Publicatiedatum: 18 februari 2014
Ford Focus Electric
Rij-impressie

Ford Focus Electric

Alle begin is moeilijk

Rij-impressie - Ford is de op één na grootste leverancier van auto's met een elektromotor ter wereld. In Europa was daar tot nu toe weinig tot niets van te merken, want Ford is voornamelijk in Amerika actief met elektrische auto's. Na anderhalf jaar proefdraaien komt de "Focus "Electric" als eerste elektrische Ford naar Europa.

Bij het ontwikkelen van een elektrische auto staat een fabrikant voor de keuze om een bestaande auto om te bouwen tot elektrische auto of om een geheel nieuw model te ontwikkelen. Door een bestaand model als basis te nemen, zijn de ontwikkelingskosten lager. Bovendien is de klant al bekend met het model, waardoor de drempel om over te stappen op een nieuwe techniek lager is.

Ford Focus Electric

Vertrouwd

Zoals de naam al aangeeft is de "Focus Electric" een elektrische auto op basis van de Focus. Ondanks de bijzondere techniek, ziet de testauto er daarom uit als een gewone, vertrouwde Focus. Bij nader inzien blijkt het front iets af te wijken. Dankzij een nieuwe grille is de neus iets gladder en dus gestroomlijnder. Bovendien is de testauto uitgevoerd in de fraaie kleur "Ice Storm", die alleen aan deze elektrische variant is voorbehouden.

Om ervoor te zorgen dat de bestuurder zich meteen thuisvoelt, is het interieur nagenoeg gelijk aan dat van een traditionele Focus. De uitrusting is gelijk en alle knoppen zitten op dezelfde plek en hebben dezelfde functie als bij iedere andere Focus.

Ford Focus Electric
Ford Focus Electric

Het enige verschil zit in de klokken. Naast de snelheidsmeter zijn twee displays te vinden waarop is af te lezen hoeveel stroom er nog in de accu's zit en hoe ver daarmee kan worden gereden. Ook kan worden afgelezen hoeveel energie de afgelopen periode is gebruikt. Daarnaast geeft de "energie-coach" een oordeel over de rijstijl, zodat de bestuurder zichzelf kan leren zuiniger te rijden.

De ruimte voor- en achterin is ook gelijk aan die van de gewone Focus. Wie echter een blik in de bagageruimte werpt, wacht een grote teleurstelling. Omdat de Focus achteraf tot elektrische auto is gemaakt, was in het originele ontwerp geen rekening gehouden met ruimte voor accu's. De kofferruimte wordt daarom vrijwel geheel in beslag genomen door een enorme kist met daarin de accu's. Een kleine boodschappentas of trolley zal met enige goede wil passen, een kofferset zeker niet.

Elektrisch

De Focus Electric is een puur elektrische auto. Dat wil zeggen dat er geen hulpmotor beschikbaar is als de accu's (lithium ion, 23 kWh) leeg zijn. Opladen kan op drie manieren. Het eenvoudigst is het stopcontact thuis en daarmee is de auto in zo'n elf uur opgeladen.

Door gebruik te maken van een speciaal laadpunt (thuis of langs de openbare weg) dat 16 ampère levert, halveert die tijd. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van een snellader (32 ampère); in dat geval kost het opladen van de accu's drie tot vier uur. Hoe goed of slecht deze Focus daarmee voor het milieu is, is geheel afhankelijk van de stroombron (kolen, windenergie, zonne-energie, etc.).

Ford Focus Electric

Volgens Ford kan de Focus Electric 162 kilometer afleggen op een volle accu. Zoals bij iedere elektrische auto, is de daadwerkelijke actieradius sterk afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden. Gebruik van de verwarming en/of airconditioning kost zeer veel energie; bovendien maakt Ford geen gebruik van een efficiënte "warmtewisselaar", zoals sommige concurrenten. Ook andere innovatieve zaken, zoals een koppeling met de smartphone, ontbreken bij Ford.

