BMW 3-Serie Coupe
TEFAF beleeft primeur BMW van Jeff Koons
Jeff Koons, bekend van kunstwerken als Balloon Dog en Hanging Heart, treedt met de Art Car naar eigen zeggen in de voetsporen van illustere voorgangers als Andy Warhol en Roy Lichtenstein. De Amerikaanse kunstenaar heeft namelijk een BMW M3 GT2 als canvas gebruikt, volledig in de Art Car-traditie van BMW. Net als de kunstenaars die hem voorgingen, kreeg Jeff Koons volledige creatieve vrijheid bij het ontwerp van de BMW M3 GT2. Hij liet zich voor zijn kunstwerk inspireren door de geschiedenis van de autosport(fotografie) en nam zelf plaats achter het stuur van een BMW M3.
Hij schilderde vervolgens verzadigde kleurschakeringen - zijn handelsmerk - op een zwarte achtergrond om de auto te versieren: een scherp contrast met de zilverkleurige binnenzijde. Het resultaat is een kunstwerk met felle kleuren dat kracht, beweging en energie uitstraalt.
Al sinds 1975 veranderen internationale kunstenaars BMW's in rijdende kunstwerken. De Amerikaan Alexander Calder stond aan de wieg van wat is uitgegroeid tot een bijzondere BMW traditie. Hij zette de toon voor het Art Car programma door (geïnspireerd door de Franse coureur Hervé Poulain) een BMW raceauto te beschilderen. Talrijke kunstenaars traden in zijn voetsporen. Zo drukten onder andere Roy Lichtenstein, Andy Warhol en Robert Rauschenberg hun eigenzinnige stempel op de Art Car.
Het bijzondere aan de Art Cars is niet alleen de manier waarop ze tot stand komen, maar ook de wijze waarop de auto's onder aandacht worden gebracht. Zo nam de BMW M3 GT2 na de onthulling op 1 juni 2010 in het Centre Pompidou in Parijs deel aan een van 's werelds beroemdste autoraces: de 24 uur van Le Mans. Het startnummer (79) van het kunstwerk met een 500 PK sterke, 4 liter V8 onder de motorkap is een eerbetoon aan de Art Car van Andy Warhol uit 1979. Het kunstwerk van Koons was voor het laatst te zien in het BMW Museum in München en doet nu voor het eerst Nederland aan.
Met dit bijzondere initiatief zetten TEFAF Maastricht en BMW Group Nederland de eerste stap in hun samenwerking op het gebied van kunst en cultuur. BMW Group Nederland heeft zich voor 3 jaar aan TEFAF verbonden als sponsor van de internationale kunstbeurs.