BMW 7-Serie
BMW introduceert nieuwe 7-Serie
Met "EfficientLightWeight" heeft BMW het gewicht van de nieuwe 7-Serie, vergeleken met het uitgaande model, met tot wel 130 kilogram verminderd. Centraal in deze besparing staat een structuur met een zogenaamde "Carbon Core", gebaseerd op de constructieve technologie van de BMW i modellen. De nieuwe 7-Serie is de eerste auto in zijn segment waarin industrieel vervaardigd CFRP is gecombineerd met staal en aluminium. Dit carrosserieconcept maakt van deze mix aan materialen gebruik om de sterkte en de stijfheid van het passagierscompartiment te vergroten. Daarbij is een relatief grote gewichtsverlaging gerealiseerd, ondanks de toegenomen uitrusting en veiligheidsvoorzieningen ten opzichte van het uitgaande model.
De nieuwe 7-Serie wordt leverbaar met een V8 en zescilinder lijnmotoren van de nieuwste motorengeneratie van BMW Group. Alle motoren zijn gekoppeld aan een verder ontwikkelde 8-traps Steptronic automaat. BMW's (optionele) xDrive intelligente vierwielaandrijving is eveneens verbeterd.
Met de komst van de 740e (in 2016) vindt BMW's eDrive technologie uit de BMW i modellen na de X5 PHEV verder zijn weg naar het premium segment. Bij de marktintroductie komt de plug-in hybride aanvankelijk als de verlengde 740Le op de markt en als 740Le xDrive als hij van vierwielaandrijving is voorzien. De aandrijving bestaat uit een viercilinder benzinemotor en een elektromotor. Die leveren een gecombineerd vermogen van 140 kW/326 pk. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 2,1 l/100 km volgens de EU testcyclus voor hybride voertuigen. Het gecombineerde elektrische verbruik bedraagt 12,5 kWh/100 km. De CO2-uitstoot is 49 g/km (voorlopig). Een lithium-ion accu levert de benodigde energie voor de elektromotor en maakt, indien vereist, ook een extra snelle acceleratie mogelijk. BMW's eDrive technologie maakt daarnaast volledig elektrisch - en daarmee emissievrij - rijden mogelijk met snelheden tot 120 km/u. De actieradius bedraagt 40 kilometer.
De nieuwe 7-Serie is voorzien van geavanceerde chassistechnologie en controlesystemen die zowel de dynamiek als het comfort zouden vergroten. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door zaken als luchtvering met automatische niveauregeling en Dynamic Damper Control die tot de standaarduitrusting behoren.
De nieuwste versie van Integral Active Steering zou verder bijdragen aan de dynamiek en het rijcomfort. Dit systeem is nu bovendien te bestellen in combinatie met xDrive en het Executive Drive Pro systeem met actieve stabilisatie en op diverse data gebaseerde voorspellende functie die de wielophanging voorbereidt op oneffenheden. Elektromechanische torsiestaven verminderen overhellen in bochten en het actieve dempingssysteem past de schokdemping aan het wegdek aan.
Met de nieuwste innovaties heeft de bestuurder zeer uitgebreide mogelijkheden om rijkarakter en onderstel naar persoonlijke voorkeur af te stellen. Er is te kiezen voor een sportiever rijgedrag, meer rijcomfort of voor de efficiënte ECO PRO stand. Met de nieuw ontworpen Driving Experience Control schakelaar kan de bestuurder de ADAPTIVE stand inschakelen. In deze stand passen de instellingen van de auto zich automatisch aan de rijstijl en de omstandigheden aan.
Het BMW iDrive bedieningssysteem krijgt in de BMW 7-Serie voor het eerst een Touch Display, zodat de functies niet alleen met de iDrive-knop, maar ook via het aanraakscherm te bedienen zijn. BMW introduceert daarnaast een derde bedieningsoptie genaamd gesture control (standaarduitrusting op elke 7-Serie). Een 3D-sensor zet handgebaren om in commando's voor het infotainmentsysteem. Volume, audio-apps en het aannemen of afsluiten van een telefoongesprek zijn met een handbeweging te bedienen. Ook is het mogelijk om zelf een specifieke handbeweging aan een bepaalde functie te koppelen. Handig is verder de in de middenconsole geïntegreerde smartphonehouder waarmee een telefoon draadloos, via inductie, opgeladen kan worden.
