14 juni 2017
 

BMW 6-Serie GT

BMW introduceert nieuwe 6-Serie Gran Turismo

Autozine
14 juni 2017 | BMW presenteert de nieuwe 6-Serie Gran Turismo. Hij combineert het comfort van een luxe sedan voor lange afstanden met de styling van een coupé. Deze eigenschappen bood zijn voorganger eveneens. BMW heeft ze nu fijngeslepen voor de nieuwe 6-Serie GT. De nieuwe 6-Serie Gran Turismo beleeft zijn wereldpremière tijdens de IAA van Frankfurt 2017 in september. Vanaf de marktintroductie in november zijn drie van BMW's nieuwste motorvarianten leverbaar. Op twee daarvan is xDrive vierwielaandrijving bovendien optioneel.
Nieuwe vloermatten voor de 6-Serie GT?
Dat kan! Vanaf € 45,-
Just Carpets.nl

In vergelijking met het voorgaande model heeft BMW 150 kilogram gewicht weten te besparen. Dit is bereikt dankzij een ontwerp en het gebruik van meer aluminium en staal met een hoge treksterkte voor zowel de carrosserie als het onderstel. Samen met de verbeterde aerodynamica, het gestegen vermogen en de zuinigere motoren, zorgt dit voor sportievere prestaties en minder brandstofverbruik.

BMW 6-Serie GT

Afhankelijk van de motorvariant gaat de acceleratie van 0 naar 100 km/u tot 0,7 seconde sneller (630i Gran Turismo) vergeleken met de gelijk gemotoriseerde voorganger. Tegelijkertijd zijn zowel het brandstofverbruik als de uitstoot in de NEDC-testcyclus tot 15% lager (640i Gran Turismo, 630d Gran Turismo). Zowel de dynamiek als het rijcomfort van de nieuwe BMW 6 Serie Gran Turismo plukken de vruchten van aanzienlijke verbeteringen aan het onderstel.

De achtwielophanging is standaard voorzien van luchtvering met automatische niveauregeling, terwijl het rijcomfort te vergroten is door te kiezen voor de adaptieve vering (voor en achter evenals Dynamic Damper Control). De optie Executive Drive, aangeboden in combinatie met Integral Active Steering en voorzien van actieve rol-stabilisatie, geeft de auto een sportiever weggedrag. Met de luchtvering kan de bestuurder de bodemvrijheid handmatig tot 20 mm vergroten, zodat oneffenheden op onverharde wegen geen belemmering meer vormen. Verlagen met 10 mm is eveneens mogelijk, zowel handmatig met behulp van een knop als automatisch, mits via Driving Experience Control de SPORT-stand is gekozen en tenslotte ook als de auto sneller rijdt dan 120 km/u. Alle optionele onderstelsystemen zijn nu leverbaar in combinatie met xDrive.

BMW 6-Serie GT

De met 87 mm vergrote lengte (nu 5.091 mm), de ongewijzigde breedte (1.902 mm) en de 21 mm lagere carrosserie (1.538 mm) zijn verpakt onder een glooiende, coupé-achtige daklijn. De voorkant heeft een onderscheidend, krachtig ontwerp waarin de lenzen van de standaard LED koplampen helemaal tot aan de dubbele nieren doorlopen.

Het lage silhouet heeft een positief effect op de aerodynamica. Actieve bediening van de louvres in de grille en andere maatregelen, zoals Air Curtains, Air Breathers en een automatisch uitklappende achterspoiler zorgen voor een Cw-waarde van slechts 0.25 (0.29 voor zijn voorganger).

BMW 6-Serie GT
KwikFit

De achterpassagiers zitten op drie separate stoelen, met een ruime hoeveelheid beenruimte. Ondanks de lagere daklijn is de hoofdruimte toch flink toegenomen. Tegelijkertijd zorgen nieuw ontworpen stoelen samen met verbeterde geluidsisolatie voor meer rijcomfort. Met de optioneel verkrijgbare elektrisch te verstellen achterstoelen kunnen de passagiers de hoek van de rugleuning aanpassen.

De nieuwe 6-Serie GT heeft standaard een elektrisch bedienbare kofferklep. De inhoud bedraagt 610 liter (110 liter meer vergeleken met zijn voorganger). Voor gebruiksgemak is de tildrempel met meer dan vijf centimeter verlaagd, en daarmee net zo laag als de laadvloer van de bagageruimte. De rugleuning van de achterbank is in 40:20:40 delen neerklapbaar. Ontgrendeling gaat via de kofferbak waarna de leuning met behulp van een daar geplaatste knop elektronisch omklapt. Het resultaat is een bagageruimte met een maximum inhoud van 1.800 liter (100 liter meer dan zijn voorganger). De uit twee delen bestaande hoedenplank is degelijk en kan onder de laadvloer worden opgeborgen.

