23 juni 2018
Feedback
Dacia Duster (2010 - 2017)

Forum Dacia Duster (2010 - 2017)

Reacties van eigenaren

  

, datum: 27 mei 2014

Ervaring met auto: Deze 4 jaar oude auto 2 maanden geleden gekocht met slechts 18.000 km (!). Witte auto met getinte ramen achter en met trekhaak (2WD) en airco. Zelf een middenarmsteun gemonteerd. De auto heeft een Renault motor (staat er ook op). Bij een aantal andere dingen merk je dat er Renault-onderdelen in zitten.

In 2 maanden tijd al 7000 km gereden. Verbruik gemiddeld in NL in de stad + snelweg: 4,8 l /100 km (1 : 20,8). Op de Franse autoroute naar Spanje bij ~110 km/h is het verbruik 5,6 l / 100 km (1 : 17,8).

Het is een stoere opvallende auto. Zitcomfort is perfect. Linker stoel is ook in hoogte verstelbaar en staat in hoogste stand (ik heb lange benen). De garage waar ik al jaren kom, meldde dat de auto lekker simpele techniek heeft en daardoor goed te onderhouden is. We hopen er ook zo'n 300.000 - 500.000 km mee te kunnen rijden.

De pluspunten: je kijkt hoger op de weg, lekker hoge instap en uitstap, veel laadruimte achterin. Ook medepassagiers achterin hebben goede beenruimte. Schakelt en rijdt perfect. Acceleratie vermogen om in te halen is goed. Dieselverbruik allerzins redelijk. Grote bodemvrijheid (iets wat ik nodig op mijn stukje land in Spanje).

De minpunten (wegen niet zwaar!): Zonnekleppen zijn net wat te kort aan de zijkanten. Bedieningsknoppen zijramen zitten voor op het middenconsole en blijven onwennig. Afdekscherm laadruimte erg simpel en niet altijd handig. Bij neerklappen rugleuning achterbanken is er geen egale laadvloer. Laadvloer loopt niet vlak door boven de bumpers, maar heeft een kleine rand waardoor je spullen erover heen moet tillen. Die beschadigt gemakkelijk (ik heb er power beschermfolie overheen geplakt). Op steile zandwegen (o.a. Spanje) slippen de voorwielen toch wel gemakkelijk (het blijft een 2WD!) als je net even teveel gas geeft (vergt wat oefening). Er waren een paar laspuntjes aan de binnenkant van de achterdeuren niet goed afgewerkt, waardoor er hele kleine roestplekjes waren (inmiddels met Novorox en lak behandeld). Ook hele kleine roestplekjes op de erg dunne metalen strip onder de rubber afdichting die over de gehele linker- en rechter- bovenkant lopen.
Geen beschermstrips op de onderdorpels bij de deuren aan de passagierskanten. De donker getinte ramen zijn zeer prettig, maar wel wennen als je over je linker schouder kijkt. Het lijkt net of deze dan geblindeerd zijn. Autogordels vóór zijn rafelig geworden. De al aanwezige ALPINE radio met belabberd bedieningsgemak vervangen door een andere met veel beter bedieningsgemak.

Totaal oordeel: 100% tevreden met de auto. Alles is simpel, maar aanwezig en functioneel. Veel laadruimte en zeer prettig zitcomfort en rijcomfort. Prijstechnisch veel auto voor weinig geld.

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): De garage waar ik deze auto (en al mijn vorige auto's) in onderhoud heb, is merkonafhankelijk en is echt klantgericht. Altijd goede service en geen onnodige reparaties. Bij een onderhoudsbeurt wordt al gewezen op mogelijke vervanging bij een volgende beurt. Dan weet je waar je aan toe bent.

Nieuw
Uitvoering1.5 DCi Laureate
Brandstofdiesel
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand25.000 km

Betrouwbaarheid7
Comfort6
Motor7
  
 
Reactie van: Henk. Spoelstra, datum: 17 augustus 2014

Antwoord: Nu na 4,5 maand 16.000 km te hebben gereden, blijkt het gemiddelde DIESEL verbruik rond de 4,6 tot 4,8 l/100 km (1 op 20,8 - 21,7) te liggen bij rustig rijden in de stad en op de snelweg (105-110 km/u). Bij sportief rijden (snel optrekken en veel gas geven bij inhalen op de snelweg) schiet het verbruik omhoog.

Wanneer heel rustig gereden wordt, met snelheden van 90 km/u en minder, dan is het verbruik ~ 4,2l/100km ( 1:23,8). Dat is recent gelukt op een traject van 400 km op de snelweg door op de rechterbaan achter vrachtwagens te blijven rijden. Dat was echt een test, want normaal rijd ik tegen de 110 km/u.

 
Reactie van: Henk. Spoelstra, datum: 28 januari 2015

Antwoord: Na nu 10 maanden gereden te hebben, blijkt het diesel verbruik tussen de 1:18 (5.3 l/100km) en 1:15 (6.6l/100 km) te schommelen bij een snelheid op de teller van 110 km/u. Het is afhankelijk van tegenwind, hellingen onderweg (met name in buitenland), belading en of er met of zonder aanhanger wordt gereden.

Er beginnen nu af en toe enkele rammeltjes hoorbaar te worden (waarschijnlijk dashboard).

