11 december 2008
Audi Q5 (2008 - 2017)

Audi Q5 (2008 - 2017)

B-label voor Audi Q5 2.0 T-FSI

11 december 2008 | Op 12 december start de levering van de Audi Q5. De uitvoering met de 2.0 TFSI-motor (155 kW/211 pk), heeft een B-Label. Dat dankt hij aan de efficiency van de direct ingespoten turbobenzinemotor, maar ook aan de constructie en de gestroomlijnde vorm van de carrosserie. Daarvoor is de Audi Q5 onderscheiden met de Euro Car Body Award.

De efficiency van de Audi Q5 2.0 TFSI quattro met standaard zesversnellingsbak komt in eerste instantie tot uiting in cijfers: zijn vermogen bedraagt 155 kW/211 pk en het koppel bereikt een maximum van 350 Nm in het brede en veel gebruikte toerengebied van 1.500-4.200 tpm. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik van de Audi Q5 2,0 TFSI Quattro 8,3 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 192 g/km en daarmee is deze Audi Q5 goed voor een B-Label.

Audi Q5 (2008 - 2017)

Toch is een zuinige motor alleen niet genoeg. Bij het ontwerpen van de Q5 stond een gunstige stroomlijn en beperking van het gewicht hoog op de prioriteitenlijst. Zo weegt het koetswerk van de Audi Q5 door ruime toepassing van lichtgewicht materialen 355 kilogram. De motorkap en achterklep zijn van aluminium en dat geldt ook voor diverse structurele elementen van het koetswerk, waaronder de crashbuffers. De carrosserie van de Audi Q5 is de lichtste in het segment van de compacte SUV's. Daarbij is de carrosserie van de Audi Q5 ook nog eens zeer gestroomlijnd. De Cw-waarde bedraagt 0,33. Dat is mede te danken aan de vlakke wagenbodem.

Vanwege zijn ingenieuze, sterke en lichtgewicht constructie en de goede stroomlijn is het koetswerk van de Audi Q5 onderscheiden met de Euro Car Body Award. Bij deze competitie liet de Audi Q5 elf genomineerden achter zich. De internationale jury let bij de beoordeling van een carrosserie niet alleen op de eigenschappen ervan, maar ook op de productiemethoden. Ook deze werden als innovatief bestempeld en daarmee was de Audi Q5 de overtuigende winnaar.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!