BMW 5-Serie Touring (2004 - 2010)
BMW introduceert nieuwe 5-serie Touring
De nieuwe BMW 5-serie Touring plaatst zich met zijn bijzondere vormgeving op het raakvlak van krachtige dynamiek en gecultiveerde uitstraling. Hij interpreteert BMW's nieuwe ontwerpstrategie op een heel eigen wijze. Zo oogt hij ondanks zijn grotere proporties minder massief, maar tegelijkertijd ook krachtiger en markanter dan zijn voorganger. Bovendien is de nieuwe BMW 5-serie Touring in verhouding tot zijn voorganger flink gegroeid: 38 mm in de lengte, 46 mm in de breedte en 23 mm in de hoogte. Daarmee is de nieuwe Touring 4,84 m lang, 1,85 m breed en 1,49 m hoog. Dankzij een innovatieve composiet-constructie van de carrosserie, met een combinatie van aluminium en staal, die ook reeds voor de 5-serie Sedan wordt gebruikt, is het gewicht afgenomen! Afhankelijk van model en uitvoering oplopend tot wel 50 kg.

Bij het bedienen van de achterklep van de nieuwe BMW 5-serie Touring hoeft niemand meer zijn handen uit de mouwen te steken of vuil te maken. Naar wens is een druk op de afstandsbediening in de contactsleutel voldoende om de klep automatisch te openen of te sluiten. Ook het afdekrolscherm gaat bij het openen van achterklep of achterruit zelfstandig zo ver open, dat zonder extra handelingen voorwerpen comfortabel kunnen worden in- of uitgeladen. Voor het gemakkelijk opbergen van kleinere voorwerpen is de bagageruimte net als bij alle andere BMW Touring modellen ook toegankelijk via de separaat te openen achterruit. De bagageruimte heeft een volledig vlakke vloer. De inhoud varieert van 500 (535) liter tot 1615 (1650) liter bij neergeklapte achterbank en belading tot het dak. Dat is 90 (125) liter meer dan bij het vorige model. (Cijfers tussen haakjes gelden indien de auto is uitgerust met banden met noodloopeigenschappen, en de auto dus geen reservewiel heeft.)
De nieuwe BMW 5-serie Touring gaat van start in de modelvarianten 525i, 545i, 525d en 530d. Afgezien van de reeds uit de vorige 525i bekende 2,5-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor met dubbel VANOS, zijn de andere drie motoren nieuw voor de 5-serie Touring. Ze bieden aanzienlijk meer vermogen en koppel, en daarmee ook hogere prestaties. De 520i en 530i volgen in het voorjaar van 2005. Alle Touring-modellen zijn standaard uitgerust met zes versnellingen, handgeschakeld of als automaat. De 545i is standaard uitgerust met de automatische transmissie met Steptronic, die voor de andere uitvoeringen als optie beschikbaar is. De 525i en 545i Touring zijn als alternatief ook leverbaar met de sportieve zestraps SMG-transmissie, met bediening via schakelpaddles aan het stuur.

Net als de 5-serie Sedan beschikt ook de nieuwe Touring over een volledig aluminium onderstel, waarvan de speciaal voor de Touring ontwikkelde variant van de integraal-achteras zowel een vlakke laadvloer als een grote doorlaadbreedte mogelijk maakt. Alle Touring-modellen zijn standaard uitgerust met een automatische, luchtgeveerde niveauregeling op de achteras. Deze garandeert een van de belading onafhankelijk, gelijkblijvend rijcomfort. Tractie en rijdynamiek profiteren eveneens van de gunstige gewichtsverdeling, waarbij goed 50 procent op de achteras rust. De Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) met de subfuncties Dynamic Traction Control (DTC), Dynamic Brake Control (DBC) en Cornering Brake Control (CBC), versterkt de hoge standaard van actieve veiligheid van het onderstel. Standaard staat de 5-serie Touring op 16- respectievelijk 17-inch (545i) lichtmetalen wielen met banden in de maat 225/55R16 respectievelijk 225/50R17 (545i). Als optie zijn af-fabriek lichtmetalen wielen met banden met noodloopeigenschappen (run-flat-technologie) leverbaar (tot de maat 245/40R18).