„In Europa investeert Ford vooral in zuinige verbrandingsmotoren en blijven elektrische auto's een bijzaak“
Ford Focus Electric

De testrit liep voor de helft door de stad en de andere helft over de snelweg. Er is gereden bij koud weer (zo'n 7 graden Celsius). De airco, verwarming en zelfs de verlichting zijn zo min mogelijk gebruikt. Wel is het audiosysteem continu in gebruik geweest. De bestuurder heeft het advies van de energie-coach steeds strikt opgevolgd en scoorde uiteindelijk maximaal op het gebied van accelereren, remmen en het vasthouden van een kruissnelheid. Daarmee kwam de daadwerkelijke actieradius uit op 126 km.

Die actieradius is vergelijkbaar met de eerste generatie elektrische auto's van andere merken. En precies dat kenmerkt de Focus Electric: dit is overduidelijk de eerste serieuze elektrische auto van Ford. Inmiddels zijn andere fabrikanten al aan hun tweede of derde generatie elektrische auto toe en die leggen met meer gemak meer kilometers af op een volle accu.

Rijeigenschappen

Ook in de rijeigenschappen is duidelijk merkbaar dat de Focus Electric Fords eerste stap op het gebied van elektrisch rijden is. De wegligging is duidelijk minder goed dan die van een gewone Focus, omdat de accu's (300 kg) niet in de bodem zijn verwerkt maar op de laadvloer staan (hoog zwaartepunt).

Ford Focus Electric

Daarbij is de Focus Electric beduidend minder gretig dan andere elektrische auto's. Een verbrandingsmotor moet toeren opbouwen en bereikt uiteindelijk een maximaal vermogen. Dé aantrekkingskracht van het rijden met een elektrische auto zit in het enorme vermogen dat al vanaf het eerste moment beschikbaar is. Het gebruikelijk gevoel van superioriteit ontbreekt ondanks het forse vermogen (145 pk / 250 Nm). Wel valt op dat de achteruit veel korter is dan de "vooruit" (een elektrische auto heeft in de regel één versnelling vooruit). Het is even wennen dat de Focus bij achteruitrijden juist wel agressief is.

Uiteraard is de Focus Electric veel stiller dan een traditionele auto. Alleen bij snelheden boven de 120 km/u is in de verte een subtiel zoem-geluidje hoorbaar. Dit is op zich al een compliment, want de meeste auto's produceren op deze snelheid zoveel wind- en bandengeraas dat een dergelijk geluidje er tegen weg zou vallen.

Ford Focus Electric

Conclusie

Ford meldt vol trots dat het wereldwijd één van de grootste leveranciers is van auto's met een elektromotor. Dat betreft echter voornamelijk hybrides en dan alleen voor de Amerikaanse markt. In Europa investeert Ford vooral in zuinige verbrandingsmotoren en blijven elektrische auto's een bijzaak.

Helaas is in de praktijk goed merkbaar dat de Focus Electric slechts een gebaar van goede wil is. De Focus Electric is de eerste elektrische Ford voor Europa, terwijl andere merken inmiddels bij de tweede of derde generatie van hun elektrische auto's zijn. De Focus Electric is bovendien een geconverteerd model, terwijl andere merken modellen leveren die vanaf de basis zijn ontworpen als elektrische auto. De Focus Electric blijft daarom op alle gebieden (weggedrag, prestaties, actieradius) achter bij de concurrentie.

Dat wil niet zeggen dat de Focus Electric een slechte auto is, het kan alleen nog beter. Ford had dat kunnen vertalen in een lagere prijs, maar heeft daar niet voor gekozen. Kortom: het begin is er, maar er is nog veel werk aan de winkel wil Ford ook in Europa een grote speler worden op het gebied van elektrische auto's.

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Complete uitrusting
  • Het vertrouwde uiterlijk van een Focus
min
  • Onhandig grote draaicirkel
  • Merkbaar zwaarder dan gewone Focus
  • Bagageruimte vrijwel geheel in beslag genomen door accu's