7 december 2007
Kia Picanto (2004 - 2011)
Rij-impressie

Kia Picanto (2004 - 2011)

Scherp aanbod

Rij-impressie - Kia onderscheidt zich van andere automerken door een zeer gunstige prijs/prestatie verhouding. Zeker voor kopers van een kleine auto is dat van groot belang. Om de kleinste Kia nog aantrekkelijker te maken, heeft die auto nu een facelift ondergaan. De nieuwe Picanto zou pittige prestaties leveren, zuinig omspringen met brandstof en veel comfort bieden. Is de Picanto nu het scherpste aanbod van Kia?

De Picanto is op dit moment de best verkochte Kia. Dat succes is mede te danken aan de royale binnenruimte. Voor een kleine auto is de Picanto groots van binnen. Voorin geeft deze voordelige automobiel absoluut niet het gevoel van een typisch klein stadsautootje. De hoofd- en beenruimte laten zelfs voor lange bestuurders weinig te wensen over.

Helaas zijn de voorstoelen, net als in de vorige Picanto, aan de kleine kant. De zitting is kort en de hoofdsteunen kunnen niet voldoende worden versteld om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de veiligheid.

Achterin biedt de Picanto beduidend meer ruimte dan gemiddeld in dit segment. Zelfs volwassenen kunnen redelijk zitten op de achterbank. Van de kleine auto's biedt alleen de Daihatsu Cuore nog meer binnenruimte.

Volwassen

Wat betreft de opzet van het dashboard, de afwerking en de materiaalkeuze is de Picanto zonder twijfel de nummer één in z'n segment. Voorin voelt de Picanto niet als een goedkoop autootje. Wie niet beter weet, denkt plaats genomen te hebben in een middenklasser!

Kia Picanto (2004 - 2011)
Kia Picanto (2004 - 2011)

Voor deze nieuwe generatie heeft Kia dan ook veel stijl-elementen overgenomen van de duurdere Cee'd. Dat is terug te vinden in de vormgeving van het dashboard, de hoogwaardige kunststof en bijvoorbeeld ook in de fraaie vormgeving van de toerenteller en snelheidsmeter.

Uitrusting

Gezien de bescheiden prijs, is de Picanto rijk uitgerust. Bovendien heeft Kia voor deze nieuwe generatie een aantal broodnodige aanpassingen doorgevoerd waardoor de auto de concurrentie goed aan kan. Zo is niet alleen een bestuurdersairbag, maar ook een passagiersairbag nu (eindelijk) standaard. Optioneel kan deze kleinste Kia ook worden uitgevoerd met zijairbags (een aanrader).

De duurdere uitvoeringen zijn voorzien van een radio/CD-speler die nu ook raad weet met CD's met MP3-bestanden. Minder opvallend, maar minstens zo prettig, is de aanpassing aan de airconditioning. Deze blaast nu subtieler zodat de inzittenden niet met de haren wapperend in de wind in de auto zitten.

Zoals voorheen is gedacht aan de nodige bergvakken, bekerhouders, 12 volt aansluitingen (in het dashboard en in de bagageruimte) en andere kleine zaken die het plezier met de auto in het dagelijks leven merkbaar vergroten. Nieuw zijn de praktische lades onder de voorstoelen.

Kia Picanto (2004 - 2011)

Zuinig

De motoren van de vernieuwde Picanto zijn nauwelijks gewijzigd. Het motormanagement is iets aangepast, maar zelfs verstokte Picanto-rijders laten weten op dit punt geen verschil te voelen met de vorige generatie. Toch is juist dit een heikel punt, want in het verleden hebben Picanto-rijders laten weten dat het beloofde fabrieksverbruik niet haalbaar was.

Daarom moet nogmaals worden benadrukt dat een auto niet bedoeld is voor het afleggen van korte afstanden. Zelfs de zuinigste auto wordt bijzonder dorstig wanneer deze alleen gebruikt wordt om de kinderen naar school te brengen, boodschappen te doen of de sportclub te bezoeken. Wanneer de Picanto wordt gebruikt voor lange afstanden (25 km of meer), is de auto wel degelijk zeer zuinig.

