Forum Honda Civic Hybrid
Reacties van eigenaren
Ervaring met Honda Civic Hybrid 1.3 DSI i-VTEC Elega: Zachte achtervering, snel hulpveren laten plaatsen.
Antwoord: Exact ons probleem: zware boodschappen en iemand achterin zitten, dan kom ik niet zonder een drempel te raken er over heen. Contact met de garage opgenomen, maar deze zien dit niet als een klacht en dus wordt er niets aan gedaan. Als iedereen er nu eens over gaat zeuren, dan wellicht wel want wij zullen niet de enige zijn die dit probleem hebben.
Ervaring met Honda Civic Hybrid 1.3 DSI: Ondank alle positieve berichten op dit forum moet ik helaas het tegenovergestelde concluderen. Na mijn Volvo V50 overgestapt naar de Civic (geef toe dat de bijtelling van 390 euro naar 140 euro een rol heeft gespeeld maar zeker ook het uiterlijk) en heb nog elke dag spijt. Ik ga er dan ook vanuit dit ik een maandagochtend product op de oprit heb staan. Mijn gemiddelde over de 28.000km komt uit op 1:12 waarvan de laatste 8.000km 1:11! Met de Volvo en hetzelfde rijgedrag was dat 1:17 (2.0D). Ik rij meestal Groningen - Amsterdam, dus alleen snelweg. Zelfs in een file komt het verbruik op 1:6 uit! Elke 400km tanken :-(
Tevens is de auto zo luidruchtig dat ik telkens vermoeid aankom. Morgen ga ik met een decibel meter rijden om te testen.
De deuren zijn al wel bijgesteld wat eventjes hielp. Tevens heeft de garage een software update doorgevoerd waardoor ie zuiniger moest worden. Helaas gebeurde het tegenovergestelde. Ik hoop echt dat dit een enkel geval is.
Ervaring met onderhoud: Software update bij 20K beurt maakte de auto een stuk onzuiniger.
Antwoord: De geluidswaarden in decibel:
110 km/u 86 dB(A)
120 km/u 87 dB(A)
130 km/u 88 dB(A)
150 km/u 91 dB(A)
Vanochtend met een medewerker van Honda gereden, volgens hem ligt het aan de winterbanden. Zijn eigen auto (ook Civic Hybrid) maakt exact dezelfde decibellen. Vrijdag komen de zomerbanden er weer onder en ik zal dan opnieuw een meting verrrichten.
Lawaai vanaf 80 dB(A) kan schadelijke gevolgen hebben.
Antwoord: Ik rijd zelf al vier jaar de Hybrid en ben intussen de 120.000 km gepasseerd. Met winterbanden rijd ik beduidend minder zuining. Met zomerbanden kom ik uit op 5.6l/100km en met winterbanden op 6.4l/100km. Met de dakkoffer op het dak werd dit nog verhoogd naar 6.7l/100km, maar een slechter verbruik krijg ik echt niet voor elkaar. Hopelijk zijn de winterbanden de oorzaak van je slechte verbruik.
Antwoord: Jamer dat het verbruik zo hoog is. Zelfs een niet Hybride auto met een 1300 motor rijd zuiniger.
Volgens mij moet je Honda Nederland maar eens aanschrijven. Misschien een idee, waarom vraag je aan de garage niet eens zo een zelfde maar dan tweedehands hybride Honda mee, om een weekje mee te nemen, en dan eens kijken welk verbruik die heeft. Als die een stuk zuiniger is heb je tenminste iets om over te onderhandelen. Sterkte en vol houden want je hebt volgens mij een product dat niet waar maakt wat Honda beloofd. Is geen ramp, alleen dan moet Honda er wel een mouw aan passen.
Antwoord: Heb afgelopen donderdag met de hoofd technische dienst van Honda Nederland gereden, absoluut een aardige en zeer geschikte kerel. Het geluid komt inderdaad overal vandaan daar is niets aan te doen, omschakeling naar zomer-banden hielp niets. De oorzaak ligt toch in de lange afstanden die ik rijd. Het verbruik ligt door de verbeterde weersomstandigheden iets gunstiger (7,6l / 100km).
Een Civic is gewoon anders opgebouwd met maximaal een 1800cc motor dan een Accord waar in de VS een dikke V6 gaat. De auto rijdt verder prima en met de bijtelling van 14% niet te evenaarden. 2 Collega's zijn tevreden met hun Civic Hybride, die rijden echter slechts 40km naar hun werk en komen dankzij de files niet boven de 120 km/u. Ik wacht nu op het telefoontje van de leasemaatschappij (Athlon) dat ik mijn auto kan inleveren en een nieuwe kan bestellen.
Antwoord: 7,6 is dus zoiets als ruim 1 op 13. Zou je nog willen aangeven met welke snelheid je meestal rijdt? Is dat 120 echte km/u of zit je meestal op 140 +. In dat laatste geval is het relatief hoge verbruik te plaatsen.
