BMW 5-Serie (1988 - 1996)
Betrouwbaarheid
Aantal defecten per bouwjaar per auto
5.1
5.1
4.8
4.6
4.1
3.4
3.5
1994
1993
1992
1991
1990
1989
1988
Belangrijkste problemen per bouwjaar
1994
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
13%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
11%
eenvoudig
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
7%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
3%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
3%
ernstig
Band onvoldoende profiel
3%
gemiddeld
Remleiding door corrosie aangetast
3%
ernstig
1993
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
16%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
12%
eenvoudig
Waarschuwingsinrichting airbag- / gordelsysteem geeft defect
6%
ernstig
Schokdemper aanwezig die lekkage vertoont
4%
ernstig
Band onvoldoende profiel
4%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
4%
ernstig
Stadslicht werkt niet (goed)
4%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
1992
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
17%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
5%
eenvoudig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
5%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
4%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
3%
gemiddeld
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
3%
ernstig
Remleiding door corrosie aangetast
3%
ernstig
Schokdemper aanwezig die lekkage vertoont
3%
ernstig
Achterlicht werkt niet (goed)
3%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
3%
eenvoudig
1991
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
13%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
8%
gemiddeld
Schokdemper aanwezig die lekkage vertoont
5%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
4%
ernstig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
4%
ernstig
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
4%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
4%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
4%
eenvoudig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
1990
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
14%
ernstig
Remleiding door corrosie aangetast
6%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
6%
eenvoudig
Schokdemper aanwezig die lekkage vertoont
5%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
4%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Roestschade van 1,5 t/m 2,0E of meer dan 15% dikteafname
3%
ernstig
Achterlicht werkt niet (goed)
3%
gemiddeld
1989
Bandenspanning niet op juiste waarde
17%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
15%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
6%
ernstig
Stadslicht werkt niet (goed)
5%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
5%
gemiddeld
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
5%
ernstig
Band onvoldoende profiel
4%
gemiddeld
1988
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
16%
ernstig
Bandenspanning niet op juiste waarde
8%
eenvoudig
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen. Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2022.