BMW 6-Serie GT

De motoren voor de nieuwe 6-Serie GT zijn voorzien van toonaangevende TwinPower Turbo technologie. Ze zijn standaard gekoppeld aan een 8-traps Steptronic automaat. De 2.0 liter viercilinder benzinemotor van de 630i Gran Turismo levert een maximum vermogen van 190kW/258 pk en een maximum koppel van 400 Nm. Hiermee sprint hij in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 6,2 - 6,6 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 142 - 152 g/km.

De 3.0 liter zescilinder zes-in-lijn benzinemotor van de 640i Gran Turismo levert een maximum vermogen van 250 kW/340 pk en een maximum koppel van 450 Nm. Hiermee is de auto in staat om in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren (de BMW 640i xDrive Gran Turismo is 0,1 seconde sneller). Het gemiddeld brandstofverbruik van de twee versies bedraagt achtereenvolgens 7,0 - 7,4 l/100 km en 7,7 - 8,2 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 159 - 169 en 177 - 187 g/km.

BMW 6-Serie GT

De 3.0 liter zes-in-lijn dieselmotor levert 195 kW/265 pk en 620 Nm. Deze motor is eveneens te combineren met xDrive. De nieuwe BMW 630d Gran Turismo en de BMW 630d xDrive Gran Turismo accelereren in achtereenvolgens 6,1 en 6,0 seconden naar 100 km/u. Het gemiddeld brandstofverbruik van de twee bedraagt 4,9 - 5,3 en 5,4 - 5,9 l/100 km*. Dit bij een CO2-uitstoot van achtereenvolgens 129 - 139 en 144 - 154 g/km*.

De nieuwe 6-Serie Gran Turismo heeft een besturingssysteem waarmee de bestuurder de auto, de navigatie, de communicatie en de infotainment kan bedienen. Centraal daarin staat iDrive dat is voorzien van een Touch Controller op de middenconsole en een Control Display, nu in de vorm van een vrijstaand touchscreen. Het display heeft een hoge resolutie en een schermdiagonaal van 10,25 inch met een overzichtelijke indeling die een intuïtieve bediening ondersteunt.

De rijassistentiesystemen in de 6-Serie GT maken gebruik van een nieuwe stereocamera en hebben optioneel een radar- en ultrasoon sensorsysteem om de omgeving van de auto te monitoren. Collission en Pedestrian Warning met City Collision Mitigation is eveneens standaard. Verder vermeldt de lijst met opties onder meer een verbeterde versie van Active Cruise Control met Stop & Go functie. Dit werkt tot een snelheid van 210 km/u. De Steering en Lane Control Assistant (die hetzelfde snelheidsbereik heeft) signaleert wegmarkeringen en registreert andere voertuigen, waardoor het de bestuurder helpt om de auto in de juiste rijbaan te houden. Het Lane Departure en Lane Change Warning systeem, Side Collision Warning en de uitwijk-hulp vergroten eveneens het gemak en de veiligheid door de bestuurder eventueel met correcties te ondersteunen. Crossing Traffic Warning, Priority Warning, Crossroads Warning en Wrong-way Warning dragen bij aan het voorkomen van gevaarlijke situaties. Naast al deze veiligheidssystemen is de nieuwe BMW 6 Serie Gran Turismo ook leverbaar met Remote Control Parking.

Rijders van de nieuwe 6-Serie Gran Turismo genieten ook van de voordelen van BMW Connected; deze digitale mobiliteitsassistent helpt met behulp van intelligente connectiviteit bij het vinden van bestemmingen. Dat overigens niet alleen wanneer de bestuurder zich in de auto bevindt. Zo kan de bestuurder data van de agenda in een smartphone gebruiken om al van tevoren zijn route te laten plannen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om met behulp van real-time verkeersinformatie de ideale vertrektijd te bepalen. Eenmaal in de auto kan de bestuurder zijn agenda, e-mail en adresboek beheren via Microsoft Exchange. De smartphone is draadloos geïntegreerd via bluetooth. Inductieladen behoort eveneens tot de mogelijkheden.

BMW 6-Serie GT

Real Time Traffic Information geeft files weer en de unieke On-Street Parking Information service helpt om een geschikte parkeerplaats te vinden. Het werkt op dezelfde manier als RTTI en maakt gebruik van intelligente connectiviteit om de beschikbaarheid van parkeerplaatsen langs de weg te berekenen, op basis van historische en actuele gegevens. Dit systeem wordt vanaf juli 2017 in de eerste instantie aangeboden in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Den Haag volgt in september. Met Remote 3D View kan de bestuurder te allen tijde via zijn smartphone de omgeving van de geparkeerde auto in de gaten houden.

 

Info

Techniek

Prijs

KM-kosten

Forum