Diesels vertonen bij die omstandigheden een lager literverbruik (wat overigens gecorrigeerd moet worden voor de energiedichtheid: is niet zomaar te vergelijken).
Het lawaai bij 120 is volgens mij geen "produkteigenschap", wat die aardige man van Honda je allemaal mag wijsmaken of niet.
Antwoord: Aangezien ik van Groningen naar Schiphol-Rijk over de A7 en A6 rijd, cruise ik met een snelheid van 150 km/u. Echter heb ik al meerdere malen het verbruik gemeten bij snelheden rond de 100 en 120, ook daar kom ik niet zuiniger uit dan maximaal 1 op 14. Het heeft puur te maken met lange afstanden. Honda Nederland geeft ook aan dat het gemiddeld verbruik buiten de stad gemeten is op verschillende wegen en dat er slechts eenmaal de 120 km/u wordt gehaald en daarna weer langzamer.
Het lawaai zit in alle 3 hybrides die ik heb gereden, echt een gifantisch verschil m.b.v. een VW Golf.
Antwoord: Als je constant 150 km/u rijdt, kan ik het gemiddelde van 1 op 13-14 inderdaad plaatsen.
Het verbruik tijdens een paar ritjes met 120 zegt niet zo veel over het gemiddelde dat je zou halen. De weer- en vooral de windomstandigheden maken veel verschil. En de stukken bij lagere snelheid (tussen Schiphol en Almere Haven bijvoorbeeld) drukken het gemiddelde ook nog. Ik denk wanneer je op dit traject ca 1000 km met max 120 rijdt dat je dan op een gemiddelde van 1 op 16-17 komt (bij deze temperaturen). Probeer het eens.
Antwoord: Beste Busch, daar zit het dan denk ik. Het is een 1300 cc en die moet er best hard aan trekken bij 150. Aan de andere kant, we weten dat een Hybride natuurlijk op zijn best is in de stad. Daar waar de zeg maar gewone auto een slok meer nodig heeft, is de Hybride veel zuiniger. Conclusie, niet meer van de auto verwachten, dan waar hij voor bedoeld is, of zit ik er nu naast?
Antwoord: Zo is het precies. Overigens geldt dat voor alle auto:s die ontworpen zijn om een lager verbruik te realiseren. Dus Priussen, maar ook TSI'tjes (VW), Multi Air (Fiat), Efficient Dynamics (BMW). Als je ze flink op de staart trapt, verbruiken ze net zo veel als een normale auto. Maar het verbruik is zeker niet hoger dan van een gewone auto!
Beperk je de snelheid tot ca 120 dan betekent een fulle hybride een verbruiksreductie van 30. Kun je dus flink langer met de olievoorraad toe. Niet slecht lijkt me.
Ervaring met Honda Civic Hybrid 1.3 DSI i-VTEC: Deze mini-limousine rijdt geweldig en is probleemloos. Topper!
Ervaring met Honda Civic Hybrid: Je krijgt erg veel waar voor je geld
Ervaring met Honda Civic Hybrid 1.3 hybrid: Super auto! Altijd Alfa gereden, nu deze limousine! Wat een genot! 1 minpunt tov alfa: de claxon (zeikerig).
Maar ja ... de pluspunten zijn ontelbaar. Een echte aanrader, vooral het verbruik en geen wegenbelasting spelen natuurlijk ook mee. Ik rijd gemiddeld 1:18 en de garage heb ik nog niet gezien.
Ervaring met Honda Civic Hybrid 1.3 DSI i-VTEC:
Ervaring met onderhoud: De auto rijdt inderdaad geweldig, geen enkel probleem. Tijdens de vakantie heb ik een dakkoffer gebruikt. Dakdragers van Thule voor dit type auto gekocht. Maar tijdens de vakantie kwam ik er achter dat er aan weerszijden van de achterste dakdrager kleine deukjes in de auto zijn ontstaan. Hebben meerdere mensen dit probleem? Ik had het nog nooit gezien of gehoord. De dakkoffer echt niet te zwaar beladen, dit heb ik gecontroleerd.
Antwoord: Ik vind deze dealer veel te duur! Hij durft wel wat te vragen voor zijn occasions. Laatst een kleine reparatie (kabel vervangen): 100 Euro. Het was omdat ik naar Honda moest maar anders....
Ik koop hier nooit een Honda, dan ga ik wel naar Wesselink.
Ervaring met Honda Civic Hybrid 1.3 Elegance: Prima als je van rustig rijden houdt, net komende uit een hot hatch (Seat Leon Cupra), duurt het denk ik wat langer om aan te wennen. Afwerking is keurig. Auto oogt mooi met 17 inch lichtmetaal er onder.