7 december 2021

Forum Daihatsu Cuore (2003 - 2007)

Reacties van eigenaren

  

, datum: 16 augustus 2020

Ervaring met Cuore : Beste lezers,

Hier het verhaal van een simpele loonslaaf/zorgmedewerker.

Na jarenlang (naar volle tevredenheid) diesel gereden te hebben, kwam daar een resoluut einde aan. Het was "ze" (de overheid)dan toch eindelijk gelukt om mij de dieselauto uit te jagen, doordat ik uiteindelijk een belachelijk hoge wegenbelasting met daar bovenop ook nog eens een roetbelasting van ruim 40 euro moest betalen. Immers: klimaat.

Welnu, ik besloot mijn kans te beproeven met een Daihatsu Cuore 1.0 12V 3-deurs in de prachtige kleur metallic blauw. Een hele uitdaging, want ik was het comfort van een grote Opel Astra 1.7cDTi Stationwagon gewend, welke mij altijd probleemloos iedere dag 160 km (80 heen en 80 terug) naar mijn werk bracht. Okay, op luxe en ruimte moest ik inleveren. Een airco en een verstelbaar stuur was nog mijn enige wens. En dat lukte, gezien beide aanwezig zijn in mijn kleine Cuore.

Als ik eerder geweten had dat ik mij maandelijks zoveel kosten had kunnen besparen, was ik tien jaar eerder aan het verhaal begonnen. Maar ja. Nederland vraagt om een beetje status. En auto is status. Nou, weg met dat concept! De Cuore is de ideale manier om zuinig en betrouwbaar te rijden en de overheid te onthouden van de extra wegenbelasting-inkomsten, bovenop de toch al maandelijks hoge kosten die je kwijt bent aan andere rovende instanties.

En ja, de kosten van benzine kunnen makkelijk uit en drukken zelfs de andere maandelijkse kosten die ik aan mijn Cuore heb (tot nu toe) Het liefst zou men mij en u uiteraard in een elektrische deugauto willen hebben, maar welke normale loonslaaf kan dat betalen? En wie is er zo gek om zo'n ding te willen?

Dus, conclusie: Koop een Daihatsu Cuore en rijdt voor 30 euro per maand verzekerd rond inclusief glasverzekering en inzittendenverzekering. Tevens word je erg blij van de 47 euro per kwartaal aan wegenbelasting. Al met al geef ik de Cuore dus een 10+ voor het verlichten van een hoop maandelijkse ergernissen. En als 'ie op is? Dan koop je gewoon weer een andere!

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): De auto is in onderhoud bij een bevriende monteur.

Ervaring met verkoop: Voor de aankoop heb ik een bevriende monteur geraadpleegd vanwege zijn kennis van zaken.

UitvoeringTokyo
Bouwjaar2005
In bezit1 jaar
KM-stand1.490.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort7
Motor9
  
  

, datum: 8 augustus 2020

Ervaring met Cuore : Ik heb de Diahatsu Cuore inmiddels een half jaar in mijn bezit. Sinds ik mijn rijbewijs gehaald heb alleen in een automaat gereden, en durfde eigenlijk niet meer in een schakelbak. Uiteindelijk toch voor deze auto gekozen en wat ben ik er blij mee! Schakelen is niet moeilijk bij deze auto, evenals dat die naar mijn idee niet snel afslaat.

Ik vind de auto nog redelijk geruisloos in vergelijking met andere kleinere auto's. Enige nadeel is dat er in de versie t/m 2008 alleen E5 of Super98 benzine in kan, dat scheelt nog wel wat met de prijs van de E10.

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): Zorg dat je voordat je auto voor de APK gaat even de bandenspanning controleert, je olie, ruitenwisservloeistof en koelvloeistof checkt. Scheelt in kosten.


Bouwjaar2006
In bezit1 jaar
KM-stand70.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort6
Motor8
  
  

, datum: 27 augustus 2017

Ervaring met Cuore : Pluspunten:

1. Zeer geschikt voor lange mensen, want ongelofelijk veel beenruimte. Zelfs meer beenruimte dan in veel grotere auto's. De eerste auto waarbij ik (1 meter 86 lang) de bestuurdersstoel zelfs iets naar voren moet zetten. Ook achterin veel beenruimte.

2. Bij zuinig rijgedrag is zelfs bij een automaat een verbruik mogelijk van 1:20 (in de zomer) respectievelijk 1:18 (in de winter).

3. Een pluspunt is de grote hoeveelheid glas: je hebt een bijna panoramisch uitzicht, waardoor de Cuore erg geschikt is voor toeristische uitstapjes.

4. Ondanks zijn 14 dienstjaren is hij nog geheel roestvrij. De enige makke die ik er tot nu toe mee heb gehad, in een jaar tijd met 25.000 gereden kilometers, is een aluminium sierschildje dat op de motor zit en dat deels had losgelaten bij de bevestigingen, waardoor er af en toe een raspend geluid ontstond. De garage heeft dat kunnen vastzetten met bredere ringetjes onder de bevestigingsboutjes.

