Fiat 124 Spider
Pretrit
Wie herinnert hem zich niet, de klassieke Fiat 124 Spider? Waarschijnlijk iedereen ouder dan veertig jaar, want de eerste 124 Spider is geproduceerd van 1966 tot 1985. Het ontwerp zal vrijwel iedereen aanspreken, want met de lage bouw, slanke lijnen en lange motorkap straalt de 124 Spider een tijdloze schoonheid uit.
En het is die schoonheid die opnieuw is geïnterpreteerd voor de nieuwe 124 Spider. En daarmee weet de nieuwkomer zich onmiddellijk te onderscheiden van het bestaande aanbod, dat de nadruk legt op strakke, harde lijnen. De vele complimenten die de testauto ten deel vielen tijdens de proefrit maken duidelijk dat Fiat een dankbare keuze heeft gemaakt!
Het interieur is "knus" met net voldoende ruimte voor twee personen plus hun meest essentiële bezittingen (geen dashboardkastje, alleen bergruimte achter de voorstoelen). Let op: de beenruimte voor de passagier is minder dan die van de bestuurder omdat de katalysator naast de middentunnel is geplaatst.
Uitrusting
Ondanks de klassieke uitstraling is de 124 Spider modern met sleutelvrije toegang, een volwaardig klimaatcontrolesysteem en een eigentijds infotainment-systeem. Het communicatie- en navigatiedeel daarvan zijn prima verzorgd, maar het door Bose verzorgde audiosysteem klinkt echt rampzalig slecht (bombastisch, opdringerig, kunstmatig). De testrijder wist niet hoe snel de volumeknop naar nul kon worden gedraaid!
Op het gebied van actieve veiligheid (ongelukken voorkomen) is de uitrusting minimaal. Voor de passieve veiligheid (ongeluk opvangen) voorziet de moderne Spider in de gebruikelijke airbags, remhulp en antislip-regeling. Ook als het gaat om brandstof besparen kiest Fiat alleen voor het hoogst nodige: geen start/stop-systeem, wel een schakelindicator.
Cabriolet
Zoals het hoort bij een klassieke roadster, is de 124 Spider voorzien van een handbediend stoffen dak. De bespaart gewicht, bespaart ruimte en is minder kostbaar dan een ingenieus metalen "klapdak". De kwaliteit van de kap is niet meer dan redelijk. Met name boven de 100 km/u overheersen de geluiden van de rijwind, banden en motor.
Dankzij de eenvoudige constructie is het dak binnen luttele seconden te openen of te sluiten. Met geopend dak biedt de 124 Spider het maximale gevoel van vrijheid, waar het bij een auto als deze allemaal om te doen is. Het comfort (turbulentie in het interieur) met geopend dak is gemiddeld voor een auto als deze.
Weggedrag
Met geopend dak krijgt de bestuurder als vanzelf meer gevoel met de omgeving en het mechaniek. Dat kan ervoor zorgen dat of meer wordt genoten van de omgeving, of van de auto. In het eerste geval leent de 124 Spider zich uitstekend voor kalm "cruisen".
In het tweede geval neemt het tempo steeds verder toe en is de 124 Spider ook in voor het betere gooi-en-smijt werk. Echter, het koetswerk helt vanwege het relatief zachte onderstel iets over, waardoor dit enige behendigheid vraagt.
Motor
De 124 Spider is leverbaar met één motor: een 1.4 liter viercilinder "MultiAir" die goed is voor 140 pk / 240 Nm. Daarmee is de 124 Spider niet snel, maar wel vlot. Nooit komt de auto vermogen tekort, maar een echte strepentrekker is dit niet. Het motorgeluid is bij accelereren lekker diep, maar bij het afleggen van lange afstanden op hoge snelheden juist storend en rauw.
Gezien het op comfort gerichte onderstel en het klassieke karakter, had een zwaardere motor, eventueel in combinatie met een automaat, de 124 Spider zeker niet misstaan. Echter, dankzij de beschaafde keuze van Fiat is de 124 Spider goed betaalbaar, zowel in aanschaf als gebruik.
Made in Japan
Die relatief lage prijs is ook te danken aan de samenwerking met Mazda. Omdat het ontwikkelen van nieuwe auto's uiterst kostbaar is, zoeken veel merken samenwerking met andere fabrikanten. Mazda is al jarenlang dominant met de MX-5 en dus was deze Japanse fabrikant de logische partner om een nieuwe roadster mee te ontwikkelen.
De 124 Spider is echter veel meer dan een MX-5 met een Fiat-logo. Behalve dat Fiat de auto een ander uiterlijk heeft gegeven, zijn ook de motor, versnellingsbak en het onderstel door Fiat zelf ontwikkeld. Alhoewel de fabrikant er met geen woord over rept, is de hoofdruimte van de Fiat iets beter dan die in de Mazda. De Mazda MX-5 is een modern open sportwagentje, terwijl de 124 Spider juist een echte toerauto met een knipoog naar het verleden is geworden.
Conclusie
Fiat is terug met een open tweezitter! Vanaf de eerste kennismaking charmeert de 124 Spider met zijn uiterlijk, uitrusting en rijeigenschappen. De 124 Spider is vlot en speels, zoals het hoort. Deze roadster leent zich echter het beste voor comfortabel cruisen, waarbij met het dak open maximaal wordt genoten van de omgeving.
Wanneer puur rationeel wordt gekeken, ontbreekt het de 124 Spider aan actieve veiligheidssystemen en bergruimte. Vanwege de matige geluidsisolatie is het afleggen van lange afstanden op hoge snelheid bovendien vermoeiend. Echter, gezien de prijs levert Fiat heel veel plezier per euro en daar gaat het om bij een auto als deze. Het was daarom een aangename proefrit. Of moet dat "pretrit" zijn?
- Volop rijplezier
- Klassieke schoonheid
- Betaalbaar in aanschaf en gebruik
- Geen start/stop-systeem
- Beroerde kwaliteit Bose-audiosysteem
- Weinig aandacht voor actieve veiligheid