Ferrari 458
Ferrari 458 Speciale debuteert op IAA
Met de 458 Speciale introduceert Ferrari zijn meest krachtige atmosferische V8 ooit (605 pk), met een uitzonderlijk specifiek vermogen van 135 pk/l. Dankzij een gewicht-vermogenverhouding van slechts 2,13 kg/pk sprint de 458 Speciale in 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u (0-200 km/u in 9,1 sec) en klokt hij op het circuit van Fiorano een rondetijd van 1'23"5.
Aerodynamische vereisten vormden de leidraad voor het Ferrari Styling Centre, dat samen met Pininfarina verantwoordelijk was voor het project, en hebben meer dan ooit geleid tot een functioneel design. De belangrijkste noviteiten in dit opzicht zijn de beweegbare aerodynamische delen voor en achter voor een optimale downforce en een reductie in luchtweerstand. Daarmee maken ze de 458 Speciale tot de aerodynamisch meest efficiënte productieauto uit de modelserie in de Ferrari-historie.
Eén van de meest innovatieve voorzieningen van de 458 Speciale is Side Slip angle Control (SSC), een systeem dat het eenvoudiger zou maken op de limiet de controle over de auto te behouden. Dankzij de ontwikkeling van een accuraat nieuw algoritme maakt SSC analyses van zijwaartse slipbewegingen van de auto, vergelijkt die gegevens met de ideale situatie en optimaliseert vervolgens zowel de koppeltoevoer (via F1-Trac tractiecontrole) en de koppelverdeling via het differentieel tussen de twee wielen (via integratie met het elektronische E-diff differentieel).
Tot de verdere ontwikkelingen van de auto behoren Michelin Pilot Sport Cup2-banden die speciaal op de auto werden afgestemd dankzij een samenwerkingsprogramma, met als onderdeel daarvan ondermeer circuittests en simulatorsessies. Onder de 458 Speciale vergroten ze zowel de prestaties tijdens een enkele ronde op een droge ondergrond als het uithoudingsvermogen tijdens meerdere ronden. Bovendien bieden ze de auto maximale grip onder natte omstandigheden.
De 458 Speciale krijgt in september zijn wereldwijde publieksdebuut tijdens de Frankfurt International Motor Show.