Audi R8 (2006 - 2015)
Audi introduceert R8 GT Spyder
De Audi R8 GT Spyder kenmerkt zich door zijn lichtgewicht constructie. Zo weegt het complete Aluminium Space Frame (ASF) slechts 214 kg. Bovendien maakt de auto gebruik van carrosseriedelen van CRFP, voluit Carbon Fiber Reinforced Polymer. Dit geldt bijvoorbeeld voor de voor- en achterspoiler, de zijpanelen en de achterbumper.
Als optie is een voorruitframe van CRFP beschikbaar. Ook bij diverse technische componenten (remmen, wielen transmissie) is gewicht 'gevonden' en dat geldt ook voor het interieur. De kuipstoelen hebben een frame van met glasvezel versterkt polymeer en zijn daarmee goed voor een gewichtsbesparing van 31,5 kg.
De softtop met elektro-hydraulische bediening is relatief licht, maar claimt wel optimale (akoestische) isolatie. Openen en sluiten kan desgewenst rijdend (maximale snelheid 50 km/h) en neemt slechts 19 seconden in beslag. Het totaalgewicht van de Audi R8 GT Spyder bedraagt 1.640 kg. Daarmee is hij 85 kg lichter dan de R8 Spyder 5.2 FSI Quattro.
De open sportwagen beschikt standaard over een automatische zestraps R-Tronic transmissie. Deze snel schakelende versnellingsbak biedt ook een handschakelmogelijkheid met paddles aan het stuur. Launch Control dat voor een extra flitsende staande start zorgt, is standaard en dat geldt uiteraard ook voor de Quattro permanente vierwielaandrijving. Ten opzichte van de 5,2 FSI Quattro is het onderstel van de GT-versie nog eens met 10 mm verlaagd. Ook dit levert een belangrijke bijdrage aan de zeer hoge mate van rijdynamiek.
De R8 GT Spyder is standaard uitgevoerd met 19-inch lichtmetalen velgen en een remsysteem met keramische remschijven. Het ESP heeft een speciale sportmodus en is (bijvoorbeeld voor circuitgebruik) volledig uitschakelbaar.
De stoelen, het stuur en de deurstijlen zijn met alcantara bekleed. Op wens is ook nappaleder beschikbaar. De sportieve ambiance wordt versterkt door een groot aantal afwerkingsdetails van carbonfiber. LED-koplampen en -achterlichten zijn standaard en dat geldt ook voor een volautomatische airconditioning, het navigatiesysteem en een antidiefstalalarm. In het bestuurdersinformatiesysteem is een laptimer geïntegreerd.