i-mode
Het mobieltje mobiel
Verkeersinformatie
Verkeersinformatie werd ooit gepresenteerd als een lange opsomming van wegnummers en files. Sinds enkele jaren beperkt de informatie zich tot "de dagelijkse files" en worden alleen uitzonderlijke gevallen bij naam en nummer genoemd. Dat is voor de nieuwslezer misschien een verbetering, maar wie iedere dag een andere bestemming heeft, heeft niets aan deze informatie. Wie niet dagelijks in bijvoorbeeld Arnhem komt, heeft geen idee wat in die regio de dagelijkse files zijn. Laat staan hoe die te ontwijken.
De ANWB heeft daarom alle techniek uit de kast gehaald om de best mogelijke verkeersinformatie te geven via i-mode. De meest eenvoudige toepassing is het geven van een wegnummer, waarna een kaart verschijnt met daarop de gevraagde weg en de doorstroming. De kleur geeft aan of er file staat of niet. Onder de kaart wordt ook in tekst een opsomming van de eventuele files gegeven. Hiermee is de ANWB al gedetailleerder dan de verkeersinformatie op de radio.
Maar deze i-mode site biedt meer. De gebruiker kan een achttal vaste routes opgeven met een begin- en eindpunt. Het invoeren van plaats en straat is lastig. Wanneer dit mis gaat, kan het systeem bovendien in een oneindige lus belanden. Invoeren aan de hand van een postcode was prettiger geweest. De computer van de ANWB bepaalt nu wat de meest logische route tussen beide punten is, en geeft voor dat traject op maat gemaakte verkeersinformatie. Daarbij kan ook worden aangegeven wanneer de route wordt afgelegd. Eventueel kan de op maat gemaakte verkeersinformatie ook op gezette tijden per i-mail (het E-mail equivalent van i-mode) of SMS worden toegestuurd.
Ondanks alle geavanceerde techniek, blijft het een feit dat een mobiele telefoon niet kan of mag worden gebruikt achter het stuur. Daarom is de bestuurder genoodzaakt deze informatie op een parkeerplaats op te vragen. Wie simpelweg vóór aanvang van de rit kijkt, is met Internet of Teletekst beduidend goedkoper uit. Een navigatiesysteem met TMC is zelfs nog makkelijker, omdat dit zelf een route om de files heen plant. Dit wil echter niet zeggen dat verkeersinformatie via i-mode niet bruikbaar is. Wie veel verschillende routes op uiteenlopende tijden rijdt, heeft aan dit systeem een goede hulp.
Routeplanners
Drie partijen bieden routeplanners aan via i-mode. Opnieuw heeft de ANWB het meest geavanceerde systeem. Het is grotendeels gelijk aan het systeem dat wordt gebruikt voor de filemeldingen, maar is op punten verder door ontwikkeld. Zo kunnen begin- en eindpunt nu wél met postcode worden ingevoerd. Rekening houdende met het kleine scherm van een mobiele telefoon, is de route in drie stukken verdeeld: door de stad van vertrek tot de snelweg, de snelweg tot de stad van bestemming, van de snelweg door de stad van bestemming. De route wordt weergegeven met symbolen, namen, wegnummers en nummers van afslagen. Evenals bij de verkeersinformatie geldt dat het niet veilig is een mobiel toestel te bedienen tijdens het rijden. Daarom is een passagier nodig die met de telefoon in de hand instructies geeft.
Michelin biedt ook een routeplanner aan op i-mode. Hier staat de instructie van punt A naar B niet centraal. Michelin geeft vooral informatie over nuttige plaatsen in de buurt. Dergelijke nuttige plaatsen zijn tankstations, hotels en restaurants (inclusief vermelding van Michelin's befaamde ster). De route wordt niet ingevoerd op basis van postcode, maar op straat- en plaatsnaam. Daarbij is een uniek deel van de naam voldoende, waarna het systeem de naam zelf afmaakt.
De route verschijnt in het Engels, waarbij de instructies maar net voldoende zijn. Bij een testroute over 100 km gaf het systeem als enige instructie bij de stad van bestemming "neem afslag 8". De route naar de gevraagde straat in die stad mag de gebruiker blijkbaar zelf uitzoeken. Bovendien reageert de site van Michelin regelmatig zo traag, dat de verbinding wegvalt. Alhoewel de routeberekening een minder sterk punt is, is Michelin wel zeer sterk in het tonen van gedetailleerde stadskaarten waarop kan worden in- en uitgezoomd.
Opnieuw is de vraag hoeveel handiger een i-mode routeplanner is dan andere systemen. De i-mode planner weet niet waar de auto zich bevindt en kan daarom geen instructies geven op basis van de huidige positie van de auto. Ook het automatisch herberekenen van een route bij verkeerd rijden, is daarom niet mogelijk. Een vantevoren geprinte routebeschrijving van een routeplanner op de PC of op Internet is daarom net zo bruikbaar. Groot voordeel van deze i-mode versie is dat overal en altijd een route kan worden opgevraagd, ook wanneer geen computer of Internet beschikbaar is. Een alternatief voor een ingebouwd navigatiesysteem is een i-mode routeplanner zeker niet.
