9 januari 2003
Audi Pikes Peak

Audi Pikes Peak

Audi toont Pikes Peak studiemodel

9 januari 2003 | Audi heeft op de North American Intemational Motor Show (5 - 20 januari 2003) het sportieve studiemodel Pikes Peak quattro gepresenteerd; een concept voor alle wegen en licht off-road-gebruik. De studie werd exclusief ontwikkeld voor het debuut op deze belangrijkste Amerikaanse autotentoonstelling.

Het studiemodel is genoemd naar de berg Pikes Peak. Deze verrijst met zijn circa 4.300 meter hoogte steil uit de Colorado-vlakte van de Rocky Mountains, is zichtbaar vanaf grote afstand en draagt de bijnaam 'America's Mountain'. Bij autoliefhebbers is deze berg echter beter bekend als de locatie van de Pikes Peak International Hill Climb Race. Zo'n 160 onverschrokken coureurs 'temmen' elk jaar in juni het 12,4 mijl (zo'n 21 km) lange traject. Naast rechte stukken waar snelheden van 200 km/h geen uitzondering zijn, telt de berg ook 156 haarspeldbochten, zonder vangrails ... Dankzij drie overwinningen werd de Pikes Peak International Hill Climb een onderdeel van de historie van Audi op autosportgebied. Met zijn kwaliteiten als 'bergbeklimmer' vertoont de Audi Pikes Peak quattro beslist parallellen met de rallywereld. Alleen zijn de capaciteiten van de Audi Pikes Peak quattro anno 2003 veelzijdiger dan die van de inmiddels 15 jaar oude Audi Sport quattro.

Audi Pikes Peak

De vijfdeurs 4+2-zitter staat symbool voor de evolutie van het actuele Audi-design. De Pikes Peak quattro toont de ideeën van Audi voor een (naar eigen zeggen) innovatief, sportief, segment-overschrijdend concept in de 'premium'-klasse. De Audi Pikes Peak quattro is een 'crossover', en combineert de kwaliteiten van verschillende categorieën auto's. Aan een sportieve en luxueuze personenauto dankt hij zijn beloofde dynamiek en comfort, maar ook in het terrein staat hij volgens de ontwerpers zijn mannetje, dankzij de in hoogte verstelbare 'adaptive air suspension' en de quattro aandrijftechniek.

De Audi Pikes Peak quattro toont hoe een typische Audi-interpretatie van een 'crossover'-model met nadrukkelijke 'premium'-aspecten er uit zou kunnen zien. In de Audi Pikes Peak quattro vinden zes personen plaats op drie met leder beklede stoelrijen. De conceptkeuze voor een 4+2-indeling versterkt daarbij het 'premium' karakter van de Audi Pikes Peak quattro: krappe middenplaatsen op de cardantunnel zijn er niet. Alle stoelen van de Audi Pikes Peak quattro zijn elektrisch verstelbaar. Om de toegang tot de achterste zitplaatsen gemakkelijker te maken, zijn de stoelen van de tweede zitrij uitgerust met een instapfunctie. Voor het vervoer van spullen kunnen de beide achterste zitrijen worden neergeklapt en deze vormen dan met hun rugleuningen een vlakke verlenging van de trapsgewijs tot 1950 liter uit te breiden bagageruimte. Ook het neerklappen van de achterste fauteuils gaat elektrisch. In de Audi Pikes Peak quattro blijft de MMI (Multi Media Interface) niet alleen aan de voorste inzittenden voorbehouden. Ook voor de tweede en derde zitrij zorgen twee uit de dakconsole uitklapbare beeldschermen in de maat 173 x 130 mm voor informatie en 'entertainment'. DVD- en MD-speler in de verzinkbare middenconsole achterin, een eigen MMI met internettoegang, alsmede USB- en hoofdtelefoonaansluitingen bieden individuele multimedia-mogelijkheden voor de passagiers. Om optimale in- en uitlaadmogelijkheden te bieden, loopt de achterklep van de Audi Pikes Peak quattro door tot in de zijden van de auto. Hij opent en sluit elektrisch via de afstandsbediening. Handbagage kan door de apart openende achterruit direct in de bagageruimte worden geplaatst.

Audi Pikes Peak

De uit de Audi RS6 bekende biturbo-achtcilinder is verder ontwikkeld en levert nu 368 kW (500 pk). Bij deze vermogenstoename speelt de technologie van directe benzine-inspuiting FSI een beslissende rol. De motor laat de Audi Pikes Peak quattro in 5,0 seconden van 0-100 km/h accelereren; de topsnelheid wordt bij 250 km/h begrensd. Het maximum koppel van 630 Nm is bij 2.000 tpm beschikbaar en blijft over een breed toerengebied constant. Zoals te verwachten past Audi ook bij dit studiemodel de quattro technologie en de ervaringen met het in hoogte verstelbare, adaptieve, luchtgeveerde onderstel 'adaptive air suspension' toe. Standaard is het systeem afgestemd op een gebalanceerde verdeling van de aandrijf kracht: 50% naar de voor- en 50% naar de achteras. Bij slip aan een as wordt de kracht variabel naar de andere as omgeleid. Het elektronische sperdifferentieel EDS zorgt daarnaast voor de koppelverdeling tussen de wielen op een as. En het elektronische stabilisatieprogramma ESP ondersteunt de bestuurder bij het beheersen van potentieel kritieke rijomstandigheden in het grensbereik. Aanvullend zorgt een in hoogte verstelbare, pneumatische niveauregeling aan beide assen er automatisch voor dat de gewenste bodemvrijheid onafhankelijk van de belading constant wordt gehouden. De totale aslast wordt door de luchtveren gedragen.