 
Reactie van: Lukthierie, datum: 2 augustus 2016

Antwoord: Heb het probleem met trillingen schakelen van hoog naar laag. Bij de garage zeggen ze: moet rijstijl aan passen heb dat gedaan en kan pas terugschakelen vanaf 60 kmh bijna geen trillingen meer. Heeft iemand dezelfde ervaring mee?

 
Reactie van: Marijke. Vandermeersch, datum: 14 september 2016

Antwoord: Probeer eens je banden te laten uitlijnen, dat komt veel voor als je trillingen gewaar wordt. Een andere oorzaak kan aan de rubberen motor steunblokken liggen. Deze twee oorzaken vormen de meeste klachten bij trillingen. Groeten van een gepensioneerde leraar autotechniek

Reageer
  

, datum: 13 april 2014

Ervaring met auto: Vele Dusters hebben een probleem met de lak in de "regengoot" achter de C-stijl (links en rechts van het kofferdeksel). Controleer je wagen daar altijd op lakkrassen/breuken! 1 op de 2 Dusters vertoont daar een cosmetisch probleem, een probleem dat je trouwens ook bij menig Renault Clio of Meganne kan terug vinden! Bij vaststelling hersteld Renault/Dacia dat altijd in garantie. Er zijn ook nog andere merken met dit probleem, maar van Dacia/Renault weet ik het wel zeker.

Reageer Nieuw
UitvoeringPrestige 4x4 1.5dCi
Brandstofdiesel
Bouwjaar2012
In bezit2 jaar
KM-stand30.000 km

Betrouwbaarheid10
Comfort5
Motor6
  
  

, datum: 25 november 2013

Ervaring met auto: Ik rijd nu ruim 3 jaar de Dacia Duster 1.6 Lauriate met alle opties en moet zeggen dat hij mij geweldig bevalt. Ik heb vele merken gereden, van een eend tot grote Opels en Volkswagen en 25 jaar Fiat, maar deze is de eerste auto waar ik nog nooit voor enig wat ben terug gemoeten voor reparatie. Ik heb er nu 45.000 km op zitten en bevalt me steeds goed. Ik heb wel de radio die erin hoort laten vervangen door Pioneer met Bluetooth met 4 speakers van Pioneer, want die radio die je kon bij bestellen was te duur als je zag wat voor uitvoering het was...

Reageer Nieuw

Brandstofbenzine
Bouwjaar2010
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
  

, datum: 20 januari 2013

Ervaring met auto: Eenvoudige auto, maar wel veilig en alls wat je echt nodig hebt is er en werkt perfect.

Reageer Nieuw
UitvoeringAniversare
Brandstofbenzine
Bouwjaar2012
In bezit1 jaar
KM-stand15.000 km
Dealer Segerink & Wolbers

Betrouwbaarheid10
Comfort10
Motor10
  
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 8 januari 2013

Ervaring met auto: Matten slecht, kan geruislozer, afdekzeil kofferruimte bevalt niet. Prima rijeigenschappen in de Zweedse sneeuw en op ijs, ook op de heuvels, radio veel te duur voor de kwaliteit die wordt geboden, weinig opbergvakken. Mooi hoge instap.

Ervaring met verkoop: Weinig extra's, mat zat maar met een plug vast, duurde erg lang voordat dat hersteld was.

Reageer Nieuw
UitvoeringDci Laureate 4x4
Brandstofdiesel
Bouwjaar2012
In bezit1 jaar
KM-stand25.000 km

Betrouwbaarheid10
Comfort7
Motor8
  
  

, datum: 19 juli 2012

Reageer Nieuw
Uitvoering1.6
Brandstofbenzine
Bouwjaar2011
In bezit1 jaar
Dealer Kempenaar

Betrouwbaarheid9
Comfort8
Motor7
  
  

, datum: 16 juni 2012

Ervaring met auto: - Bij aanschaf meteen de Eurogas G3 installatie ingebouwd. Het is even een extra investering, maar met mijn woon-werkafstand is die er heel snel weer uit. De ringtank is in de kofferbak op de plek van het reservewiel gemonteerd.
- Het verbruik bij gemiddelde snelheid van 100 km/u is 1:10. De motor rijdt zeer soepel op gas en verschil in vermogen met benzine is verwaarloosbaar.
- De 4x4 1.6 16v heeft een zeer soepele 6-bak. De 1e versnelling is erg kort. Wegrijden kan prima in de 2e versnelling.
- Het vermogen van de motor is acceptabel, maar houdt niet over. De acceleratie is redelijk en de Duster komt goed mee met het overige verkeer.
- De vering is zeer comfortabel. Drempels worden met het grootste gemak genomen.
- De 4x4 knop staat doorgaans op automatisch en schakelt zich alleen in wanneer het nodig is. Deze stand heeft geen invloed op het verbruik.
- Het interieur is absoluut kraakvrij na 12.000 km. De gebruikte materialen zijn van hard kunststof, maar dit ziet er goed uit.

Reageer Nieuw
Uitvoering1.6 16v 4x4
Brandstoflpg
Bouwjaar2012
In bezit1 jaar
KM-stand12.000 km
DealerTerwolde

Betrouwbaarheid10
Comfort7
Motor6
  
 
 
« 1 2 3 4 5 6 »