Publicatiedatum: 28 februari 2009
Audi A5 Cabriolet (2009 - 2016)
Autotest

Audi A5 Cabriolet (2009 - 2016)

Meer dan alleen een mooi gezichtje

Autotest - Een auto-ontwerper vertelde ooit dat een auto op de eerste plaats wordt gekozen om het uiterlijk. Vlak daarna volgt het imago en pas op de derde plaats komen de rijeigenschappen. Zeker een cabriolet wordt puur op het gevoel gekocht. Een proefrit leert echter dat de Audi A5 Cabrio veel meer biedt dan alleen een mooi gezichtje. Lees zelf waarom.

Wat de Audi A5 Cabriolet voor velen zo aantrekkelijk maakt is de langgerekte, elegante vorm. Die is op de eerste plaats te danken aan de stoffen kap. Een metalen dakconstructie is populair omdat daarmee het beste van coupé en cabriolet wordt gecombineerd. Maar een metalen dak is zwaar en beperkt de vormgevers in hun vrijheid.

Het elektrisch bedienbare stoffen dak van de A5 Cabriolet zorgt er voor dat de verhoudingen van de auto kloppen. De kap is dankzij een (optionele) extra geluidsisolerende laag van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Daarom is de A5 Cabrio met gesloten kap zelfs even stil als de A5 Coupé!

Omwille van de veiligheid moet een cabriolet worden voorzien van een rolbeugel, maar die verstoort het silhouet. Een wegklapbare rolbeugel lijkt dan een oplossing, maar dat gaat ten koste van de bagageruimte. Om dit probleem op te lossen heeft Audi een ingenieuze oplossing gevonden met rolbeugels die automatisch omhoogschieten indien nodig, terwijl de achterbank toch nog opklapbaar is. Mede daarom is bagageruimte groot voor cabrio-begrippen (standaard 320 liter, uit te breiden tot 750 liter met weggeklapte achterbank).

Audi A5 Cabriolet (2009 - 2016)
Audi A5 Cabriolet (2009 - 2016)

Ruimte

Verwacht desondanks geen overvloed van ruimte voor vier personen, zoals Audi wil doen geloven. Om ruimte te bieden aan lange volwassenen, moeten de voorstoelen letterlijk tot tegen de achterbank worden gezet. Alleen met een uiterst inschikkelijke bestuurder en bijrijder, is er enige beenruimte achterin beschikbaar.

De voorstoelen zijn optioneel te voorzien van luchtroosters waaruit warme lucht langs de nek van de inzittende wordt geblazen; of dit prettig is, is puur persoonlijk. De testrijder vond het fantastisch, de fotograaf ervoer het als een ongewenste hete adem in de nek

Met geopend dak is de A5 Cabrio zeer comfortabel. Zelfs op hoge snelheid wordt de rust in het interieur nauwelijks verstoord door de rijwind. Dit is mede te danken aan het windscherm, dat handig is op te bergen in een speciaal vak onder de laadvloer (in de regel nemen deze de toch al schaarse kofferruimte in beslag).

De motoren doen hun werk in zeldzame rust en mede daarom valt op dat het standaard audiosysteem een schraal, blikkerig geluid heeft. Het optionele B&O audiosysteem klinkt juist fantastisch. Het heeft een krachtig, helder en afgewogen geluid en is de forse meerprijs daarom meer dan waard.

Zescilinder

Het karakter van de A5 Cabriolet is sterk afhankelijk van de gekozen motor. De zwaardere motoren maken de A5 tot een uiterst comfortabele auto voor dagelijks gebruik.

Audi A5 Cabriolet (2009 - 2016)

De 3.2 liter zescilinder is een echte krachtpatser (265 pk / 330 Nm) die imponeert met razendsnelle tussenacceleraties en een machtig, gesmoord geluid. De sensatie wordt vergroot door "knallen" uit de uitlaat omdat de standaard gemonteerde achttraps (!) automaat tussengas geeft tijdens het schakelen. Ook de 2.7 liter zescilinder dieselmotor (190 pk / 400 Nm) maakt de A5 tot een echte geweldenaar.

Om het overvloedige vermogen effectief op het wegdek over te brengen, zijn de snelste A5's voorzien van Quattro vierwielaandrijving. Zelfs wanneer voluit wordt geaccelereerd vanuit stilstand, is de A5 daarom niet te verleiden tot wielspin.