Snelheidscontrole
De site van Snelheidscontrole.com straalt in vergelijking met de meeste andere i-mode sites een zekere eenvoud en schoonheid uit. Het is meteen duidelijk waar het hier om draait: een overzicht van snelheidscontroles in Nederland. De controles zijn gescheiden in aangekondigde controles en controles die zijn aangemeld door gebruikers. Bovendien is al deze informatie gratis te raadplegen!
Als extra dienst kan de informatie op maat worden gemaakt. De gebruiker kan een vast traject instellen waarover op vaste tijden informatie wordt gegeven per i-mail. Een leuke extra van Snelheidscontrole.com is een tabel van overtredingen en de bijbehorende boetes.
Parkeren
Parkline is een systeem dat het mogelijk maakt parkeergeld te voldoen via de mobiele telefoon. Hiervoor is behalve een i-mode toestel ook een speciale Parkline chipkaart nodig die achter de voorruit wordt geplaatst. Hieraan kan de parkeerwachter zien dat voor deze auto elektronisch wordt betaald. Bovendien kan de controleur aan de hand van het nummer van de kaart nagaan of ook daadwerkelijk is betaald.
De elektronische parkeerkaart kan via de website van Parkline worden aangevraagd. Een dag later ontving de redactie al een pakje met daarin behalve de kaart ook een mapje om deze achter de ruit te plakken, een handige kunststof kaart met korte handleiding en een uitgebreide handleiding op papier. Nadat het pakket via Internet is geactiveerd, is het systeem klaar voor gebruik.
Op dit moment biedt de firma Parkline haar diensten aan in de regio's Den Haag, Delft, Groningen, Rotterdam, Haarlem en Deventer. Parkline belooft het aantal gemeenten snel uit te breiden en bovendien mogen ook andere bedrijven een soortgelijke dienst aanbieden.
Een "elektronische parkeerplaats" is herkeenbaar aan een bord symbool met een mobiele telefoon en een viercijferige code bij de parkeermeter. Door op de i-mode site het nummer van deze parkeerplaats op te geven, gaat de digitale parkeermeter lopen. Als een parkeerplaats een maximale parkeertijd kent, kan Parkline een geheugensteuntje sturen voordat de parkeertijd verloopt. Als extra veiligheid is de i-mode site van Parkline zo gemaakt dat nooit per ongeluk twee keer tegelijk kan worden geparkeerd.
De praktijktest leert dat parkeren via i-mode meer is dan een leuke manier om de mobiele telefoon te gebruiken. Zo kan al in de auto worden betaald, zodat een wandeling naar de parkeerautomaat door slecht weer tot het verleden behoort. In een minder prettige wijk de portemonnaie trekken is niet meer nodig en zelfs zonder contanten kan gepast worden betaald. De Parkline website geeft bovendien een keurig overzicht van de gemaakte kosten. Wel rekent Parkline € 0,20 per transactie, maar hiervan wordt duidelijk melding gemaakt.
Autozine
Autozine is sinds eind 2003 op i-mode te vinden. Op de Autozine i-mode site is alle informatie te vinden die ook op de website staat. Speciaal voor het mobiele platform komt daar een database met prijzen, foto's en technische gegevens van alle auto's op de markt bij. Deze database blijkt in de praktijk handig om tijdens verhitte discussies precies na te kunnen gaan wie de duurste of snelste (lease)auto heeft.
Als frivool element zijn op de i-mode site ook wallpapers voor de mobiele telefoon te vinden. Recent is de i-mode site uitgebreid met een fotowedstrijd. Wie een fotocamera in de mobiele telefoon heeft, kan hiermee de gekste, mooiste, leukste auto vastleggen en maakt iedere maand kans op een leuke prijs.
Meer i-mode
Sommige i-mode sites hebben op het eerste gezicht niets met auto's of verkeer te maken. Toch bleken diverse sites van grote waarde voor de automobilist. Één daarvan is Meteoconsult. Deze (kostbare) site geeft een gedetailleerd overzicht van het weer in heel Europa, een belangrijke factor in het verkeer. Ook heel handig is "Digidootje" een cadeausite waarmee desnoods op de oprit van een kennis snel een cadeautje voor een vergeten verjaardag of jubileum kan worden gekocht. In totaal telt i-mode ruim 200 sites; voldoende te ontdekken voor passagiers tijdens een lange autorit.
Conclusie
"Je weet pas wat je hebt als het er niet is". Die gevleugelde uitspraak is geheel van toepassing op i-mode van KPN. Voordat het i-mode toestel op de redactie kwam, miste niemand het. Maar eenmaal gewend aan alle diensten en extra's, zou niemand het nog willen missen. In vergelijking met het succes van i-mode in Japan, staat het systeem hier nog in de kinderschoenen maar het begin is veelbelovend.