Hyundai i20 (2014 - 2020)
Hyundai geeft specificaties nieuwe i20 vrij
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Hyundai i20 in het Europese designcentrum in Rüsselsheim, Duitsland, hebben de ingenieurs zich gefocust op drie belangrijke kenmerken. Verfijnde vormgeving, toonaangevende interieurruimte en hightech voorzieningen voeren de boventoon, terwijl het rijgedrag en de aandrijftechniek volledig moesten aansluiten bij de hedendaagse Europese maatstaven.
De vormgeving van de carrosserie van de nieuwe Hyundai i20 is geëvolueerd tot 'Fluidic Sculpture 2.0'. Deze designtaal zorgt voor een volwassen uitstraling en een sterke persoonlijkheid. De aantrekkingskracht van de Hyundai i20 wordt versterkt door de strakke lijnen en de krachtige voorzijde met de met chroom omrande hexagonale grille, de lichtunits met LED-dagrijverlichting en LED-stadslichten. Ook de boomerangvormige LED-achterlichten onderstrepen het karakter van de nieuwe Hyundai.
De nieuwste generatie van de Hyundai i20 is langer, breder en lager dan het huidige model. De lengte groeide tot 4.035 millimeter (+ 40 mm), de breedte tot 1.734 millimeter (+ 26 mm) en de hoogte bedraagt nu 1.474 millimeter (- 16 mm).
De wielbasis nam met 45 millimeter toe tot 2.570 millimeter en samen met de slimme indeling van het interieur resulteert dat in een ruim interieur. Met 794 millimeter beenruimte op de achterbank nadert de Hyundai i20 de ruimte van een auto in het C-segment.
Dankzij de toegenomen buitenmaten groeide ook de inhoud van de bagageruimte. Die is met minimaal 326 liter (+ 10 procent) buitengewoon royaal voor auto's in dit segment. Door de rugleuning van de achterbank neer te klappen, ontstaat een volledig vlakke laadvloer en maximaal 1.024 liter bagageruimte.
Om het ruimtelijke gevoel te versterken, biedt Hyundai een panoramisch zonnedak voor maximale lichtinval. Het panoramadak is niet alleen kantelbaar, maar kan ook volledig worden geopend.
De nieuwe i20 wordt in ons land geleverd met de beproefde 1,25-liter benzinemotor met 62 kW (84 pk) vermogen, 122 Nm koppel en een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Deze viercilindermotor is in de basis hetzelfde als die in de huidige i20, maar is op talloze punten aangepast en verbeterd. Zo voldoet deze 1.25-motor nu aan de Euro 6–emissienorm.
De nieuwe i20 staat op een nieuw platform en heeft een 64 procent stijvere carrosserie ten opzichte van zijn voorganger. Samen met de langere wielbasis tilt dat de stabiliteit in bochten naar een hoger niveau. De volledig nieuwe voor- en achterwielophanging beloven een combinatie van rijcomfort en wegligging, terwijl de nieuw ontwikkelde elektromechanische stuurbekrachtiging garant zou staan voor een accuraat stuurgedrag.
De nieuwe i20 is vanaf blanco papier ontworpen om te voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen, zowel voor de inzittenden als voor voetgangers en fietsers. Behalve het veelvuldige gebruik van ultrasterk staal zijn onder meer zes airbags, Electronic Stability Control (ESP) en Vehicle Stability Management (VSM) standaard. Dat geldt ook voor de met de sturende voorwielen in de bocht meedraaiende koplampen, Hill Start Assist, Isofix-bevestigingen op de achterbank en een bandenspanningscontrolesysteem.
Lane Departure Warning bijvoorbeeld, dat de bestuurder waarschuwt als de auto onbedoeld de rijbaan dreigt te verlaten.
De nieuwe i20 gaat in oktober in productie in de fabriek in Turkije (HAOS) die onlangs een fikse kapitaalinjectie van een half miljard euro kreeg en waar ook de Hyundai i10 van de band rolt. Door de i20 in Turkije te bouwen, profiteren Europese klanten van kortere levertijden en is het eenvoudiger om op maat gesneden uitvoeringen te produceren.
Hyundai verwacht circa 100.000 exemplaren per jaar te verkopen. Die prognose is mede gebaseerd op de verwachte groei van het B-segment (+ 14 procent, 3,25 miljoen auto's in 2017).
De nieuwe i20 maakt zijn debuut op de Mondial de l'Automobile in Parijs. De eerste exemplaren worden medio december bij de Nederlandse dealers verwacht. Prijzen en de overige specificaties worden in de aanloop naar de introductie bekendgemaakt.