De verlengde 'L' versies van de 7-Serie zijn uit te rusten met het optionele "Executive Lounge". Het pakket bestaat uit automatische klimaatcontrole met vier zones, elektrisch verstelbare comfortstoelen met massagefunctie achterin en actieve stoelventilatie voor alle stoelen. Ook de optionele Executive Lounge stoelen, de Executive Lounge console achterin en het infotainmentsysteem met Touch Command voor de achterpassagiers horen hierbij. De massagefunctie is nu bovendien voorzien van het Vitality Programme die achterpassagiers in staat stelt oefeningen te doen om fit op een bestemming aan te komen. De optie Executive Lounge Seating verhoogt het comfort voor de passagier die achter de bijrijdersstoel plaatsneemt nog verder. Deze stoel heeft een geïntegreerde voetsteun en kan bovendien 90 millimeter verder naar voren. Ook de rugleuning kan nagenoeg vlak naar voren worden geklapt.
De Executive Lounge console achterin omvat een uitklapbare tafel, extra bekerhouders en het Touch Command systeem. Dit is een uitneembaar 7-inch tablet computer, waarmee de infotainment- en comfortfuncties achterin de 7-Serie zijn te bedienen. Hiermee is het tevens mogelijk om audio en video af te spelen, computerspelletjes te spelen en het internet op te gaan.
Versies van de 7-Serie met lange wielbasis kunnen daarnaast worden uitgerust met het Sky Lounge Panorama glazen dak. Als het donker wordt, schijnt licht van in de B-stijlen geplaatste LED-lampen vanaf de onderkant op het glazen dak. Het lichtpatroon dat hiermee ontstaat, imiteert een sterrenlucht.
De nieuwe 7-Serie kan zichzelf zonder bestuurder in- en uit parkeerplaatsen kan rijden. Dankzij de optie Remote Control Parking heeft de nieuwe 7-Serie veel minder ruimte nodig dan voorheen, waardoor kleine parkeerplaatsen al volstaan. De bestuurder zet deze manoeuvre – autonoom in of uit een parkeervak rijden – in werking met behulp van de nieuw ontwikkelde Display Key. Terwijl de auto de semi-automatische manoeuvre uitvoert, let de bestuurder op mogelijke obstakels.
BMW Driving Assistant Plus heeft een aantal nieuwe functies die de veiligheid en het comfort vergroten. Dit zijn de Steering en Lane Control Assistant, de Lane Keeping Assistant met Active Collision Protection, Rear Collision Prevention en Crossing Traffic Warning. De Traffic Jam Assistant – die gebruik maakt van semi-autonoom rijden – kan op ieder type weg gebruikt worden. Daarnaast is er de Active Cruise Control met Stop & Go. Hiervoor hoeft de bestuurder alleen nog maar een knop in te drukken om de auto zich automatisch te laten houden aan snelheidsbeperkingen die de Speed Limit Info functie detecteert. Bovendien werken al deze systemen tot een snelheid van 210 km/h. De nieuwe generatie Surround View in de 7-Serie heeft daarnaast in het Control Display de opties 3D View en Panorama Side View.
De nieuwe BMW 7-Serie staat op 24 oktober in de showroom. Momenteel zijn er drie motorvarianten leverbaar als normale of lange (L) versie. Dit zijn de vanafprijzen:
- 730d: € 95.500
- 730Ld: €101.000
- 730d xDrive: €100.500
- 730Ld xDrive: €105.800
- 740i: € 98.000
- 740Li: €103.000
- 750i xDrive: €128.000
- 750Li xDrive: €133.150