BMW 3-Serie Cabrio
Het beste van twee werelden
Het klinkt in eerste instantie onlogisch dat juist een eenvoudige, bijna Spartaanse auto het meeste rijplezier biedt. Maar juist door het ontbreken van allerhande "hulpstukken" blijft de communicatie puur. Vergelijk het met een persoonlijk gesprek en een Internet-chat. De laatste is heel geavanceerd, maar de eerste blijft het duidelijkst. Zo is het ook met auto's: ongecompliceerde, directe communicatie geeft de puurste rijervaring.
Coupé
Maar helaas is een dergelijke pure auto in de regel alleen geschikt voor zonovergoten zomerdagen. BMW voorziet de 3-Serie Cabriolet daarom van een elektrisch bediend metalen dak. Dat biedt in gesloten toestand hetzelfde comfort als een gewone 3-Serie. Dan is dit een heerlijke coupé die iedere dag bruikbaar is, weer of geen weer.
De ruimte voorin is uitstekend. De stoelen zijn in alle richtingen verstelbaar, inclusief de breedte van de rugleuning en de lengte van het zitvlak.
De achterbank is er niet alleen voor de show, dit is geen opvulling van loze ruimte. De beenruimte achterin is echter beperkt. Uit de rugleuning van de voorstoelen zijn happen gehaald, om meer beenruimte achterin te creëren. Die uitsparingen zijn echter te laag, waardoor de knieën van de achterpassagiers alsnog tegen het keiharde kunststof van de voorstoelen drukken. Slechts met enige inschikkelijkheid voorin, is de 3-Serie Cabriolet als vierpersoons auto bruikbaar. Alleen met gesloten dak kan dan ook de bagage van vier personen mee.
Cabriolet
Het dak bestaat uit drie segmenten en is daarom in een veel kleinere ruimte op te vouwen dan een meer traditioneel tweedelig dak. Het zorgt er bovendien voor dat de 3-Serie Cabriolet geen disproportioneel lange achterklep of overdreven grote voorruit nodig heeft.
Daarnaast biedt deze coupé en cabriolet in één ruimte aan vier personen en dat is een schaars goed in combinatie met een metalen cabriodak. Heel bijzonder zijn de dakscharnieren die aan de buitenkant zichtbaar zijn; door de fraaie afwerking sieren ze de auto zelfs.
Met geopend dak is het comfort van de 3-Serie Cabriolet perfect. Het interieur is niet windstil, dat zou de cabrio-ervaring teniet doen. In plaats daarvan lijkt BMW exact te hebben bepaald hoeveel wind en rijgeluiden een cabriolet behoort te hebben. De rijgeluiden zullen een goed gesprek niet overstemmen. De rijwind zal een kapsel niet ruineren (zelfs zonder gebruik te maken van het windscherm). Tegelijkertijd is het gevoel van vrijheid compleet. In de praktijk is dit een auto die uren lang open kan worden gereden, zonder dat het gaat vermoeien of vervelen.
Bestuurder
De bestuurder heeft daarbij altijd het meeste plezier. Hij/zij heeft de beschikking over alle elektronische snufjes die BMW kan leveren. Daaronder is BMW's "iDrive". Dit systeem combineert audio (met MP3), navigatie (met TMC), klimaatcontrole en communicatie (met gebrekkig Bluetooth) in één systeem met één kleurenscherm en één druk/draai-knop. iDrive is het krachtigste en tegelijkertijd eenvoudigst te bedienen systeem op de markt.
Daarnaast biedt BMW innovatieve zaken, waaronder "Active Front Steering". Hiermee is de snelheid niet alleen bepalend of de auto licht danwel zwaar stuurt, maar ook of de besturing direct of juist indirect is. Ook heel handig is de radar-gestuurde cruise-control waarbij de auto automatisch afstand houdt (en waarschuwt als de bestuurder gevaarlijk dicht bij andere auto's komt). Al die luxe geeft bepaald geen "back to basics" roadster-gevoel, maar het is in de praktijk wel heel prettig.
Rijeigenschappen
Op het gebied van rijeigenschappen benadert de 3-Serie het roadster-gevoel juist wel. Zoals het een BMW betaamt heeft de 3-Serie achterwielaandrijving. De voorwielen bepalen alleen de richting en hoeven niet aan te drijven, daardoor stuurt de auto prettiger (scherper, zuiverder). Desnoods kan het gas worden gebruikt om exact de balans in de bocht te bepalen of botweg te driften.
In de regel is een BMW licht gebouwd om de auto wendbaar te maken, maar met ruim 1.800 kg is de 3-Serie Cabriolet een zwaargewicht in z'n klasse. Wel is het gewicht zo veel mogelijk evenredig over de voor- en achterwielen verdeeld, wat de wegligging merkbaar ten goede komt. Deze auto is dol op bochten, daagt uit en geeft volop rijplezier. De vergelijking met een roadster dringt zich als vanzelf op. Alleen op slecht wegdek is merkbaar dat dit een grote cabriolet is, dan tordeert de koets iets.
Als het draait om prestaties, gaat de hier geteste 335i versie zelfs een stapje verder dan menig roadster. Het hier gereden topmodel is voorzien van een 3-liter zescilinder motor, aangevuld door twee turbo's. Dat is goed voor ruim 300 pk vermogen en 400 Nm trekkracht.
In de testauto wordt dit vermogen via een zestraps automaat naar de achterwielen overgebracht. Het vraagt een bijna bovenmenselijke zelfbeheersing, maar wie in "drive" rijdt heeft aan deze 335i een meer dan gewillige, maar kalm te rijden auto.
Wie echter zelf schakelt (of het sport-programma gebruikt) kan het uiterste uit de motor halen. Dan verandert deze vierperoons toerwagen in een ronduit agressieve sportwagen met een onstilbare honger naar snelheid. De 335i is verpletterend snel en de sensatie is minstens zo groot als die van een open sportwagen.
Conclusie
BMW staat voor rijplezier en dus moest de 3-Serie Cabriolet het beste van twee werelden bieden. Van de gewone 3-Serie moest de auto de prestaties, de veiligheid en de ruimte bieden. Voor de cabriolet komen daar extra sportiviteit en de vrijheid van open rijden bij. De fusie is op vrijwel alle punten geslaagd. Alleen de ruimte achterin valt tegen, maar dat is meer regel dan uitzondering bij auto's als deze.
Op doordeweekse dagen is dit een snelle, comfortabele en fraaie coupé. Wanneer het mag en kan, ontpopt de 3-Serie Cabriolet zich tot een stuurmansauto met de prestaties en de vrijheid van een onvervalste roadster!
- Moderne elektronica
- Sublieme rijeigenschappen
- Geslaagd als cabriolet en als coupe
- Beenruimte achterin beperkt
- Tordeert iets op slecht wegdek
- Verlaagd sportonderstel geeft uitgezakt uiterlijk