Ford Anglia
Smetteloze viskar
De beste man, wiens naam helaas niet meer te achterhalen viel, had voor het vervoeren van zijn welriekende handelswaar gelukkig een ander vervoermiddel tot zijn beschikking. Dat had maar liefst twee voordelen, waarvan het tweede mede uit het eerste voortvloeide. Voordeel één: de visboer gebruikte zijn nieuwe auto nagenoeg alleen op zondag om er met zijn vrouw en kinderen mee te gaan 'toeren'; door de week stond de auto binnen.
Voordeel twee: de visboer ging net als de meeste andere Nederlanders in die tijd op zaterdagavond in de tobbe voor de wekelijkse wasbeurt (hij zat er overigens wel iets langer in dan al die anderen), waardoor hij zondags brandschoon en vooral reukvrij in de Anglia stapte. De huidige eigenaar van de Estate De Luxe, klassiekerbedrijf Hans Bezemer's Real Art on Wheels uit Alphen aan den Rijn, is de Harlinger visboer er nog steeds bijzonder dankbaar voor.
Hoewel de Estate een origineel Nederlandse auto is, compleet met folders, instructieboekjes en het oorspronkelijke gereedschap, is er over de historie van de auto niet zo gek veel bekend. Na jarenlange trouwe dienst bij onze Friese visboer is de Anglia via een handelaar terecht gekomen bij de vorige eigenaar in Limburg; een echte Ford-liefhebber die onder andere Ford Escorts voor rally's prepareert en er zelf ook regelmatig mee racet. De Anglia is een aantal jaren geleden in de stallen van Real Art on Wheels terecht gekomen. Enige jaren daarvoor was de Ford puur vanwege 'cosmetische' overwegingen een keer overgespoten, maar verder waren er nog geen ingrijpende restauratiewerkzaamheden nodig geweest. Na niets meer dan een grote beurt en een vlotjes verkopen APK-keuring kon de Anglia Estate aan de rijdende klassiekervloot van het bedrijf worden toegevoegd.
Familiair gezelschap
In Alphen verkeert de Anglia in het familiaire gezelschap van een aantal Duitse Fords (onder andere de Taunus met de 'wereldbol' en het bekende 'badkuip'-model), een 'normale' Ford Anglia (die met de teruglopende achterruit die bekend is uit de Harry Potter-films) en een tweetal Anglia Torino´s. De Anglia Torino is een door de bekende Italiaanse ontwerper Michelotti aangepaste en door de firma OSI in Italië gebouwde Anglia. Technisch is de Torino gelijk aan de gewone Anglia, maar verdwenen zijn de karakteristieke kenmerken, zoals de kikkerogen en de aparte achterruit. De Torino is slechts twee jaar gebouwd, in 1967 en 1968, en dat is mijns inziens maar goed ook. Hoewel de auto nu tamelijk exclusief is geworden en volgens 'de boekjes' heel wat meer waard is dan een echte Anglia, is er volgens mij werkelijk geen kraak of smaak aan te ontdekken. Dus snel weer terug naar de Estate.
Van de Ford Anglia Estate zijn er tussen september 1961 en november 1967 volgens een opgave van de Engelse Ford Anglia Owners Club 129.529 gemaakt. Van de ruim 2 jaar eerder op de markt gekomen Anglia coach met de karakteristieke 'rear sloping back window' en de 'frog-like eyes' (wat hebben die Engelsen toch met frog-eyes?) zijn er maar liefst 954.426 gemaakt. Daarnaast werden er van de gesloten Estate-uitvoering, de Van, ook nog eens 205.001 gefabriceerd, waarmee de totale productie van de Anglia op 1.288.956 exemplaren uitkwam. De Anglia werd daarmee één van de grootste verkoopsuccessen van de Engelse Ford-fabriek in Dagenham.
Luxe in de sixties
De bijna 40 jaar oude Anglia Estate heeft slechts 63.056 'originele' kilometers op de teller staan en die bijzonder geringe kilometrage is dan ook goed aan de auto af te zien. De bekleding van de eenvoudige, maar evenwel prima zittende stoelen en achterbank ziet er net als de hemelbekleding nog perfect uit. Heel opvallend is bovendien de kofferbak, waarvan de houten vloerpanelen nog in nieuwstaat verkeren.
Hoewel op de kofferklep in fraaie schuine letters het woord 'deluxe' staat vermeld, is het onduidelijk waar die luxe dan wel gezocht moet worden. Uit de brochures uit die tijd wordt duidelijk dat het De Luxe-model gemakkelijk herkend kan worden aan de (extra) brede verchroomde grille, de chromen sierlijsten rond de voor- en achterruit, de chromen sierstrip op de flanken en de chromen omlijstingen rond de achterlichten.
Het interieur is behoorlijk Spartaans ingericht, maar heeft als luxe extra makkelijk afwasbare PVC-bekleding op stoelen en deurpanelen. De voorstoelen zijn op geen enkele manier verstelbaar, maar kunnen wel eenvoudig naar voren worden geklapt om de toegang tot de achterbank mogelijk te maken. De achterbank van de Estate is volledig neerklapbaar, zodat een behoorlijke laadruimte wordt verkregen, die via de forse achterklep makkelijk toegankelijk is.
Ruime vissenkom
Met de achterbank gewoon omhoog is de binnenruimte meer dan voldoende voor een volwassen visboer en het bijbehorende viswijf alsmede twee of drie bakvisjes. Ook naar hedendaagse begrippen zit je als bestuurder prima achter het niet al te groot uitgevallen stuurwiel. Op het dashboard bevinden zich de schakelaars voor de verlichting en de ruitenwissers, alsmede de hendels voor de bediening van de verwarming en de ontgrendeling van de motorkap. Die motorkap is overigens van het veilige type en gaat dus naar voren toe open. Onder de motorkap de destijds compleet nieuw ontwikkelde 4-cilinder kopklepper van 997 cc, die zo´n 40 paardenkrachten bij 5000 tpm wist te produceren. De code van deze nieuwe motor was 105 E en voor velen zou dat de bijnaam van de Anglia worden (dit om de auto te onderscheiden van de vorige typen Anglia´s, die veelal met een 1172 cc zijklepmotor waren uitgerust).
De 822 kilogram zware Estate (76 kilo zwaarder dan de coach-uitvoering) haalde met de 1-litermotor een top van 115 km/uur en was daarmee iets langzamer dan de gewone Anglia. Hoewel de donkerblauwe stationcar niet echt snel optrekt blijkt tijdens een korte proefrit, dat je in het hedendaagse verkeer nog prima mee kunt komen. De voorstoelen zien er redelijk simpel uit, maar zorgen voor een prima zit achter het stuur en de lange vloerpook gaat nog soepel door de versnellingen heen. Eenmaal in de vierde versnelling beland, is een snelheid van een dikke 100 km/uur vrij eenvoudig te bereiken en bij het inhalen van een vrachtauto wil de Anglia er nog best een stevig schepje bovenop doen.
Het zicht rondom is zonder meer voldoende en door de extra zijruiten van de stationcar, die doorlopen tot aan de D-stijl, eigenlijk zelfs meer dan voldoende. Die extra zijruiten kunnen bovendien eenvoudig opengeklapt worden, zodat ook de lading in de kofferbak goed geventileerd kan worden. Of die extra voorziening er nu speciaal voor de visboer in is aangebracht heb ik niet meer kunnen achterhalen.
Hans Bezemer's Real Art on Wheels wordt door de redactie van Autozine.nl hartelijk bedankt voor het mogelijk maken van deze reportage. De Anglia is momenteel te koop; de vraagprijs bedraagt € 6.950,--.