Hyundai XG
Hyundai XG ondergaat facelift
De styling van de XG is subtiel onder handen genomen. De voornaamste wijzigingen aan de voorzijde betreffen de grille en de koplampen. De voorname grille is voorzien van meer verticale chromen spijlen en de koplampen zijn achter helder glas geplaatst in een metallic behuizing. De geelgekleurde mistlampen van het vorige model zijn vervangen door ronde, witgekleurde projectiemistlampen. En profil is de lijn van de XG ongewijzigd gebleven. Wel staat de Hyundai op nieuwe, grotere wielen. Deze negenspaaks 16-inchvelgen behoren voortaan tot de standaarduitrusting. Aan de achterzijde is de kentekenplaat van de bumper naar het kofferdeksel verhuisd. Dit deksel opent tegenwoordig extra gemakkelijk dankzij de montage van twee gasveren (in plaats van beugels). Om de behuizing van de nummerplaat is een chromen lijst geplaatst. Ook de achterlichtunits zijn vernieuwd.
De snelheidsmeter is voortaan centraal geplaatst in het instrumentenpaneel. Een andere vernieuwing is onzichtbaar totdat het gaat regenen: in de vernieuwde XG worden de ruitenwissers aangestuurd door een regensensor. Maar er is nog veel meer luxe aan boord van dit topmodel. Zaken als cruise control, elektrisch te bedienen ramen, een boordcomputer, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en centrale deurvergrendeling met afstandbediening zijn standaard. Lederen bekleding, elektrisch verwarmbare en verstelbare voorstoelen (voorzien van geheugenfunctie) en een automatisch dimmende binnenspiegel maken van de XG compleet. Uiteraard is de limousine voorzien van ABS met EBD (remkrachtverdeler). Ook tractiecontrole is aanwezig. Standaard is de XG voorzien van vier airbags (voor- en zijairbags).
De nieuwe XG is uitsluitend verkrijgbaar met een 3.5i V6-benzinemotor. Deze krachtbron levert een vermogen van 197 pk. Hiermee accelereert de auto in 8,6 seconden naar de 100 km/uur. Ten opzichte van zijn voorganger, de 3.0 V6, levert de nieuwe motor 15 pk meer vermogen. Het koppel steeg met 40 Nm. Hierdoor biedt de XG meer trekkracht en souplesse. Uiteraard is de V6-motor gekoppeld aan een automatische transmissie. Deze heeft vijf versnellingen en is naar wens ook handmatig (sequentieel) te schakelen.
Opvallend is het prijskaartje van de vernieuwde XG. Ondanks alle opwaarderingen is de limousine 1.750 euro voordeliger dan zijn voorganger, de 3.0 V6. De Hyundai XG 2003 staat in de prijslijsten voor 36.245 euro.