Publicatiedatum: 6 oktober 2017
IONIQ car sharing
Diversen

IONIQ car sharing

Verdeel en heers

Diversen - Grote steden worden geplaagd door te veel verkeer en te weinig parkeerplekken. Met zogenaamde "autodeelprogramma's" kan dat probleem worden opgelost. En diverse bedrijven zijn hier inmiddels op ingesprongen. Hyundai stelt echter dat het beter kan en belooft met "IONIQ car sharing" een stap verder te gaan. Autozine probeerde het uit.

Een autodeelprogramma moet een aantal voordelen bieden. Wie een auto in bezit heeft, betaalt ook voor de tijd dat deze niet wordt gebruikt. In de praktijk staan auto's 95% van hun leven stil. Dat is niet alleen zonde van het geld, het kost ook heel veel parkeerruimte. Een auto delen is in veel gevallen logischer en voordeliger.

Theorie

Wanneer de auto rijdt, is het prettig als de kilometerprijs laag is. Bovendien is het mooi meegenomen als de milieubelasting zo gering mogelijk is. En dus is een elektrische auto een logische keuze voor een deelauto. Dit is het eerste punt waarop Hyundai verder gaat dan bestaande autodeelprogramma's, want Hyundai zet de 100% elektrische IONIQ in.

IONIQ car sharing

Een autodeelprogramma met een elektrische auto is niet uniek, maar de IONIQ gaat wel verder dan andere elektrische auto's. Letterlijk en figuurlijk: de IONIQ biedt ruimte aan vijf personen en heeft een bereik van 280 km volgens de NEDC norm (200 km in de praktijk). Andere (elektrische) deelauto's bieden minder binnenruimte en/of minder bereik.

Daarmee is de deelauto van Hyundai een volwaardige gezinsauto die ook kan worden ingezet voor ritten (ver) buiten de stad of zelfs buiten de landsgrenzen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het ophalen van grote spullen bij de meubelwinkel of bouwmarkt.

IONIQ car sharing

Op het moment van schrijven bedraagt het huurtarief 25 cent per minuut, 12 euro per uur of 60 euro per dag. De software in de auto berekent zelf welk tarief het voordeligst is. In dit tarief zijn de kosten voor verzekering, opladen en openbaar parkeren in Amsterdam (dus niet in een parkeergarage) opgenomen.

Vooralsnog is de enige beperking dat de auto alleen in Amsterdam kan worden opgehaald en alleen binnen de ring weer kan worden achtergelaten voor de volgende gebruiker. "IONIQ car sharing" is het eerste autodeelproject van Hyundai ter wereld. Afhankelijk van de vraag bepaalt de fabrikant of het wordt uitgebreid naar andere steden en/of andere landen.

IONIQ car sharing

Praktijk

Tot zover de theorie, dan nu de praktijk. Om IONIQ car sharing te kunnen gebruiken is een app (van het Nederlandse bedrijf Share2Use) op de mobiele telefoon (iOS of Android) vereist. Deze is eenvoudig te installeren, waarna het rijbewijs of paspoort van de gebruiker wordt gescand om de identiteit en kredietwaardigheid van de gebruiker vast te stellen.

Vervolgens verschijnt een plattegrond van Amsterdam waarop de vrije IONIQs worden getoond. Door op een auto te klikken verschijnt het exacte adres waar deze staat geparkeerd, alsmede de staat van de accu c.q. de resterende actieradius. Na het klikken op "ik wil deze IONIQ" heeft de gebruiker 30 minuten de tijd om naar de auto toe te komen, zonder het risico dat een ander er eerder mee vandoor gaat.

IONIQ car sharing
„Eigenlijk was het grootste probleem het vinden van een parkeerplaats na de proefrit“
IONIQ car sharing

Eenmaal bij de auto stuurt de app een signaal (via Bluetooth) om de portieren te ontgrendelen. Vervolgens vraagt de app om de auto te inspecteren en eventuele beschadigingen te fotograferen. Daarna rijdt de deel-IONIQ net zoals iedere andere IONIQ. Er zijn geen aanpassingen gemaakt in het interieur, de boordcomputer of het navigatiesysteem zijn niet veranderd en Hyundai legt geen beperkingen op in de vorm van maximumsnelheid of wat dan ook.

Dat betekent een heerlijk rijdende middenklasser die, dankzij de elektrische aandrijving, comfortabeler is dan vrijwel iedere traditionele auto. Bovendien zorgt diezelfde aandrijving voor prima prestaties, waardoor het simpelweg leuk is om de IONIQ te rijden.

IONIQ car sharing

Tenslotte

Na afloop van de rit werkt de app een kleine "checklist" af. Er wordt gevraagd of de gebruiker geen persoonlijke bezittingen in de auto heeft achtergelaten, er wordt getoond waar de auto wel en niet mag worden geparkeerd (vooral bedoeld voor buitenlandse gebruikers die de Nederlandse verkeersborden niet kunnen lezen) en er wordt gecontroleerd of de auto goed is afgesloten. Eventueel kan nog een "rapportcijfer" worden gegeven voor de staat van de auto (schoon?) en is deze klaar voor de volgende gebruiker.

Mocht de IONIQ niet klaar zijn voor de volgende gebruiker, dan staat een servicemedewerker paraat. Deze kan auto's opladen, schoonmaken en desnoods repareren. De servicedienst heeft zelfs een speciale IONIQ met "tweerichtingbatterij" die gestrande auto's ter plekke kan opladen.

IONIQ car sharing

Tijdens deze test, kort na de lancering van IONIQ car sharing, vertoonde de software enkele kleine schoonheidsfoutjes (zoekfunctie en instellingen). De procedure voor het daadwerkelijk aanmelden, rijden en afmelden verliep vlekkeloos. Eigenlijk was het grootste probleem het vinden van een parkeerplaats na de proefrit, maar dat moet dankzij IONIQ car sharing uiteindelijk steeds makkelijker worden!

Conclusie

Hyundai beperkt zich niet langer tot alleen het verkopen van auto's, maar biedt met "IONIQ car sharing" nu ook deelauto's aan. Tijdens een grootse presentatie beloofde het merk verder te gaan waar andere deelautoprogramma's stoppen. Een eerste proef leert dat Hyundai die grote woorden waar maakt.

Dat is op de eerste plaats te danken aan de deelauto zelf: de IONIQ. Omdat dit een elektrische auto is, zijn de rijeigenschappen en het comfort al per definitie beter dan die van een traditionele auto. Daarbij is de IONIQ een echte gezinsauto, die zich die ook leent voor ritten buiten de stad.

Het tweede sterke punt is de vrijheid. IONIQ car sharing auto's hoeven niet gereserveerd te worden en hoeven niet op vaste plaatsen te worden opgehaald of afgeleverd. Alles wordt geregeld via een app die in de praktijk goed en eenvoudig werkt. Voor Hyundai is Amsterdam slechts het begin. In Amsterdam wordt ervaring opgedaan en bij voldoende succes zal IONIQ car sharing uiteindelijk ook in andere steden en andere landen worden aangeboden.