Minpunten:

1. Het is wel basisvervoer, want de motor is niet krachtig en maakt vrij veel herrie, zoals bij alle driepitters.

2. Het interieur is goedkoop plastic en er zitten standaard geen luxe-extranulls in. De enige luxe bestaat uit de aanwezigheid van twee airbags. De opbergbakjes in de portieren zijn te smal en hebben te lage randen.

3. Met twee volwassenen op de achterbank, heeft hij moeite met drempels. Maar dat kan ook komen door de wat grotere wielen die de vorige eigenaar eronder heeft laten zetten.

Tips:

1. Het rijcomfort neemt aanzienlijk toe, als er goede banden onder zitten. Eerst zaten er Chinese rotzooibanden onder die wel van hout leken te zijn, zo hard was het rubber. Gevolg: je werd compleet door elkaar geschud op enigszins hobbelig plaveisel. Na vervanging door goede vierseizoenenbanden van Goodyear, rijdt het veel comfortabeler, geveerder en soepeler.

2. Ook een aanrader is het vervangen van de olie van de automatische versnellingsbak (mijn Cuore is een automaat): die bleek zeer zwaar vervuild te zijn. Pas na een paar keer transmissie-olie aftappen en vervangen was die weer schoon genoeg.

Conclusie:

Kortom: simpele, maar betrouwbare en degelijke techniek en een goede roestbescherming. Zuinig in gebruik, verzekering, belasting en onderhoud.

Basisvervoer voor lange mensen. Fijn tweede autootje, of zelfs prima enige autootje voor mensen met een smalle beurs.

UitvoeringTokyo
Bouwjaar2003
In bezit1 jaar
KM-stand147.500 km

Betrouwbaarheid9
Comfort6
Motor6
  
  

, datum: 25 februari 2016

Ervaring met Cuore : -Zeer betrouwbare auto
-Lage onderhoudskosten
-Veel beenruimte achterin!
-Fel voor een 1.0 12v
-Zuinig

Mijn 3e autotje die ik nu 3,5 jaar heb. Hiervoor 2 Opel Corsa GSI's gehad. Maar ik wou zuiniger rijden.

Enige minpunt aan de auto is wellicht de wegligging in bochten en bij nat weer, dan heb je heel weinig grip, dit omdat de heel licht is en smalle bandjes heeft.

Verder echt een super autootje.


Bouwjaar2003
In bezit3 jaar
KM-stand181.500 km

Betrouwbaarheid10
Comfort6
Motor8
  
AutoCoach
  

, datum: 27 december 2015

Ervaring met Cuore : IK heb een Daihatsu Cuore Kyoto 2004 heden vanaf 1993 ben ik Daihatsu Cuore gaan rijden. Deze auto heeft mijn stoutste verwachtingen over troffen ik rijd mijn Cuore Kyoto nu reeds 5 jaar land vanaf 36.000 Km en heb mijn uitlaat distibutie en meerdere zaken vervangen en kwam op 32 euro de maand onderhoud uit daarbij komende dat mij Kyoto altijd keurig netjes 4 leter op de 100 Km rijdt dus 1 op 25 km. Ik zou degene nog willen uitdagen die mijn prestaties en uiterst positive onderhouds kosten kunnen verbeteren. In een woord de Cuore Kyoto vind ik GEWELDIG.


Bouwjaar2003
In bezit1 jaar

Betrouwbaarheid10
Comfort7
Motor8
  
  

, datum: 11 september 2014

Ervaring met Cuore : Ik heb een Cuore uit 2007 en rijd varierend 1:20 / 1:22. Ik rijd in de week ongeveer 700 km, dat is 600 km snelweg en 100 in de stad dus het kan wel. Mijn ervaring is wel dat bandenspanning en bandenkeus ook van groot belang is. Ik had eerst barum banden hiermee haalde ik net 1:18/19 nu rijd ik energiezuinige banden (energielabel B), dus dat heeft er ook veel mee te maken en je rijstijl.


Bouwjaar2003
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
  

, datum: 3 augustus 2014

Ervaring met Cuore : Heb een Cuore uit 2004.
Voor: Fijne auto, ruim voor pasagiers, ruim voor bagage als ik de bank neerklap. Rijdt als veel grotere auto (had eerst een Passat diesel)
Tegen: verbruik 1:18, met airco: 1:16
Die verhalen over 1:23 zijn volgens mij gewoon onzin.


Bouwjaar2004
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
 
Reactie van: Orbea_oficina, datum: 27 december 2015

Antwoord: Dat is dus niet waar vind ik, heb een Kyoto en scoort 4 liter op 100 rijden dus 1 op 25 dat doet mijn karretje al sinds jaar en nacht.

 
 1 
...

Peugeot 107Peugeot 107
★★★☆☆
Toyota Aygo Toyota Aygo
★★★☆☆
Citroën C1 Citroën C1
★★★☆☆
Renault Twingo Renault Twingo
★★★☆☆
 

Info

Test

Techniek

Prijs