Voor deze gelegenheid is gereden met de 1.1 liter motor (65 pk / 97 Nm) met automatische versnellingsbak. De testrit bestond uit stadsverkeer, buitenwegen en snelweg. Een automaat is in de regel minder zuinig dan een handgeschakelde auto. Bovendien was de geteste auto hagelnieuw en nog lang niet ingereden. Toch liet de testauto een voorbeeldig verbruik van ruim 1 op 18 noteren; zelfs iets zuiniger dan het door Kia beloofde verbruik van 1 op 17,2.

Wie echt superzuinig wil rijden, moet kiezen voor een auto met driecilinder motor. Die zijn in de regel nog voordeliger in aanschaf en nog zuiniger. Kia kiest echter voor een meer traditionele viercilinder omdat die sterker is en meer comfort biedt dankzij een rustigere loop.

Automaat

De (optionele) automaat levert ook een bijdrage aan het comfort. Toch wist de automatische viertraps versnellingsbak in de testauto de bestuurder niet goed aan te voelen.

Kia Picanto (2004 - 2011)

Vaak werd pas te laat een volgende versnelling gekozen, waardoor onnodig lang met een hoog toerental werd gereden. Dit gebeurt met name op de snelweg. Pas na enkele minuten op kruissnelheid te hebben gereden, wordt de "overdrive" ingeschakeld en daalt het toerental.

De rijgeluiden zijn dan gemiddeld. De Picanto is niet uitgesproken stil, maar de inzittenden hoeven de stem niet te verheffen om een gesprek te kunnen voeren.

Alhoewel de Picanto automaat in cijfers uitgedrukt geen snelle jongen is, zijn de prestaties in de praktijk heel verdienstelijk. De auto komt moeiteloos mee met het overige verkeer. Wanneer dat nodig is, is altijd voldoende reserve beschikbaar om er een schepje bovenop te doen.

Kia Picanto (2004 - 2011)

Weggedrag

Een groot verschil tussen de oude en deze nieuwe Picanto zit in de remmen. De eerste generatie remde zo bijterig, dan de inzittenden al in de gordels hingen als de bestuurder bij wijze van spreke naar het rempedaal keek. Ondergetekende vond dat heel prettig, maar menig Picanto-rijder liet weten daar anders over te denken. Kia heeft de remmen daarom aangepast. Het remvermogen is nog steeds prima, de veiligheid blijft gewaarborgd, maar de remmen zijn nu makkelijker te doseren.

Een ander merkbaar verschil is de besturing. De stuurbekrachtiging is niet langer mechanisch, maar elektrisch. Dit maakt de auto marginaal zuiniger en zorgt vooral voor een beter gevoel in de besturing. Samen met het iets aangepaste onderstel is de wegligging bovengemiddeld goed.

De vernieuwde Picanto is een heerlijke en uitdagende gooi-en-smijt auto geworden die zich uitstekend thuisvoelt in de hectiek van de grote stad. Bovendien maakt die prima wegligging de auto ook heel veilig. Kortom: de Kia Picanto blijft een scherp aanbod en stuurt ook nog eens scherper dan ooit tevoren!

Kia Picanto (2004 - 2011)

Conclusie

De Kia Picanto is sinds 2004 op de markt en om concurrerend te blijven was het nu tijd voor een verjongingskuur. Dat begint met de gebruikelijke nieuwe voor- en achterzijde. Daardoor oogt de auto moderner en past het ontwerp beter bij de andere Kia-modellen. Ook de vormgeving van het interieur is overgenomen van de andere (duurdere!) Kia's, waardoor de Picanto allerminst aanvoelt als een goedkoop stadsautootje.

Belangrijker dan de optische aanpassingen, zijn de verbeteringen aan het onderstel en de besturing. De wegligging is verbeterd, waardoor de Picanto één van de strakst sturende kleine auto's van dit moment is. De motoren zijn gelijk gebleven, want hier was simpelweg weinig ruimte voor verbetering. Kortom: volop comfort, veel ruimte en een nette prijs. Meer dan ooit is de Picanto het scherpste aanbod van Kia!

plus
  • Vlot en zuinig
  • Uitstekende wegligging
  • Volwaardig en volwassen gevoel
min
  • Kleine stoelen, lage hoofdsteunen
  • Automaat voelt bestuurder niet goed aan