Publicatiedatum: 7 januari 2011
Hyundai i10 (2008 - 2013)
Autotest

Hyundai i10 (2008 - 2013)

Schoon schip maken

Autotest - Hyundai heeft een nieuwe koers uitgezet. Het merk wil zich niet langer onderscheiden met alleen een lage prijs. Hyundai wil de nadruk leggen op betrouwbaarheid en milieuvriendelijkheid. Om dat waar te maken, zijn recent diverse nieuwe modellen geïntroduceerd. Om de grootse ambities waar te maken worden bestaande modellen gemoderniseerd, zo ook het instapmodel: de i10.

Plaats van handelen is de Rotterdamse haven waar de "SS Rotterdam" ligt aangemeerd. Dit cruiseschip is geheel vernieuwd en is recent begonnen aan een tweede leven. Daarmee is het een dankbare fotolocatie, want ook de i10 is ingrijpend vernieuwd.

Ruimte

Net als bij het cruiseschip, gaat het niet om een nieuw product maar om een vernieuwd product. De Hyundai i10 is nog steeds een compacte auto die dankzij een relatief hoge bouw toch volop binnenruimte biedt.

Dankzij de hoge daklijn kunnen de inzittenden meer rechtop zitten en kunnen de stoelen dichter op elkaar worden geplaatst zonder afbreuk te doen aan het zitcomfort (ook achterin!). De hoofdsteunen van de voorstoelen zijn bovendien over een grote hoogte te verstellen, zodat ook de veiligheid van lange bestuurders is gegarandeerd.

Hyundai i10 (2008 - 2013)

Alhoewel de nieuwe gladde lijnen de verhoudingen van de i10 slim verhullen, is de auto in feite smal en hoog. Daarom moet de i10 worden vergeleken met auto's als de Suzuki Splash, Chevrolet Spark of Fiat Panda en niet met traditionele hatchbacks zoals de Toyota Aygo of Nissan Pixo.

In vergelijking met de directe concurrentie biedt de i10 een gemiddeld grote bagageruimte: 225 liter, uitbreidbaar tot 889 liter. Met enig passen en meten gaat daarin bijvoorbeeld een kleine, opgevouwen kinderwagen maar niet meer dan dat.

Uitrusting

Voor modeljaar 2011 zijn de gebruikte materialen verbeterd. Daarom staat de afwerkingskwaliteit nu op hetzelfde niveau als bij de grotere Hyundai's. Natuurlijk is de opzet van het dashboard veel eenvoudiger, maar de i10 doet absoluut niet armoedig aan. Ga echter niet voor de basisuitvoering ("Pure"), want die moet het stellen zonder essentiële zaken als een ruitenwisser achterop en een passagiersairbag. Vanaf het "i-Drive" niveau biedt de i10 het meeste waar voor z'n geld.

Hyundai i10 (2008 - 2013)
Hyundai i10 (2008 - 2013)

De uitstraling van de auto is voor 2011 volwassener geworden dankzij de "hexagonale" grille. Daarmee heeft de i10 hetzelfde aangezicht als de andere Hyundai's. Bovendien geeft het dit kleintje een stoere uitstraling!

Motoren

Het belangrijkste nieuws komt van de vernieuwde motoren. De i10 is leverbaar met een 1.1 en 1.25 liter benzinemotor. Beide zijn voor modeljaar 2011 sterker en tegelijkertijd zuiniger geworden.

Hyundai i10 (2008 - 2013)

Voor deze test is gekozen voor de 1.25 liter motor, want die is ondanks de grotere inhoud de zuinigste van dit duo. In theorie is een grotere motor niet zuiniger dan een kleine. In de praktijk moeten sommige kleine motoren zo hard werken om de auto voort te bewegen, dat continu het uiterste wordt gevraagd. Dan is een iets grotere motor die minder hard werkt toch zuiniger. Dat is goed merkbaar bij de "i10 1.25", want al bij een laag toerental presteert de auto prima.

„Zeker wanneer de auto zal worden gebruikt voor lange ritten, is de 1.25 motor de meerprijs absoluut waard“
Hyundai i10 (2008 - 2013)

Om het verbruik te verlagen is de i10 voorzien van een schakelindicator. Die geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. Hyundai voorziet niet in brandstofbesparende technieken zoals een start/stop-systeem, cruisecontrol of zelfs maar een boordcomputer.

In de stad is de i10 vlot en levendig. Op de snelweg is zo veel vermogen beschikbaar dat voor een inhaalmanoeuvre niet hoeft te worden teruggeschakeld. Bovendien is de "i10 1.25" opmerkelijk stil voor een auto in deze prijsklasse. Zeker wanneer de auto zal worden gebruikt voor lange ritten, is de 1.25 motor de meerprijs absoluut waard.

Hyundai i10 (2008 - 2013)

Op het Autozine-forum voor de Hyundai i10 is een klacht geuit dat de koppeling van de auto te abrupt aangrijpt. Helaas is dit probleem ook met de nieuwe i10 niet verholpen. Het is daarom zaak om uiterst voorzichtig om te springen met het koppelingspedaal, anders bestaat de kans dat de motor afslaat bij het wegrijden.

Weggedrag

Ook het onderstel is niet aangepast voor de vernieuwde i10. Tijdens deze hernieuwde kennismaking blijkt dat dat ook niet nodig is. Weliswaar is de i10 vrij zacht geveerd, waardoor de auto overhelt in de bocht, maar de grip van de banden is uitstekend. Ook wanneer ronduit baldadig of op slecht wegdek wordt gereden, volgt de i10 voorbeeldig de ingezette koers.

Hyundai i10 (2008 - 2013)

Conclusie

Hyundai heeft een nieuwe koers ingezet. Hyundai legt de nadruk niet langer op alleen een lage prijs, maar belooft nu ook hoge kwaliteit en milieuvriendelijkheid van de producten. Dankzij de recente facelift geldt dit ook voor het instapmodel: de Hyundai i10.

De vernieuwde 1.25 liter motor is stil, sterk en zuinig. Een schakelindicator helpt de bestuurder om het beloofde lage verbruik in de praktijk waar te maken. Dankzij het lage verbruik is de i10 voortaan wegenbelasting en BPM vrij. Deze belastingvrijstelling komt echter niet ten gunste van de klant, want ondanks het vervallen van de BPM is de vernieuwde i10 zo'n 400 euro duurder dan de vorige generatie.

Dit is echter het enige echte kritiekpunt, want voor het geld krijgt de koper voortaan wel een veel volwassener auto. Zeker in vergelijking met de concurrentie is en blijft de i10 een prima aanbod. Dankzij een aangepast uiterlijk en nieuwe materialen in het interieur, staat de kwaliteit voortaan op bovengemiddeld hoog niveau. Hyundai maakt dus letterlijk en figuurlijk schoon schip.

plus
  • Vlot en zuinig
  • Prima weggedrag
  • Ruim en praktisch
min
  • Abrupt aangrijpende koppeling
  • Forse tildrempel bagageruimte
  • Ondanks vervallen van BPM toch duurder dan voorganger