15 juli 2010
Audi R8 (2006 - 2015)

Audi R8 (2006 - 2015)

Audi R8 Spyder nu ook als 4.2 FSI V8

15 juli 2010 | De Audi R8 Spyder is nu ook leverbaar met V8-motor. De V8 FSI, die ook in de R8 Coupé wordt ingezet, is iets gewijzigd om te voldoen aan de Euro 5 emissienorm. Door de aanpassingen is het vermogen gestegen tot 316 kW/430 pk (was 309 kW/420 pk).

De compacte en lichte (216 kg) 4,2-liter V8 FSI-motor met directe brandstofinjectie en dry-sumpsmering van de Audi R8 Spyder voldoet door enkele wijzigingen nu aan de Euro 5 emissienorm. De wijzigingen brengen ook een hoger topvermogen met zich mee: 316 kW/430 pk. Dit vermogen komt vrij bij 7.900 tpm. De begrenzer treedt bij 8.250 tpm in werking. Het maximale koppel bedraagt 430 Nm(tussen 4.500 en 6.000 tpm).

Audi R8 (2006 - 2015)

De topsnelheid bedraagt 299 km/h en de klassieke '0-100' duurt 4,8 seconden. De Audi R8 Spyder 4.2 FSI Quattro is net als veel andere Audi-modellen standaard uitgevoerd met Recuperatie. Dat betekent dat de energie die vrijkomt bij uitrollen/afremmen wordt omgezet in elektriciteit.

De R8 Spyder 4.2 FSI wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel is de supersnel schakelende zestraps R-Tronic sequentiële transmissie inclusief launch control beschikbaar. Met deze transmissie, die keus biedt uit een automatische modus en een handschakelmogelijkheid, bedraagt het gemiddelde verbruik 13,9 l/100 km (met handgeschakelde zesversnellingsbak: 14,9 l/100 km).

Audi R8 (2006 - 2015)

De Audi R8 Spyder 4.2 FSI Quattro beschikt over een softtop. Deze softtop weegt slechts 42 kg en draagt zo bij aan een zo laag mogelijk zwaartepunt. De elektro-hydraulische bediening maakt openen en sluiten van de softtop in 19 seconden mogelijk. Indien gewenst kan dat rijdend, tot een snelheid van 50 km/h. Een windschot, dat de inzittenden tot snelheden van 200 km/h tegen turbulentie beschermt, wordt standaard meegeleverd.

De Audi R8 Spyder 4.2 FSI quattro is leverbaar vanaf september aanstaande. De exacte uitrustingsspecificaties en de prijzen zijn nog niet bekend.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!