Audi A5 Cabriolet (2009 - 2016)

Het zogenaamde "Sport-differentieel" maakt de auto in de bocht stabieler omdat de aandrijfkracht variabel over het linker- en rechterachterwiel wordt verdeeld. Het buitenste wiel krijgt meer aandrijfkracht toebedeeld dan het binnenste. Dat geeft een vertrouwenwekkender (en uitdagender!) gevoel en legt de grenzen nog verder. De keerzijde is dat de grote motoren en vierwielaandrijving de A5 Cabrio zwaarlijvig maken.

2.0 liter

Het zijn juist de lichtere motoren waarmee de A5 Cabrio echt weet te overtuigen. Deze bieden weliswaar minder sensatie, maar toch meer rijplezier. Zo levert de "A5 2.0 TFSI" benzinemotor al meer dan voldoende vermogen (211 pk / 350 Nm) en is veel levendiger dan de zwaardere motoren.

Ongeacht het toerental is altijd volop vermogen beschikbaar. Zelfs berg op is de 2.0 TFSI gretig en ronduit snel. Vanuit stilstand is tot 60 km/u wielspin te forceren! Deze lichtst gemotoriseerde A5 voelt absoluut niet als een "instapmodel".

De "2.0 TDI" dieselmotor heeft iets minder overtuigingskracht. Alleen wanneer deze goed op toeren wordt gehouden, levert ook de zuinigste A5 de prestaties die mogen worden verwacht van een auto als deze.

Audi A5 Cabriolet (2009 - 2016)

Weggedrag

De lichte motoren (en de afwezigheid van vierwielaandrijving) maken de A5 merkbaar lichtvoetiger. Met deze krachtbronnen stuurt en remt de Cabrio veel alerter. De auto "rolt" met een ongekend gemak en geeft mede daarom een groot gevoel van raffinement. Tegelijkertijd is de auto dankzij de forse afmetingen zeer stabiel en dat geeft de nodige grandeur. Het is deze schijnbaar tegenstrijdige combinatie van lichtvoetigheid en grootsheid die de A5 een uniek karakter geeft.

Alleen in de stad is merkbaar dat dit wel degelijk een grote auto is, vooral scherpe bochten moeten ruim worden gestuurd.

Audi A5 Cabriolet (2009 - 2016)

Verbruik

Zowel de "A5 2.0 TFSI" als de "2.0 TDI" zijn voorzien van diverse brandstofbesparende systemen. Zo wordt de energie die normaal gesproken verloren gaat tijdens remmen of uitrollen omgezet in elektriciteit.

In een display wordt getoond hoeveel energie zaken als airconditioning of stoelverwarming kosten, in de hoop dat de bestuurder deze voorzieningen met beleid gebruikt. Daarnaast voorziet Audi in een schakelhulp die aangeeft wat het meest economische moment is om te schakelen.

Een start/stop-systeem zorgt ervoor dat de motor automatisch wordt uitgeschakeld wanneer de auto tot stilstand komt. Zodra de koppeling wordt ingetrapt om de eerste versnelling in te leggen, start de motor automatisch en razendsnel. Volgens Audi kunnen al deze maatregelen samen voor een besparing tot 30% zorgen.

Audi A5 Cabriolet (2009 - 2016)

Kortom: het lijkt soms onverstandig om een belangrijke beslissing te baseren op een gevoel, maar bij de Audi A5 Cabriolet wordt het gevoel alleen maar beloond!

Conclusie

Een cabriolet wordt in de regel puur op het gevoel uitgekozen. Wie een Audi A5 Cabrio wil kopen, wordt aangetrokken door het uiterlijk en het imago. Alleen zeer grote minpunten zullen de aanstaande koper van zijn keuze weerhouden, en die zijn er niet.

Met zescilinder motoren is de A5 Cabrio een machtige en comfortabele rijmachine. De rijeigenschappen zijn dan vergelijkbaar met die van cabrio's van andere merken. Audi onderscheidt zich met slimme ergonomische vindingen, een moderne uitrusting en sublieme grip dankzij vierwielaandrijving.

De A5 Cabriolet met lichte motor (2.0 benzine of diesel) heeft een heel bijzonder karakter. In vergelijking met andere vierpersoons cabriolets is de A5 Cabrio opmerkelijk levendig en dynamisch. De basismotoren presteren uitstekend, terwijl het verbruik aangenaam laag is.

plus
  • Zeer snel en toch zuinig
  • Dynamisch en toch heel comfortabel
  • Slimme technische en ergonomische vindingen
min
  • Minimale ruimte achterin
  • Alleen compleet met kostbare opties
  • Onhandige bediening Audi MMI (navigatiesysteem)